Oppdrag formidlet via Anbudstorget
Registrert Dato: Onsdag 24. Januar 2018
Lånekassens driftsavtaler for IT-systemer løper ut i slutten av 2018, og det er derfor igangsatt anskaffelse av nye driftsavtaler.
Anskaffelsene er delt opp i to deler:
1)
Drift av kjernesystemer
2)Drift av administrative IT-systemer
Dette konkurransegrunnlaget omhandler punkt 2, Drift av administrative IT-systemer.
Lånekassen har et ønske om å bli tilbudt mest mulig moderne og standardiserte løsninger, og å flytte flest mulig tjenester ut som SaaS og i offentlig sky. Med offentlig sky menes her de såkalte «Hyperscale Cloud» plattformene, for eksempel Microsoft Azure, Amazon Web Services og Google Cloud Platform.
Lånekassen har vurdert risikoen det innebærer å flytte administrasjonsmiljøet ut i offentlig sky, og har ikke sett noen absolutte hindre for dette. Av risikovurderingen fremgikk det at arkivloven per d.d. stiller krav om at en kopi av arkivet lagres på norsk jord.
Leverandørene oppfordres til å ikke la seg binde av Lånekassens eksisterende løsninger ved design av nytt driftsmiljø. Ny løsning og avtale må imidlertid ikke gi begrensninger sammenliknet med eksisterende.
Dagens miljø består i grove trekk av
--Nettverk (WAN, LAN, WLAN, Internettaksess, VPN, linjer til samarbeidspartnere)
--Tykke og tynne klienter (eies av Lånekassen)
--Skrivere (eies av Lånekassen)
--Mobile enheter (er på egen avtale, men må integreres)
--Videosystemer (er på egen avtale, men må integreres)
--Telefonisystem over SIP-trunk (er på egen avtale, men må integreres)
--Virtuelt servermiljø med kontorstøttesystemer
--Eksterne SaaS-tjenester, inkludert Office 365
--Grensesnitt mot eksterne tjenesteleverandører og samarbeidspartnere
--Active Directory med ca 500 kontoer og federeringstjenester (ADFS)
Se konkurransegrunnlaget for ytterligere informasjon.
Det vil bli avholdt leverandørkonferanse 30.01.2018 klokken 12.00 til 14.00 i Lånekassen lokaler på Økern, Oslo. Se konkurransegrunnlaget for påmelding.
Referansenummer: 201700966