Transport i Østfold
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Østfold
Avsluttet
Grønn varelevering
Transportørundersøkelsen, der kommunen observerte trafikken i til sammen 12 dager i sentrum, viser at varetransport til virksomheter i bysentrum fører til utfordringer på alle disse punktene:
- Store lastebiler har store blindsoner og skaper stort potensial for farlige situasjoner ved manøvrering i bygater med mange myke trafikanter.
- Lastebilene må ofte parkere på uheldige steder, grunnet mangel på vareleveringslommer, eller krav om å stanse innenfor en viss distanse fra kundens butikk iht. Bransjestandard for varelevering. Dette fører til dårlig fremkommelighet for øvrig trafikk, både kjøretøy og myke trafikanter.
- Biler med vareleveranse må ofte kjøre inn i gågater og stå foran butikkfrontene. Dette gjør at butikker ikke blir like synlige og mindre innbydende for kunder, og at myke trafikanter må gå rundt store kjøretøy som står i gågatesoner og på ledelinjer for blinde og svaksynte.
- Varetransportbilene er normalt store og dieseldrevne, og må kjøre mye med stopp og stans gjennom byen fra kunde til kunde. Kjøring i et trangt bysentrum med gateløp tilrettelagt for mange behov, blir tidkrevende for transportørene.
på bakgrunn av resultatene i undersøkelsen ønsker kommunen å tilrettelegge for et system som reduserer antallet varetransportbiler i sentrum. Kommunen er en stor innkjøper som mottar mye varer i løpet av en uke. både som tilrettelegger for innbyggerne og som virksomhet skal kommunen ta et ansvar for å gå foran og finne løsninger på byens utfordringer. Som en oppfølgning til kartleggingen av trafikken i byen, vil kommunen derfor arbeide for å redusere omfanget av unødvendig varetransport. En måte å gjøre dette på, er å samle varene som skal inn til byen på færre biler gjennom sentrum. Kommunen etterlyser derfor aktører som kan levere en slik løsning, på tvers av vareprodusenter og transportører.
Hensikten er å få i gang en løsning med miljøgevinster som ikke bare gagner kommunen som virksomhet, men byen som helhet. Selv om kommunen ønsker å inngå en avtale for egen drift, med rådhuset som testvirksomhet, er tanken at tjenesten skal kunne tas i bruk av en hvilken som helst virksomhet i byen. målsettingen er å få til en helhetlig samkjørt vareleveringstjeneste innenfor bysentrum, slik at den totale trafikkmengden reduseres. Det er da en forutsetning at leverandøren av tjenesten er en uavhengig aktør, som kan samarbeide fritt med andre transportører.
Kriterier
Tjenesten kommunen ønsker må kunne levere følgende:
1) En tjeneste som samler varer fra transportører som skal inn til bysentrum, og effektiviserer leveringen slik at mengden biler reduseres inn i sentrumsgatene.
2) Drift av en aktør som kan levere like premisser for alle transportører og vareprodusenter, altså en uavhengig aktør.
3) Ambisjoner om å utvide virksomheten for Drammen kommune til blant annet skole, barnehage og andre institusjoner der trafikksikkerhet vektes spesielt høyt.
4) Trafikksikre biler med redusert blindsone, god oversikt og svingradius.
5) Biler med Euro-6 motor eller bedre.
6) En geografisk plassering for konsolideringssenteret som ikke genererer mer trafikk i byen.
7) Kunne samle bestilte varer til fast avtalt sted og tidspunkt hos kommunen, for eksempel 1-5 ganger per uke avhengig av omfang og til spesifikke tidspunkter. Kommunen er spesielt interessert i levering som reduserer konflikt med myke trafikanter i sårbare perioder på døgnet, som ved skolestart og -slutt.
8) Kunne levere spesialtjenester som frakt til spesifikk etasje hos mottaker.
9) Systemer som sikrer videreføring av den opprinnelige leverandørens sporing av leveransen.
Vennligst ta kontakt via kommunikasjonsmodulen i Mercell for å melde interesse. Frist er satt til fredag 21. 12. 18 kl. 12. 00.
- Store lastebiler har store blindsoner og skaper stort potensial for farlige situasjoner ved manøvrering i bygater med mange myke trafikanter.
- Lastebilene må ofte parkere på uheldige steder, grunnet mangel på vareleveringslommer, eller krav om å stanse innenfor en viss distanse fra kundens butikk iht. Bransjestandard for varelevering. Dette fører til dårlig fremkommelighet for øvrig trafikk, både kjøretøy og myke trafikanter.
- Biler med vareleveranse må ofte kjøre inn i gågater og stå foran butikkfrontene. Dette gjør at butikker ikke blir like synlige og mindre innbydende for kunder, og at myke trafikanter må gå rundt store kjøretøy som står i gågatesoner og på ledelinjer for blinde og svaksynte.
- Varetransportbilene er normalt store og dieseldrevne, og må kjøre mye med stopp og stans gjennom byen fra kunde til kunde. Kjøring i et trangt bysentrum med gateløp tilrettelagt for mange behov, blir tidkrevende for transportørene.
på bakgrunn av resultatene i undersøkelsen ønsker kommunen å tilrettelegge for et system som reduserer antallet varetransportbiler i sentrum. Kommunen er en stor innkjøper som mottar mye varer i løpet av en uke. både som tilrettelegger for innbyggerne og som virksomhet skal kommunen ta et ansvar for å gå foran og finne løsninger på byens utfordringer. Som en oppfølgning til kartleggingen av trafikken i byen, vil kommunen derfor arbeide for å redusere omfanget av unødvendig varetransport. En måte å gjøre dette på, er å samle varene som skal inn til byen på færre biler gjennom sentrum. Kommunen etterlyser derfor aktører som kan levere en slik løsning, på tvers av vareprodusenter og transportører.
Hensikten er å få i gang en løsning med miljøgevinster som ikke bare gagner kommunen som virksomhet, men byen som helhet. Selv om kommunen ønsker å inngå en avtale for egen drift, med rådhuset som testvirksomhet, er tanken at tjenesten skal kunne tas i bruk av en hvilken som helst virksomhet i byen. målsettingen er å få til en helhetlig samkjørt vareleveringstjeneste innenfor bysentrum, slik at den totale trafikkmengden reduseres. Det er da en forutsetning at leverandøren av tjenesten er en uavhengig aktør, som kan samarbeide fritt med andre transportører.
Kriterier
Tjenesten kommunen ønsker må kunne levere følgende:
1) En tjeneste som samler varer fra transportører som skal inn til bysentrum, og effektiviserer leveringen slik at mengden biler reduseres inn i sentrumsgatene.
2) Drift av en aktør som kan levere like premisser for alle transportører og vareprodusenter, altså en uavhengig aktør.
3) Ambisjoner om å utvide virksomheten for Drammen kommune til blant annet skole, barnehage og andre institusjoner der trafikksikkerhet vektes spesielt høyt.
4) Trafikksikre biler med redusert blindsone, god oversikt og svingradius.
5) Biler med Euro-6 motor eller bedre.
6) En geografisk plassering for konsolideringssenteret som ikke genererer mer trafikk i byen.
7) Kunne samle bestilte varer til fast avtalt sted og tidspunkt hos kommunen, for eksempel 1-5 ganger per uke avhengig av omfang og til spesifikke tidspunkter. Kommunen er spesielt interessert i levering som reduserer konflikt med myke trafikanter i sårbare perioder på døgnet, som ved skolestart og -slutt.
8) Kunne levere spesialtjenester som frakt til spesifikk etasje hos mottaker.
9) Systemer som sikrer videreføring av den opprinnelige leverandørens sporing av leveransen.
Vennligst ta kontakt via kommunikasjonsmodulen i Mercell for å melde interesse. Frist er satt til fredag 21. 12. 18 kl. 12. 00.
Anbud id:
560120
-
Sted:Drammen
-
Registrert:Søndag 9. Desember 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Østfold
6 anbud
-
4 komplette bilhjul, 215/55/18Hente 4 hjul i Hauge i Dalane og frakte de til Drammen, hva koster det.
-
Drammen
-
Onsdag 24. April 2024
-
-
Frakt av 4 felger med dekkFrakt av 4 stk felger med dekk. Total vekt ca 90 kg. Fra Ulverudgata, 3057 Solbergelva. Til: Stølshaugen, 5462 Herøysundet
-
Drammen
-
Tirsdag 23. April 2024
-
-
Flyttetransport til flytting internt i DrammenJeg trenger hjelp til å flytte ferdig pakkede esker, poser og møbler. Dere må stille med minst 2 personer, kjøretøy og flyttetepper for å beskytte møbler mot riper/skader under transport. Noe skal f...
-
Drammen
-
Mandag 22. April 2024
-
-
Hjørnesofa fraktes fra Solbergelva til Borgen i AskerHar en sovesofa (hjørnesofa), ca 2 m i hver lengde som må deles i 2, og fraktes fra min mor i Solbergelva, og til min bolig i Asker. Fraktes fra 1. Et. i et leilighetshus til rekkehus, med mulighe...
-
Asker
-
Mandag 22. April 2024
-
-
Frakt av lenestolLenestol med skammel skal kastes. Trenger hjelp til bæring og frakt fra Drammen (sentralt, 2. Etg. m heis) til Lindum gjenvinningsstasjon.
-
Drammen
-
Søndag 21. April 2024
-