Betong, Entreprenør, Maskinentreprenør, Riving, Stålarbeider, Vann & avløp i Akershus

Oppdrag formidlet via Anbudstorget

2880 Siste år
773 Siste 3 mnd
175 Aktive nå

Uforpliktende pristilbud?

Leverandører fra ditt nærområde svarer deg raskt.
Registrer en gratis forespørsel på 2 minutter.

P-72221 Sentralbygning Vest - Grunn- og betongarbeider

Registrert Dato: Onsdag 14. September 2011

ARBEIDSOMFANG
Delprosjektet Sentralbygning Vest (SBV) består av flere entrepriser hvorav P-72221 er den andre. Forut for denne har entreprise P-72220 utført enkelte forberedende arbeider, deriblant riving og arbeider i grunnen. Det bemerkes at entreprise P-72220 vil ha pågående arbeider bestående av riving av gate 19, 21 og 23, samtidig med oppstart av denne entreprise, P-72221.
Denne entreprisen skal utføre grunn- og betongarbeider for bygging av SBV. Disse arbeidene består i første omgang av gravearbeider, masseforflytning og spunting. Videre skal entreprisen utføre alle plasstøpte betongkonstruksjoner for SBV. Entreprisen inneholder også
prefabrikkerte stål- og betongkonstruksjoner.
Entreprise skal også utføre større provisoriske arbeider. Dette innebærer bygging av et «hus-i-hus» som skal beskytte passasjertrafikk i dagens Jernbanestasjon. «Hus-i-hus» skal etableres uten stopp i passasjerflyten, og det påregnes mye nattarbeid.
Utover dette skal entreprise utføre riving / demontering av tak og dekker i eksisterende jernbanestasjon, riving av VA konstruksjoner- og kabler i bakken samt riggarbeider for egne og andre entrepriser.
Tak- og fasadekonstruksjoner i SBV og Jernbanestasjonen utføres av en annen entreprise. Prefabrikkerte betongkonstruksjoner i Sentralbygning vest utføres også av en annen entreprise, 72 222. Det vurderes tiltransport av prefab- entreprisen 72 222 til 72 221.
Det er en betydelig mengde arbeider med grunnarbeider og betongkonstruksjoner som skal utføres. Betongkonstruksjonene består hovedsakelig av bærende søyler, vegger, dekker og sjakter for SBV over 9 plan. Til orientering utgjør SBV totalt i størrelsesorden 55000 m2 BTA.
Entreprisen har dermed følgende hovedmengder:
? Ca. 250 000 m3 jord utgraves og 45 000 m3 jord tilbakefylles.
? Ca. 10 000 m2 spunting.
? Ca. 36 500 m3 plasstøpte betongkonstruksjoner.
? Ca. 6700 m2 prefab hulldekker og 210 000kg stålkonstruksjoner over jernbanestasjonen.
? 83 000 kg stål og 1 200 m2 tak- og fasadeelementer for «Provisorisk hus? i jernbanestasjon
? Ca. 2 300 m2 provisoriske klimavegger i dagens arealer (publikumstrafikk)
? Etablering av riggområdet for egne- og andres arbeider, inklusiv all infrastruktur i bakken.
? Etablering av VA- anlegg for håndtering av vann fra byggegrop, inklusiv midlertidig dreneringsbasseng (steinmagasin).
? Ca. 3000m3 riving av eksisterende betongkonstruksjoner i bakken
? Riving/demontering av tak, vegger og dekker over jernbanestasjon: ca. 1200 m2 lettak og 150 000kg stålkonstruksjoner, 400m2 dekker og 2200m2 påstøp.
Rigg for egne og andres entrepriser:
? Avfallshåndtering og strømforsyning.
? Drift av brakkerigg.
GRENSESNITT OG FORHOLD TIL ANDRE ENTREPRISER
Denne entreprisen har grensesnitt mot eksisterende Jernbanestasjon som påvirker utførelsen og generelt grensesnitt mot normal trafikkavvikling og drift av Oslo Lufthavn.
P-72221 har grensesnitt og parallelle aktiviteter mot følgende entrepriser:
? For Sentralbygning vest (SBV):
o 72 220 Forberedende arbeider.
o 72 222 i forbindelse med tilslutning mellom plasstøpte og prefabrikkerte betongkonstruksjoner
o 72 223 i forbindelse med fasader i SBV.
o 72 226 og 72 228 i forbindelse med takkonstruksjoner og taktekking over SBV.
o 72 227 i forbindelse med Jernbanestasjonen.
o 72 233 i forbindelse med innvendige bygningsmessige arbeider
o Enkelte tekniske totalentrepriser.
Ytterligere relevant informasjon om grensesnitt mot Jernbanestasjonen er som følger:
Det blir et grensesnitt i dekket på nivå D som må koordineres med tanke på passasjertrafikk til og fra plattform i perioden mens etablering av provisorisk hus pågår, samt under ?tunge? arbeider over provisoriet.
Provisorisk hus innebærer at et stålskjellett med tak og fasader skal bygges inne i bygningen for å opprettholde passasjertrafikk mellom dagens Jernbanestasjon og Terminalen. I denne forbindelse vil en del operasjoner måtte påregnes utført på nattestid av sikkerhetsmessige årsaker. Det vil videre bli satt sterkt fokus på sikkerhet gjennom hele gjennomføringen av entreprisen.
Det bemerkes at entreprisen vil inneholde noe leverandørprosjektering med totalansvar for prefabrikasjon av stål og betong som skal monteres over Jernbanestasjonen.
Arbeider vil i hovedsak foregå på landside/hvit side utenfor CSRA-skillet (sikkerhetsskillet) på flyplassen, men med tette grensesnitt mot skillet, og tidvis på innsiden av skillet. Det vil derfor kunne stilles spesielle krav til sikkerhetsklarering og -tiltak.
Entreprenøren vil få tilgang til felles boligrigg for T2 prosjektet, som etableres av en egen entreprise.
Se konkurransegrunnlaget