Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Arkitekt, IT/Web og Support i Trøndelag

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet

Prosjektbistand for gjennomføring av anskaffelse av fremtidig system for vedlikeholdsstyring av veginfrastrukturen (Asset Management)

Et viktig mål i virksomhetsstrategien til Statens vegvesen mot 2030 er å «Utvikle og ta vare på vegnettet på en profesjonell måte». Drift og vedlikeholdsinnsatsen skal være mer optimalisert. Aktiv risikostyring skal redusere forhold som gir uønskede hendelser på veg og aktiviteter skal basere seg på internasjonale standarder og beste praksis.
For å utvikle Statens vegvesen i tråd med målene i virksomhetsstrategien er det besluttet en omfattende portefølje av virksomhetsutviklingstiltak som skal gjennomføres i perioden 2018-2021 (2023). Prosjektet skal omfatte:
a. Organisasjons- og kompetanseutvikling
b. Utvikling om implementering av nye prosesser, rutiner og metoder
c. Anskaffelse/utvikling og implementering av ikt-baserte støtteverktøy for vedlikeholdsstyring
Statens vegvesen ønsker å anskaffe rådgiverbistand til prosjektet som kan bistå både med viktig kompetanse og gjennomføringskapasitet. Denne anskaffelsen vil ikke omfatte anskaffelse/innkjøp av ikt-baserte støtteverktøy.
Vi etterspør følgende kompetanse:
• Generell kompetanse innenfor områdene som vist ovenfor a-c
• Kompetanse knyttet til forvalting, drift og vedlikehold (fdv) av infrastruktur/ byggverk
• Kompetanse knyttet til Asset Management jf. ns-iso 55000 Forvaltning av anlegg og verdier
• Teknisk kompetanse innen veg- og transport
• Generell kompetanse innen tilstands- og risikovurdering jf. Bl. a. ns 3424 og ns 5814
• Generell kompetanse innen vedlikehold jf. Bl. a. ns-en 13306 Vedlikehold. Anvendelse av ulike metoder for analyse og planlegging av vedlikehold som bl. a. fmeca, Feiltreanalyse fta, Hendelsestreanalyse, hazop, rbi (Risk Based Inspection) og rcm (Reliability Centered Maintenance).
• Generell kompetanse knyttet til behovsvurdering, spesifikasjon og anskaffelse av ikt-baserte støtteverktøy
Statens vegvesen består av Vegdirektoratet og fem regioner. Etaten ledes av en vegdirektør, mens hver region ledes av regionvegsjefer. Vegdirektoratet er det øverste forvaltningsnivået og ligger i Oslo. De fem regionvegkontorene ligger på Lillehammer (Region øst), i Arendal (Region sør), i Leikanger (Region vest), i Molde (Region midt) og i Bodø (Region nord). Regionene har vegavdelinger i alle fylker. Statens vegvesen planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder riks- og fylkesveger i Norge. Utbygging, drift og vedlikehold skjer gjennom kontrakter med entreprenører. Statens vegvesen har også ansvaret for gjennomføring av førerprøver og tilsyn med kjøretøy og trafikanter. i saker som gjelder europa- og riksveg går styringslinjen fra Samferdselsdepartementet gjennom vegdirektøren til regionvegsjefene. i saker som gjelder fylkesveg går styringslinjen fra fylkeskommunene til regionvegsjefene. Stortingets har vedtatt at felles vegadministrasjon for riks- og fylkesveger skal opphøre fra 2020. Dette vil innebære at State vegvesenet ikke skal utføre fylkesvegoppgaver for fylkeskommunene etter dette.
Riksvegnettet i Norge har en samlet lengde på om lag 10 500 km. i dette inngår om lag 2 500 bruer og 177 tunneler. Vegene har også et stort omfang av dreneringsanlegg (f. Eks. Om lag 29 000 stikkrenner/mindre kulverter) og vegutstyr (f. Eks. Om lag 2 000 km med rekkverk). Omfanget og kompleksitet av tekniske installasjoner for bl. a. Trafikkstyring og –overvåking er stadig økende. En stor andel av riksvegnettet (om lag 70 %) har relativt lav trafikk (mindre enn 4000 kjøretøy per dag). Riksvegnettet preges av et betydelig vedlikeholdsetterslep. Den negative trenden er snudd de siste årene ved at deler av etterslepet er tatt igjen. Det er imidlertid fortsatt et stort etterslep. Et aldrende vegnett gir økt sannsynlighet for svikt eller sammenbrudd. Dette medfører redusert pålitelighet og økt sannsynlighet for redusert framkommelighet og høyere trafikantkostnader. i arbeidet med Nasjonal transport-plan 2018-2029 ble kostnadene for å fjerne etterslepet på riksvegnettet vurdert til om lag 33 mrd. Kr. Ved inngangen av 2018, med et usikkerhetsspenn på 28–46 mrd. Kr.
Anbud id:
518649
  • Sted:
    Trondheim
  • Registrert:
    Lørdag 21. April 2018

Lignende oppdrag i Trøndelag

3 anbud