Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Arkitekt i Trøndelag

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet

Situasjonsanalyse og konseptutredning for bylogistikk i Trondheim

Trondheim kommune skal i henhold til kommunedelplan energi og klima (2017-2030) redusere de direkte klimagassutslippene med 80 % innen 2030. Å redusere klimagassutslippene fra veitrafikken er en stor utfordring. Miljødirektoratets utslippsstatistikk for 2019 viser at utslipp fra veitrafikk står for 34 % av de totale utslippene i Trondheim kommune. Av dette står tunge kjøretøy for ca. 20 % og varebiler for ca. 11 % av utslippene.
i de kommende årene skal Trondheim kommune utarbeide en kommunedelplan for bylogistikk og tjenestemobilitet som en del av den kommunale planstrategien. Det er generelt begrenset kunnskap om fremtidsrettede løsninger for bylogistikk og særlig mangel på kunnskap om forholdene i Trondheim. Kommunedelplanen for bylogistikk og tjenestemobilitet blir derfor et viktig verktøy for å se på helheten med de funksjoner og tjenester som inngår i Trondheim by.
Det er forventet at transport av gods og varer vil øke i tiden fremover. mål om fortetting fører til arealknapphet. løsninger som bylogistikkdepot vil være viktige for å oppnå nødvendige utslippsreduksjoner og for å kunne håndtere forventet fremtidig vekst av vare- og godsstrømmer.
Bylogistikk - Definisjon
Ifølge Norsulp veilederen utarbeidet av tØi inkluderer bylogistikk all transportvirksomhet som ikke er persontransport og overlapper delvis med begrepet næringstransport. næringstransport handler om hvilken sektor som utfører eller generer transporten. Bylogistikk handler om hva som transporteres og omfatter transport som utføres eller genereres av både privat, offentlig og frivillig sektor.
i Norsulp veilederen inkluderer begrepet bylogistikk følgende funksjoner:
- varelevering
- tungtransport gjennom byområder
- transport av brev og pakker
- transport av varer til og fra industribedrifter
- offentlig og privat renovasjon
- transport av produkter til gjenbruk og gjenvinning
- material- og massetransport til og fra bygg- og anleggsvirksomhet
- transport av utstyr i håndverker-, vedlikeholds- og renholdsoppdrag
- frakt og retur av varer kjøpt på nett
Bylogistikk konkurrerer ofte med andre formål og trafikantgrupper om bruk av de samme arealene (gater, veier og byrom). Bylogistikk må derfor ses i sammenheng og vurderes i forhold til andre brukergruppers behov og arealbruk. Infrastruktur til alternative drivstoff er noe som må ses på i sammenheng med bylogistikkfunksjoner.
i 2020 gjennomførte Trondheim kommune en analyse som beskriver hvor mange ladepunkt, biogass- og hydrogenfyllestasjoner som er nødvendige for at Trondheim kommune skal nå utslippsmål for veitrafikk innen 2030. Infrastruktur for alternative drivstoff i Trondheimsområdet (desember 2020). Denne analysen ble videre konkretisert i en oppfølgende utredning som kartla potensielle tomter til energistasjonsformål samt knutepunkt for bylogistikk, Lokaliseringsmuligheter for energistasjoner og knutepunkt for bylogistikk (september 2021), omtalt videre som tomtekartleggingen.
i tillegg til etablering av energistasjoner som skal sikre forsyning av fossil- og utslippsfritt drivstoff er det behov for nye og mer effektive logistikkløsninger. Samlasting er en løsning, og etablering av knutepunkt for bylogistikk vil kreve ytterligere areal inklusive eksisterende eller ny bygningsmasse. Areal for bylogistikk ble sett på i sammenheng med tomtekartleggingen til energistasjonformål. Det ble blant annet foreslått et lite og et stort bylogistikkonsept hvor det ble definert behov, funksjoner og krav for de to konseptene.
Anbud id:
770207
  • Sted:
    Trondheim
  • Registrert:
    Onsdag 24. November 2021

Lignende oppdrag i Trøndelag

4 anbud