Betong, Entreprenør, Maskinentreprenør, Murer, Stålarbeider i Vestland
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Vestland
Avsluttet
201300199 - Entreprise UUT 21 Nye Ulriken tunnel
Dette er den største entreprisen i prosjektet Arna - Bergen. Den inkluderer driving og sikring av tunnel og tverrslag samt tunnelportaler, bruer, vannforsyning, drensanlegg og andre mindre tiltak.
Alle tunnelarbeidene for Nye Ulriken tunnel blir gjennomført i én entreprise; med rigg i Fløen og rigg i Arna. Det skal etableres en mengderegulerbar enhetspriskontrakt med basis i jbv/svv sine prosesskoder.
Entreprisen blir komplett underbygningsentreprise hvor vann- og frostsikring, fundamenter, føringsveier, ledninger og underballast inngår.
i Fløen skal det bygges to jernbanebruer i tillegg til en del støttekonstruksjoner. Den første brua skal stå ferdig samme tid som tunnelarbeidene for Nye Ulriken tunnel er ferdig. Den andre skal være ferdig når arbeidene i Eksisterende Ulriken tunnel avsluttes. Det betyr en? Ventetid? Mellom de to bruene på ca. Ett år. De to bruene skal bygges med samvirke, og vil ved ferdig anlegg virke som én konstruksjon.
Entreprisen vil inneholde rivning og nybygging av veier og portalkonstruksjoner på Arna stasjon, samt portaler i Fløen. Integrert i portalkonstruksjoner vil grunn- og betongarbeider for elektrobygget, samt kabelføringer inngå. Entreprisen vil også omfatte elveforbygning og øvrige konstruksjoner i forbindelse med kapasitetsøkning til 200-års flom for Storelva i Arna.
Som et alternativ til tunneldriving med ren boring/sprengning vil konkurransegrunnlaget også beskrive deler av drivingen utført med fullprofilboring (boring/sprenging/tbm). Elementinndeling (815A35) i beskrivelsen vil ha denne strukturen:
Elementer som er felles for begge alternativ:
? Tunnel for dobbeltspor inkl. Utslag mot forskjæring Arna, km 462. 160? 462. 910
? Diagonaltunneler, tverrpassasjer og tekniske rom, tunnel for dobbeltspor
? Tverrpassasjer og tekniske rom, tunnel for enkeltspor
Spesielle elementer for boring/sprengning:
? Tunnel for enkeltspor, stuff fra Fløen inkl. Utslag mot påhugg, km 465. 650? 469. 940
? Tunnel for enkeltspor, stuff fra Arna km 462. 910 - km 465. 650
? Anleggstunneler Fløen
Spesielle elementer for boring/sprengning/tbm:
? Tunnel enkeltspor med tbm km 462. 910? 469. 940
For alternativ med tbm vil behovet for rigg i Fløen bli langt mindre.
Utkjøring av drivemasser vil skje kun via Arna hvis alternativet med tbm velges. Dette påvirker transportlengder, og har også andre positive miljøeffekter. Massene fra tbm vil ha en annen beskaffenhet som er antatt å påvirke avhendingen negativt.
Optimalisering av bor-diameter vil virke inn på løsninger for alle fag innen jernbaneteknikk.
Alternativet med tbm vil ikke være beskrevet like detaljert som ved boring/sprenging. Det vil derfor være rom for tilpasninger knyttet til valg av utstyr og metode, og entreprenøren vil til en viss grad måtte prosjektere selv.
Alle tunnelarbeidene for Nye Ulriken tunnel blir gjennomført i én entreprise; med rigg i Fløen og rigg i Arna. Det skal etableres en mengderegulerbar enhetspriskontrakt med basis i jbv/svv sine prosesskoder.
Entreprisen blir komplett underbygningsentreprise hvor vann- og frostsikring, fundamenter, føringsveier, ledninger og underballast inngår.
i Fløen skal det bygges to jernbanebruer i tillegg til en del støttekonstruksjoner. Den første brua skal stå ferdig samme tid som tunnelarbeidene for Nye Ulriken tunnel er ferdig. Den andre skal være ferdig når arbeidene i Eksisterende Ulriken tunnel avsluttes. Det betyr en? Ventetid? Mellom de to bruene på ca. Ett år. De to bruene skal bygges med samvirke, og vil ved ferdig anlegg virke som én konstruksjon.
Entreprisen vil inneholde rivning og nybygging av veier og portalkonstruksjoner på Arna stasjon, samt portaler i Fløen. Integrert i portalkonstruksjoner vil grunn- og betongarbeider for elektrobygget, samt kabelføringer inngå. Entreprisen vil også omfatte elveforbygning og øvrige konstruksjoner i forbindelse med kapasitetsøkning til 200-års flom for Storelva i Arna.
Som et alternativ til tunneldriving med ren boring/sprengning vil konkurransegrunnlaget også beskrive deler av drivingen utført med fullprofilboring (boring/sprenging/tbm). Elementinndeling (815A35) i beskrivelsen vil ha denne strukturen:
Elementer som er felles for begge alternativ:
? Tunnel for dobbeltspor inkl. Utslag mot forskjæring Arna, km 462. 160? 462. 910
? Diagonaltunneler, tverrpassasjer og tekniske rom, tunnel for dobbeltspor
? Tverrpassasjer og tekniske rom, tunnel for enkeltspor
Spesielle elementer for boring/sprengning:
? Tunnel for enkeltspor, stuff fra Fløen inkl. Utslag mot påhugg, km 465. 650? 469. 940
? Tunnel for enkeltspor, stuff fra Arna km 462. 910 - km 465. 650
? Anleggstunneler Fløen
Spesielle elementer for boring/sprengning/tbm:
? Tunnel enkeltspor med tbm km 462. 910? 469. 940
For alternativ med tbm vil behovet for rigg i Fløen bli langt mindre.
Utkjøring av drivemasser vil skje kun via Arna hvis alternativet med tbm velges. Dette påvirker transportlengder, og har også andre positive miljøeffekter. Massene fra tbm vil ha en annen beskaffenhet som er antatt å påvirke avhendingen negativt.
Optimalisering av bor-diameter vil virke inn på løsninger for alle fag innen jernbaneteknikk.
Alternativet med tbm vil ikke være beskrevet like detaljert som ved boring/sprenging. Det vil derfor være rom for tilpasninger knyttet til valg av utstyr og metode, og entreprenøren vil til en viss grad måtte prosjektere selv.
Anbud id:
253979
-
Registrert:Wednesday 5. June 2013
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Vestland
6 anbud
-
Asfaltering av innkjørsel og carportØnsker asfaltering av adkomstvei, og inn i carport totat ca 130 kvm + asfalt på parkering på andre siden av boligen
-
Stord
-
Tuesday 26. November 2024
-
-
Piperehabilitering og skifte av peisovn i feriebolig fra 1970 på Stranda i Alver kommune.Ønsker anbud for arbeid med rehabilitering av pipe på ca 10 meter med en kosteluke og en peis.
-
Alver
-
Sunday 24. November 2024
-
-
Kjøkkenmontering - Ønsker pris på montering av kjøkken (ila januar 2025)Hei! Ønsker rimeligst mulig pris for kjøkken tilsendt per e-post. Har lagt ved noen bilder som viser et estimat på hvordan kjøkkenet vil bli, samt størrelse. i jobben gjelder kun montering. Vi fjern...
-
Bergen
-
Friday 22. November 2024
-
-
Fjerning og bortkjøring av peisGammel peis som ikke fungerer godt. Vi trenger den demontert/revet og kjørt bort. Obs: vi har bestemt oss for at vi ikke trenger ny peis montert.
-
Bjørnafjorden
-
Thursday 21. November 2024
-
-
Graving/pikkingJeg ønsker å leie gravemaskin og pigghammer til graving og pigging av stein/ fjell
-
Bergen
-
Thursday 21. November 2024
-
-
Brøyting og salting av 200 meter veiØnsker brøyting og salting av ca 200 meter privat vei (ned fra kommunal vei) + deler av parkering/snuplass.
-
Askøy
-
Tuesday 19. November 2024
-