Arkitekt i Trøndelag
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet
2415064 Ørland - P5263.3 innflygingsradar flystasjon
Prosjekt 2415064 Ørland - P2563. 3, innflyvningsradar skal fremskaffe eiendom, bygg og anlegg (eba) ifm Forsvarets prosjekt P2563. 3 for anskaffelse av ny innflyvningsradar for Ørland.
målet med prosjekt P2563. 3 er å anskaffe sikker og tidsriktig innflyvningsradar som skal bidra til at Luftforsvaret ivaretar sitt ansvar som driftsoperatør iht. Gjeldene nasjonale bestemmelser (bsl) og internasjonale standarder og anbefalinger fra International Civil Aviation Organization (icao) og eurocontrol. Dette er planlagt løst ved at Forsvaret via Avinor, som skal operere radaren, anskaffer en ny psr/mssr-radar (primær- og søkeradar).
Av radartekniske og operative hensyn er det anbefalt å bygge en ny stasjon på Kopparen i en viss avstand til den eksisterende stasjonen. Den nye stasjonen baseres på Avinors standardløsning for den aktuelle radartypen slik det er beskrevet i Avinors forprosjekt alternativ c utarbeidet av Rambøll 22. September 2006 (del av vedlagte forprosjekt). Stasjonen består av en 1 etasjes bygning med radomen plassert i toppen av et tårn. tårnet er i standardløsningen en sekskantet betongkonstruksjon, men av hensyn radartekniske hensyn vil tårnet i stedet bygges med en sirkulær form. tårnet står inne i bygget. Bygningen har rektangulær utforming med skråstilte vegger.
Bygningen består av tekniske rom, kontor, soverom, oppholdsrom, bad, garasje, tårn og radom. Under detaljprosjekteringen vil det vurderes å erstatte kjeller med nedgravde tanker på utsiden. Samtidig vil det bli prosjektert en løsning for enkel utvidelse av stasjonen i tilfelle det i fremtiden blir aktuelt å legge ned den eksisterende stasjonen og overføre utstyr til den nye.
Radom og montering av denne er definert som del av materiellprosjektet. nøye koordinering ift materiellprosjektet for en optimal, komplett løsning er del av eba-prosjektet.
Med grunnlag i forprosjektet ønskes timepriser på detaljprosjektering samt en øvre ramme for all prosjektering.
Prosjekteringen skal omfatte følgende:
? nødvendig kontroll av tidligere prosjektert materiale
? Detaljprosjektering inkludert arbeidstegninger. Det prosjekteres etter buildingSmart. De prosjekterende må derfor ha relevant verktøy(program) for dette.
? Utarbeidelse av byggesøknad
? Utarbeidelse av konkurransegrunnlag for generalentreprise samt oppfølging fram til innlevert tilbud fra tilbyder.
? Deltakelse på tilbudsbefaring
? Evaluering av tilbud, innstillinger og deltakelse i kontrahering.
? Kontroll av fdv-dokumentasjon og bistand i forb med overtakelse.
? Utarbeidelse av «som bygget»-tegninger
Det øsnkes opsjonspriser på
? Oppfølging i byggetiden
? Garantioppfølging
Det vises til konkurransegrunnlaget for mer informasjon.
målet med prosjekt P2563. 3 er å anskaffe sikker og tidsriktig innflyvningsradar som skal bidra til at Luftforsvaret ivaretar sitt ansvar som driftsoperatør iht. Gjeldene nasjonale bestemmelser (bsl) og internasjonale standarder og anbefalinger fra International Civil Aviation Organization (icao) og eurocontrol. Dette er planlagt løst ved at Forsvaret via Avinor, som skal operere radaren, anskaffer en ny psr/mssr-radar (primær- og søkeradar).
Av radartekniske og operative hensyn er det anbefalt å bygge en ny stasjon på Kopparen i en viss avstand til den eksisterende stasjonen. Den nye stasjonen baseres på Avinors standardløsning for den aktuelle radartypen slik det er beskrevet i Avinors forprosjekt alternativ c utarbeidet av Rambøll 22. September 2006 (del av vedlagte forprosjekt). Stasjonen består av en 1 etasjes bygning med radomen plassert i toppen av et tårn. tårnet er i standardløsningen en sekskantet betongkonstruksjon, men av hensyn radartekniske hensyn vil tårnet i stedet bygges med en sirkulær form. tårnet står inne i bygget. Bygningen har rektangulær utforming med skråstilte vegger.
Bygningen består av tekniske rom, kontor, soverom, oppholdsrom, bad, garasje, tårn og radom. Under detaljprosjekteringen vil det vurderes å erstatte kjeller med nedgravde tanker på utsiden. Samtidig vil det bli prosjektert en løsning for enkel utvidelse av stasjonen i tilfelle det i fremtiden blir aktuelt å legge ned den eksisterende stasjonen og overføre utstyr til den nye.
Radom og montering av denne er definert som del av materiellprosjektet. nøye koordinering ift materiellprosjektet for en optimal, komplett løsning er del av eba-prosjektet.
Med grunnlag i forprosjektet ønskes timepriser på detaljprosjektering samt en øvre ramme for all prosjektering.
Prosjekteringen skal omfatte følgende:
? nødvendig kontroll av tidligere prosjektert materiale
? Detaljprosjektering inkludert arbeidstegninger. Det prosjekteres etter buildingSmart. De prosjekterende må derfor ha relevant verktøy(program) for dette.
? Utarbeidelse av byggesøknad
? Utarbeidelse av konkurransegrunnlag for generalentreprise samt oppfølging fram til innlevert tilbud fra tilbyder.
? Deltakelse på tilbudsbefaring
? Evaluering av tilbud, innstillinger og deltakelse i kontrahering.
? Kontroll av fdv-dokumentasjon og bistand i forb med overtakelse.
? Utarbeidelse av «som bygget»-tegninger
Det øsnkes opsjonspriser på
? Oppfølging i byggetiden
? Garantioppfølging
Det vises til konkurransegrunnlaget for mer informasjon.
Anbud id:
190486
-
Sted:Ørland
-
Registrert:Friday 13. April 2012
Er du interessert i dette oppdraget?