Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

E6 Storler - Sentervegen - Entreprise 2: Omlegging av Dovrebanen i Trøndelag

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet

E6 Storler - Sentervegen - Entreprise 2: Omlegging av Dovrebanen

Arbeidene i entreprise 2 omfatter omlegging av Dovrebanen i ny trase ved Klett jernbanebru, bygging av ny Klett jernbanebru over eksisterende og fremtidig E6, samt bygging av gang- og sykkelveg inklusive ny undergang under Dovrebanen med tilhørende motfylling ved Lersbakken. i forkant av denne entreprisen vil entreprise 1 Omlegging av Dovrebanen - Forberedende arbeider bli utført. Anleggsområde og anleggsveger etablert i entreprise 1 overtas av entreprise 2. Anleggsområdet og interimsveg for E6 under ny Klett jernbanebru entreprise 2 skal overtas og benyttes av entreprenør ansvarlig for bygging av entreprise 3 E6 Jaktøyen – Sentervegen. Anleggsområdets beliggenhet er langs Dovrebanen og tett inntil og over E6 i Storlersbakken. Det vil være trafikk på Dovrebanen og langs E6 i hele anleggsperioden med unntak av to togfrie helger for Dovrebanen som er planlagt i slutten av mai 2016 og medio september 2016. i togfrie helger vil all togtrafikk være stanset og kontaktledningsanlegget vil være frakoblet. Lengden for togstans i togfrie helger vil være minimum 40 timer. For E6 vil det være nødvendig med trafikkdirigering og et kjørefelt stengt i perioder (natt) i forbindelse med arbeider ved og over E6. Omlegging av Dovrebanen i forbindelse med at det skal etableres ny 4-felts E6 på strekningen Jaktøyen – Sentervegen, skal det bygges ny bru for Dovrebanen med tilhørende omlegging av jernbanesporet i en strekning på ca. 700 m. på denne strekningen skal det bygges nytt spor med nytt kl-anlegg, drenssystem og signalkabler skal legges i ny kabelkanal. For å muliggjøre omlegging i løpet av en togfrihelg må det også settes opp noen midlertidig kl-master langs deler av jernbanen. Omlegging av togtrafikk over på ny bane skal skje i løpet av ei togfri helg i september 2016. Sikkerhetsskjerm Jernbaneverket stiller krav til arbeider i og nært jernbanespor i drift med hensyn til sikkerhet for materiell, arbeidere og 3. Person. For å lette arbeidenes frihetsgrad med hensyn på stopp av arbeider ved togpassering og bruk av sikkerhetsvakt ved arbeider nært jernbanesporet og strømførende ledninger (kl-anlegg), skal det settes opp en 8 m høy sikkerhetsskjerm langs eksisterende Dovrebanen. Sikkerhetsskjermen settes opp i «hvite perioder» mellom togavganger på Dovrebanen. Det skal i denne kontrakten bygges totalt ca. 445 m sikkerhetsskjerm forbi anlegget. Sikkerhetsskjerm langs strekningen skal rives i ca. 670 meters lengde. Ny Klett jernbanebru Jernbanebrua vil være 85 m lang og skal spenne over ny firefelts E6. Brua vil ha fire spenn og utføres som en spennarmert betongbru. Jernbanebruas søyleakser skal pelefundamenteres til berg med borede og utstøpte stålrørspeler, to peler i hver akse. Landkarene skal direkte-fundamenteres. Pelefundamentering utføres i entreprise 1. Etter omlegging av togtrafikken over i ny trase over ny Klett jernbanebru skal masser under ny bru og eksisterende jernbanefylling graves ut. Interimsveg E6 i forbindelse med utgraving og fjerning av eksisterende jernbanebru skal trafikken legges midlertidig om i sørgående løp for ny E6. Interimsveg etableres med 2 felt, totalt 9, 7 m bredde, fast dekke og rekkverk. Riving av eksisterende Klett jernbanebru Eksisterende Klett jernbanebru skal rives. Vegger og tak på eksisterende konstruksjon fjernes, men fundamenter skal bestå. Gang- og sykkelveg Lersbakken Fra Heggstadmoen avfallsanlegg til Heimdalsvegen skal det bygges en ny gang- og sykkelveg. gs-vegen bygges med en bredde på 5 m, grusbelagt og med lukket drenssystem. gs-veg går delvis i et område med kvikkleire. Det skal etableres en høy fylling for gs-vegen som vil medføre økt belastning på området. For å redusere belastningen skal deler av vegfyllingen utføres med lette fyllmasser. Det vil derfor være ytterst viktig at anvisninger og beskrivelser fra geotekniske rapporter og byggherrens geotekniker følges i forbindelse med bygging av gs-vegen. Undergang Det skal bygges ny undergang for gang- og sykkelvegen under Dovrebanen. Undergangen vil bestå av prefabrikkerte betongelementer. Undergangen med vingemurer, kantbjelker og rekkverk vil være 7 m lang og ha lysåpning på b x h = 5, 0 m x 4, 2 m. Detaljprosjektering av prefabrikerte betongelementer inngår i leveransen. Produksjonsgrunnlaget skal godkjennes av Vegdirektoratet før produksjon iverksettes. Alle arbeider med en komplett undergang inkludert blant annet graving og uttransport av gravemasser, etablering av drenssystem, montering av komplett undergang med tilbakefylling og reetablering av jernbanesporet skal utføres i løpet av ei togfri helg i mai 2016. Motfylling Gang- og sykkelveg Lersbakken skal bygges i et sensitivt område med hensyn på stabilitet og kvikkleiresoner. Vest for Dovrebanen vil gs-vegen ligge på en ca. 10-16 m høy fylling. For å motvirke den økte belastningen fra gang- og sykkelvegen i området skal det på forhånd etableres en større motfylling i nedre del av fyllingen. Motfyllingen skal bygges opp med fast leire, tørrskorpeleire eller egnede friksjonsmasser fra overskuddsmasser i anlegget. Fyllingen skal ha drenering i bunnen. Det skal også etableres et åpent bekkeløp i overflaten av motfyllingen som steinplastres. Støyskjerm Ved Lersbakken gård, ca. 500 m nord for E6, skal det bygges en 2 m høy støyskjerm mot Dovrebanen. Eksisterende veg og planovergang ved Lersbakken gård fjernes.
Anbud id:
369110
  • Sted:
    Trondheim
  • Registrert:
    Friday 24. July 2015

Lignende oppdrag i Trøndelag

6 anbud