Energimodeller og Energikart for framtidig transport i Norge
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Energimodeller og Energikart for framtidig transport i Norge
Transportsektoren er i gang med en stor omstilling fra bruken av flytende, fossile drivstoff til bruk av mer bærekraftige energibærere. Den mest aktuelle teknologien er elektrisitet, enten direkte i batteri-elektriske kjøretøy eller som hydrogen i brenselscelle-kjøretøy.
Dette vil stille nye krav til infrastruktur for kraftleveranse. Transportetatene og Avinor ønsker derfor å sammenstille kraftbehov for de ulike transportformene, inklusive større utbyggingsprosjekter, for årene 2030 og 2050. For å sikre at ntp-målene kan nås, er det viktig at tilstrekkelig kraft er tilgjengelig på riktig tid og sted.
Energimodellen vil være helt sentral i dette arbeidet. Vi ønsker å utvikle energimodellen ytterligere, for å kunne beregne dagens og framtidens kraftbehov. Modellen må kunne beregne energiforbruk for de ulike transportmidlene for et utvalg av lette og tunge kjøretøy. Oppdragsgiver må også kunne gjøre følsomhetsanalyser med ulik kjøretøysammensetning med modellen uten at det er behov for å gjennomføre beregninger med transportmodellene.
Energikartet er ment å danne grunnlag for dialog med nve og styrke beslutningsgrunnlaget for politikere og nettselskapene. En delhensikt er å sikre kraft til utbyggingsprosjekter som kan elektrifiseres og til evt nye satsinger innen transportsektoren.
målgruppen for kartet er transportetatene/ntp og nve/kraftbransjen. Det er en forutsetning for prosjektet at datagrunnlaget er åpent og dermed kan brukes av de som ønsker det. Blant annet for å gi mulighet til næringsutvikling og offentlig planlegging.
Dette vil stille nye krav til infrastruktur for kraftleveranse. Transportetatene og Avinor ønsker derfor å sammenstille kraftbehov for de ulike transportformene, inklusive større utbyggingsprosjekter, for årene 2030 og 2050. For å sikre at ntp-målene kan nås, er det viktig at tilstrekkelig kraft er tilgjengelig på riktig tid og sted.
Energimodellen vil være helt sentral i dette arbeidet. Vi ønsker å utvikle energimodellen ytterligere, for å kunne beregne dagens og framtidens kraftbehov. Modellen må kunne beregne energiforbruk for de ulike transportmidlene for et utvalg av lette og tunge kjøretøy. Oppdragsgiver må også kunne gjøre følsomhetsanalyser med ulik kjøretøysammensetning med modellen uten at det er behov for å gjennomføre beregninger med transportmodellene.
Energikartet er ment å danne grunnlag for dialog med nve og styrke beslutningsgrunnlaget for politikere og nettselskapene. En delhensikt er å sikre kraft til utbyggingsprosjekter som kan elektrifiseres og til evt nye satsinger innen transportsektoren.
målgruppen for kartet er transportetatene/ntp og nve/kraftbransjen. Det er en forutsetning for prosjektet at datagrunnlaget er åpent og dermed kan brukes av de som ønsker det. Blant annet for å gi mulighet til næringsutvikling og offentlig planlegging.
Anbud id:
536364
-
Sted:
-
Registrert:Thursday 19. July 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Male kontrastvegg i stuaMale kontrastvegg i ny farge. Veggen er ca 4 m lang og 2, 5 m høy. Et lite skruehull trenger litt sparkel, men ellers er veggen i god stand. Det er tre stikkontakter og en lysbryter, men ikke dør e...
-
Gjøvik
-
Monday 3. February 2025
-
-
Innrammet bilde 160x110, ca 10 kgØnske pris på transport av et bilde verdi 60,000, - fra Moss til Stord.
-
Stord
-
Monday 3. February 2025
-
-
Mitsubishi Colt 2007 modSkifte fjærer begge sider foran + skifte foringer stabilisator begge sider foran + eu etterkontroll. Hvis mulig; bruk gjerne uorginale deler.
-
Oslo
-
Monday 3. February 2025
-
-
Kjøre flyttelass fra Froland til KongsbergHar et lite flyttelass som jeg trenger å få kjørt fra Froland til Kongsberg. Det består av 4 sommerdekk til personbil, 2 stk sekskantede småbord, 1 vaskemaskin og 1 høytrykkspyler. Det blir ikke mer...
-
Froland
-
Sunday 12. January 2025
-
-
Flytte lenestol og fotskammel fra Stavanger til BærumFlytte en lenestol og en fotskammel fra Eiganes i Stavanger til Stabekk i bærum. Stolen og skammelen må pakkes litt inn og fraktes skånsomt. Inkluder når dere har mulighet til å hente stolen i svaret.
-
Bergen
-
Monday 3. February 2025
-