Energimodeller og Energikart for framtidig transport i Norge
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Energimodeller og Energikart for framtidig transport i Norge
Transportsektoren er i gang med en stor omstilling fra bruken av flytende, fossile drivstoff til bruk av mer bærekraftige energibærere. Den mest aktuelle teknologien er elektrisitet, enten direkte i batteri-elektriske kjøretøy eller som hydrogen i brenselscelle-kjøretøy.
Dette vil stille nye krav til infrastruktur for kraftleveranse. Transportetatene og Avinor ønsker derfor å sammenstille kraftbehov for de ulike transportformene, inklusive større utbyggingsprosjekter, for årene 2030 og 2050. For å sikre at ntp-målene kan nås, er det viktig at tilstrekkelig kraft er tilgjengelig på riktig tid og sted.
Energimodellen vil være helt sentral i dette arbeidet. Vi ønsker å utvikle energimodellen ytterligere, for å kunne beregne dagens og framtidens kraftbehov. Modellen må kunne beregne energiforbruk for de ulike transportmidlene for et utvalg av lette og tunge kjøretøy. Oppdragsgiver må også kunne gjøre følsomhetsanalyser med ulik kjøretøysammensetning med modellen uten at det er behov for å gjennomføre beregninger med transportmodellene.
Energikartet er ment å danne grunnlag for dialog med nve og styrke beslutningsgrunnlaget for politikere og nettselskapene. En delhensikt er å sikre kraft til utbyggingsprosjekter som kan elektrifiseres og til evt nye satsinger innen transportsektoren.
målgruppen for kartet er transportetatene/ntp og nve/kraftbransjen. Det er en forutsetning for prosjektet at datagrunnlaget er åpent og dermed kan brukes av de som ønsker det. Blant annet for å gi mulighet til næringsutvikling og offentlig planlegging.
Dette vil stille nye krav til infrastruktur for kraftleveranse. Transportetatene og Avinor ønsker derfor å sammenstille kraftbehov for de ulike transportformene, inklusive større utbyggingsprosjekter, for årene 2030 og 2050. For å sikre at ntp-målene kan nås, er det viktig at tilstrekkelig kraft er tilgjengelig på riktig tid og sted.
Energimodellen vil være helt sentral i dette arbeidet. Vi ønsker å utvikle energimodellen ytterligere, for å kunne beregne dagens og framtidens kraftbehov. Modellen må kunne beregne energiforbruk for de ulike transportmidlene for et utvalg av lette og tunge kjøretøy. Oppdragsgiver må også kunne gjøre følsomhetsanalyser med ulik kjøretøysammensetning med modellen uten at det er behov for å gjennomføre beregninger med transportmodellene.
Energikartet er ment å danne grunnlag for dialog med nve og styrke beslutningsgrunnlaget for politikere og nettselskapene. En delhensikt er å sikre kraft til utbyggingsprosjekter som kan elektrifiseres og til evt nye satsinger innen transportsektoren.
målgruppen for kartet er transportetatene/ntp og nve/kraftbransjen. Det er en forutsetning for prosjektet at datagrunnlaget er åpent og dermed kan brukes av de som ønsker det. Blant annet for å gi mulighet til næringsutvikling og offentlig planlegging.
Anbud id:
536364
-
Sted:
-
Registrert:Thursday 19. July 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Frakte et kjøkken fra Askøy til Tynset3 skuffer/skap på 60 cm, 1 40cm skap og et 60 cm skap med oppvaskmaskin. (Alt er underskap til et kjøkken). Evt. Ei benkeplate på ca 2m og en ventilator. Har ikke gateadresse til der det skal sendes...
-
Tynset
-
Sunday 16. February 2025
-
-
SnøscooterFrakt av snøscooter fra (info fjernet) til trondheim
-
Guovdageaidnu Kautokeino
-
Sunday 16. February 2025
-
-
Transport Skiptvet til Trondheim.Transport av stuebord størrelse: Dybde: 60 høyde: 57 Bredde: 130
-
Trondheim
-
Sunday 16. February 2025
-
-