Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen lanserer en permanent kompetansemodell for skole bestående av tre ulike ordninger: desentralisert ordning, oppfølgingsordningen og innovasjonsordningen. Innovasjonsordningen administreres av Norges forskningsråd og inngår ikke i denne evalueringen. i tillegg til desentralisert ordning for skole og oppfølgingsordningen, er det etablert en desentralisert ordning for yrkesfag. Evalueringsoppdraget inkluderer disse tre ordningene.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Anbud id:
569850
-
Sted:
-
Registrert:Saturday 23. February 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
FlyttevaskFlyttevask av relativt ny 4-roms leilighet fra 2022, 93kvm, 2 etasjer, har bodd hund i leiligheten. Ønsket vasket lørdag 08/03 eller søndag 09/03, overtakelse av leiligheten er 10/03 kl. 12.
-
Tromsø
-
Thursday 23. January 2025
-
-
Vask 2 ganger i måneden av leilighet på 100kvadrat med 2 menneskerTrenger hjelp. 2 ganger i måneden til å gå over en leilighet. Vaske bad, kjøkken, gulv og diverse.
-
Oslo
-
Friday 24. January 2025
-
-
Renovering av badVi trenger hjelp til renovering av et lite bad. Vi vil selv pigge opp gulvet, fjerne veggfliser og inventar, legge fliser og sette opp inventar. Det vi trenger hjelp til er å legge varmekabler, stø...
-
Oslo
-
Friday 24. January 2025
-
-
Skifte av registerreim Alfa Romeo GiuliettaØnsker pris på skifte av registerreim med vannpumpe og strammehjul på Alfa Romeo Giulietta 1, 4 turbo benzina Bilen har gått 100000 km
-
Sandnes
-
Friday 24. January 2025
-
-
Flytte sofa Fra stavanger til OsloHei, Jeg ønsker å flytte en sofa fra Stavanger til Oslo. Sofaen er 100cm dybde og 253 cm bredde. Usikker vekt, men over 35 kg Lurer på hva pris for flytting vil komme på? (info fjernet)
-
Oslo
-
Friday 24. January 2025
-