Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen lanserer en permanent kompetansemodell for skole bestående av tre ulike ordninger: desentralisert ordning, oppfølgingsordningen og innovasjonsordningen. Innovasjonsordningen administreres av Norges forskningsråd og inngår ikke i denne evalueringen. i tillegg til desentralisert ordning for skole og oppfølgingsordningen, er det etablert en desentralisert ordning for yrkesfag. Evalueringsoppdraget inkluderer disse tre ordningene.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Anbud id:
569850
-
Sted:
-
Registrert:Saturday 23. February 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Vaskehjelp leilighet.Vi er et ektepar som ønsker vaskehjelp en gang i måneden. Leiligheten er 90 kV. m. Vi bor i Tromsdalen. TLf. (info fjernet). Mvh. Peggy
-
Tromsø
-
Thursday 23. January 2025
-
-
Bord ca 207 langt 102 bredt 77 cm høyt, ca 100 kgSkal fraktes fra Seim v Bergen postnr 5912 til sætre i Asker, ikke hast. løftehjelp begge steder
-
Asker
-
Thursday 23. January 2025
-
-
Slipe gulvØnsker å slipe hvitpigmentere og olje 25 år gammelt vokset furugulv i stue. Gulvet er ca 30 m2
-
Bergen
-
Thursday 23. January 2025
-
-
Div mangler og reperasjoner etter kontroll for eu godkjenningLegger ved bilde av kontrollseddel som viser hva som må fikses. Ønsker pris på det.
-
Stavanger
-
Thursday 23. January 2025
-