Entreprenør, Maskinentreprenør i Vestland
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Vestland
Avsluttet
INT002 - Offentlig-offentlig samarbeid med Bergen Vann KF
Os Kommune har til intensjon å inngå avtale med Bergen Vann kf om samarbeid på drift av Vann-og avløpstjenester (va) i kommunen. Bergen kommune (bk) har satt ut all drift av vann og avløpstjenester til Bergen Vann kf (bv). bv er 100% kommunalt eid og er da en del av bk. Et samarbeid med bk vil da i praksis si et samarbeid med bv.
Samarbeidet vil omfatte drift og vedlikehold, herunder drift renseanlegg m/slamtømming av renseanlegg og kummer i kommunen, ledningsnett, vannbehandlingsanlegg, pumpestasjoner og lekkasjekontoll.
Et samarbeid består av at to parter bidrar inn i samarbeidet. Da Os kommune (ok) og bk er svært ulik i størrelse, vil bidraget også nødvendigvis være forskjellig inn dette konkrete samarbeidet.
Områder der kommunene allerede samarbeider er:
? Begge kommuner har eierskap i dihva ks som utvikler ulike interkommunal samarbeidsprosjekter innen va-området.
? Utarbeidelse av ny va-norm
? Felles vta (Vassdragsteknisk ansvarlig)
på driftssiden er det foreløpig intet samarbeid, men problemstillingen er ofte lik hos begge kommuner. Drift av va-anlegg er et kommunalt ansvar og det er ingen grunn for en kommune og ikke dele denne erfaringen med andre kommuner. Fokus hos en kommune er best mulig service til befolkningen innenfor gitte bevilgninger. Utveksling av kompetanse ved bruk av felles ressurser er derfor avgjørende for å utføre optimal drift for begge parter.
Deling av kompetanse vil også gjøre begge kommuner mindre sårbare i forhold til personell og akutte hendelser. For en liten kommune som ok vil sykemeldinger eller jobbskifte påvirker driften svært negativt da det ofte ikke er personer som umiddelbart kan steppe inn. Det kan også være et problem for en mindre kommune og håndtere en større akutt hendelse som vannbrudd eller omfattende forurensning.
ok og bk har både likt og ulikt utstyr både på va og samferdsle. Et samarbeid vil medføre en deling av utstyr på enkelte områder.
Begge kommuner kjøper også mye av det samme forbruksmateriell som ulike typer kjemikalier. Felles innkjøp av dette vil derfor være en fordel for begge parter for å få innkjøpsprisen ned.
Kvaliteten på va-tjenester må forholde seg til felles nasjonale krav som er absolutte. Det er derfor viktig for alle kommuner å ha kvalitetssystemer som sikrer de nasjonale krav. Et samarbeid på driftssiden medfører at begge kommuner gir innspill til et felles kvalitetssystem.
Det er ovenfor beskrevet en del områder som kan inngå i et offentlig-offentlig samarbeid. Det som er viktig å tenke på i denne sammenheng er at driften av va-tjenestene gjelder hele verdikjeden, og ikke bare kjøp av enkelttjenester innen området.
Samarbeidet vil omfatte drift og vedlikehold, herunder drift renseanlegg m/slamtømming av renseanlegg og kummer i kommunen, ledningsnett, vannbehandlingsanlegg, pumpestasjoner og lekkasjekontoll.
Et samarbeid består av at to parter bidrar inn i samarbeidet. Da Os kommune (ok) og bk er svært ulik i størrelse, vil bidraget også nødvendigvis være forskjellig inn dette konkrete samarbeidet.
Områder der kommunene allerede samarbeider er:
? Begge kommuner har eierskap i dihva ks som utvikler ulike interkommunal samarbeidsprosjekter innen va-området.
? Utarbeidelse av ny va-norm
? Felles vta (Vassdragsteknisk ansvarlig)
på driftssiden er det foreløpig intet samarbeid, men problemstillingen er ofte lik hos begge kommuner. Drift av va-anlegg er et kommunalt ansvar og det er ingen grunn for en kommune og ikke dele denne erfaringen med andre kommuner. Fokus hos en kommune er best mulig service til befolkningen innenfor gitte bevilgninger. Utveksling av kompetanse ved bruk av felles ressurser er derfor avgjørende for å utføre optimal drift for begge parter.
Deling av kompetanse vil også gjøre begge kommuner mindre sårbare i forhold til personell og akutte hendelser. For en liten kommune som ok vil sykemeldinger eller jobbskifte påvirker driften svært negativt da det ofte ikke er personer som umiddelbart kan steppe inn. Det kan også være et problem for en mindre kommune og håndtere en større akutt hendelse som vannbrudd eller omfattende forurensning.
ok og bk har både likt og ulikt utstyr både på va og samferdsle. Et samarbeid vil medføre en deling av utstyr på enkelte områder.
Begge kommuner kjøper også mye av det samme forbruksmateriell som ulike typer kjemikalier. Felles innkjøp av dette vil derfor være en fordel for begge parter for å få innkjøpsprisen ned.
Kvaliteten på va-tjenester må forholde seg til felles nasjonale krav som er absolutte. Det er derfor viktig for alle kommuner å ha kvalitetssystemer som sikrer de nasjonale krav. Et samarbeid på driftssiden medfører at begge kommuner gir innspill til et felles kvalitetssystem.
Det er ovenfor beskrevet en del områder som kan inngå i et offentlig-offentlig samarbeid. Det som er viktig å tenke på i denne sammenheng er at driften av va-tjenestene gjelder hele verdikjeden, og ikke bare kjøp av enkelttjenester innen området.
Anbud id:
270059
-
Sted:Bjørnafjorden
-
Registrert:Wednesday 25. September 2013
Er du interessert i dette oppdraget?