Intensjonskunngjøring - utvikling av personlig miljødashboard
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Intensjonskunngjøring - utvikling av personlig miljødashboard
Prosjektet Smartere Transport Bodøs mål, der oppdragsgiver er deltaker, er å redusere klimautslipp ved å endre reisevaner. Å endre vaner er vanskelig, men nyere forskning viser at mange små og positive dytt kan føre til store og varige endringer (dulting-teori fra atferdsvitenskap). i personlig miljødashbord prosjektet ønsker oppdragsgiver at det anvendes dulting-forskning i praksis med mål om at prosjektet skal være et betydelig bidrag til Smartere Transport Bodø sin visjon: Familier i Bodø skal kvitte seg med bil nummer to innen 2022. Prosjektet vil være en videreføring av pilot studier utført rundt årsskiftet 2019/2020. Sluttrapporten «koblapilot for smartere transport bodØ» fra tidligpilot viser at dulting har stort potensiale til å endre folks reisevaner.
Forskningsteam fra Handelshøgskolen og Nordområdesenteret ved Nord Universitet bidrar inn mot prosjektet for utføre så-kalt action-oriented forskning (i form av kvalitative studier) hvor nærhet til feltet en viktig forutsetning, dvs. At vi følger opp prosjektets implementering. Samtidig skal vi ha en refleksiv holdning for å kunne gi de empiriske dataene fra Kobla prosjektet en analytisk fortolkning. Det betyr også at vi som et forskerteam med forskningskompetanse innenfor bl. a. Innbyggerinvolvering, smart styring (governance), prestasjonsmåling, osv. Skal rede for og kritisk vurdere prosjektets gjennomgang i forhold til samhandling med deltakerne, de empiriske dataene og de relevante teoretiske perspektivene. Forskningsresultatene planlegges å være publisert i vitenskapelige publikasjoner i felleskap med nfk/Bodø kommune, delt og brukt i forskningsbasert undervisning på master programmet ved Handelshøgskolen ved Nord Universitet samt i relevante forskningsprosjekter sammen med internasjonale partnere.
Oppdragstaker skal i tett dialog og samarbeid med oppdragsgiver utvikle og teste ut en løsning som ved hjelp av dulting-teori og elementer fra dataspill (gamification) vil påvirke folks reisevaner i en mer miljøvennlig retning.
Oppdragsgiver ønsker høy grad av innbyggerinvolvering ved gjennomføring av prosjektet og ønsker at innbyggerne involveres gjennom workshops, spørreundersøkelser og grupper på sosiale medier. Prosjektet skal gjennomføres i tre pilotfaser, men økende antall deltagere, og hver fase skal evalueres og legge grunnlaget for videre FoU arbeid.
Forskningsteam fra Handelshøgskolen og Nordområdesenteret ved Nord Universitet bidrar inn mot prosjektet for utføre så-kalt action-oriented forskning (i form av kvalitative studier) hvor nærhet til feltet en viktig forutsetning, dvs. At vi følger opp prosjektets implementering. Samtidig skal vi ha en refleksiv holdning for å kunne gi de empiriske dataene fra Kobla prosjektet en analytisk fortolkning. Det betyr også at vi som et forskerteam med forskningskompetanse innenfor bl. a. Innbyggerinvolvering, smart styring (governance), prestasjonsmåling, osv. Skal rede for og kritisk vurdere prosjektets gjennomgang i forhold til samhandling med deltakerne, de empiriske dataene og de relevante teoretiske perspektivene. Forskningsresultatene planlegges å være publisert i vitenskapelige publikasjoner i felleskap med nfk/Bodø kommune, delt og brukt i forskningsbasert undervisning på master programmet ved Handelshøgskolen ved Nord Universitet samt i relevante forskningsprosjekter sammen med internasjonale partnere.
Oppdragstaker skal i tett dialog og samarbeid med oppdragsgiver utvikle og teste ut en løsning som ved hjelp av dulting-teori og elementer fra dataspill (gamification) vil påvirke folks reisevaner i en mer miljøvennlig retning.
Oppdragsgiver ønsker høy grad av innbyggerinvolvering ved gjennomføring av prosjektet og ønsker at innbyggerne involveres gjennom workshops, spørreundersøkelser og grupper på sosiale medier. Prosjektet skal gjennomføres i tre pilotfaser, men økende antall deltagere, og hver fase skal evalueres og legge grunnlaget for videre FoU arbeid.
Anbud id:
678059
-
Sted:
-
Registrert:Saturday 24. October 2020
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Frakt av Ford Transit fra 1409 Skotbu til BergenTrenger og få fraktet Transit til bergen fra Skotbu. Bilen starter ikke men ruller. Egenvekt 2396 kilo Lengde 5, 53 m Bredde 2, 10 m. høyde 2, 5 m må leveres på Nesttun.
-
Bergen
-
Monday 27. January 2025
-
-
Vi søker regnskaps- og økonomiekspert til vår bedriftVi er en nyoppstartet totalentreprenør med store ambisjoner og en ordrereserve på 8–9 mnok for 2025. For å sikre solid økonomistyring og effektiv drift, søker vi en dyktig regnskaps- og økonomieksper...
-
Oslo
-
Monday 27. January 2025
-
-
Stille inn microtempbryterHar en microtemp bryter digital type som må stilles inn. når jeg slår den på så greier jeg ikke å regulere varmen.
-
Hustadvika
-
Monday 27. January 2025
-
-
Service ventilasjons anleggService ventilasjonsanlegg for privat hjem. Stedet jobben utføres er Oppegård. Ønsker profesjonelle. Rens og skift av filter. Pris under 4000 kr.
-
Nordre Follo
-
Monday 27. January 2025
-