Arkitekt, Betong, Elektriker, Entreprenør, Maskinentreprenør, Rørlegger, Snekker, Ventilasjon i Rogaland
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Rogaland
Avsluttet
Intensjonskunngjøring gjeldende kjøp av omsorgsleiligheter - Med delkontrakter
Tysvær kommune har intensjon om å inngå kontrakt med Albatross Axen for kjøp av 15
omsorgsboliger. Omsorgsboligene ligger Albatrossbygget hvor det også skal bygges badebasseng, kontorer samt andre leiligheter.
i foa s 2-4 bokstav a) gjøres det unntak fra anskaffelsesloven og forskriften for >.
Unntaket gjelder kun selve kontrakten om erverv eller leie. Dersom det er behov for å anskaffe andre
tjenester i tilknytning til kontrakten, må regelverket følges.
Etter sin ordlyd gjelder unntaket kun for kjøp av eksisterende bygg og ikke bygg som skal oppføres senere
i veilederen for nærings- og fiskeridepartementet til den gamle forskriften, står det imidlertid at:
likevel oppstå tilfeller hvor det kan reises spørsmål ved om unntaket
bør tolkes utvidende, slik at også fremtidige bygg kan omfattes. [.]
Departementet kan ikke se noen klar begrunnelse for det skjæringspunktet som ordlyden legger
opp til. kofa har behandlet spørsmålet i sak 2012/58, der det vises til sak c-451/08 og sak c-
215/09 fra eu-domstolen. Etter nemndas vurdering er unntaket i forskriftens § 1-3 (2) bokstav b i
utgangspanktet ikke begrenset til erverv eller leie av bygninger som eksisterer på
avtaletidspunktet.
Ved avtaler om erverv av bygninger som ikke eksisterer på avtaletidspunktet, vil
avtalen likevel lett kunne måtte kategoriseres som en bygge- og anleggskontrakt, jf forskriftens i
4-1 bokstav a.
Kommunen har ingen føringer for og har ikke mulighet til å påvirke fasade, fotavtrykk, planstørrelse,
antall etasjer, konkret plassering av tekniske installasjoner eller lignende, slik som en byggherre ville gjort.
Kommunen har videre ingen innvirkning på valg av entreprenør, underleverandører, arkitekt eller
lignende. Det er utbygger som står som byggherre og som bærer den økonomiske risikoen i prosjektet.
Dessuten utgjør omsorgsboligene kun en del av bygningens totale volum.
i tidligere kofa-praksis har det vært akseptert at oppdragsgiver har mulighet til å påvirke lokalenes
planløsning og forholdsvis detaljerte krav til lokalenes innvendige utforming.
Se for eksempel kofa-sak
2009/16, hvor klagenemnda uttaler at
ikke påvirke valg av utvendig arkitektur, entreprenør eller
andre forhold som er typiske anliggender for en byggherre>>.
på denne bakgrunn må det konkluderes med at kommunen ikke har.
Kontrakten er etter dette ikke en bygge- og anleggskontrakt etter foa s 4-1 (d) og unntaket for kjøp av
fast eiendom i foa § 2-4 bokstav a) kommer til anvendelse.
omsorgsboliger. Omsorgsboligene ligger Albatrossbygget hvor det også skal bygges badebasseng, kontorer samt andre leiligheter.
i foa s 2-4 bokstav a) gjøres det unntak fra anskaffelsesloven og forskriften for >.
Unntaket gjelder kun selve kontrakten om erverv eller leie. Dersom det er behov for å anskaffe andre
tjenester i tilknytning til kontrakten, må regelverket følges.
Etter sin ordlyd gjelder unntaket kun for kjøp av eksisterende bygg og ikke bygg som skal oppføres senere
i veilederen for nærings- og fiskeridepartementet til den gamle forskriften, står det imidlertid at:
likevel oppstå tilfeller hvor det kan reises spørsmål ved om unntaket
bør tolkes utvidende, slik at også fremtidige bygg kan omfattes. [.]
Departementet kan ikke se noen klar begrunnelse for det skjæringspunktet som ordlyden legger
opp til. kofa har behandlet spørsmålet i sak 2012/58, der det vises til sak c-451/08 og sak c-
215/09 fra eu-domstolen. Etter nemndas vurdering er unntaket i forskriftens § 1-3 (2) bokstav b i
utgangspanktet ikke begrenset til erverv eller leie av bygninger som eksisterer på
avtaletidspunktet.
Ved avtaler om erverv av bygninger som ikke eksisterer på avtaletidspunktet, vil
avtalen likevel lett kunne måtte kategoriseres som en bygge- og anleggskontrakt, jf forskriftens i
4-1 bokstav a.
Kommunen har ingen føringer for og har ikke mulighet til å påvirke fasade, fotavtrykk, planstørrelse,
antall etasjer, konkret plassering av tekniske installasjoner eller lignende, slik som en byggherre ville gjort.
Kommunen har videre ingen innvirkning på valg av entreprenør, underleverandører, arkitekt eller
lignende. Det er utbygger som står som byggherre og som bærer den økonomiske risikoen i prosjektet.
Dessuten utgjør omsorgsboligene kun en del av bygningens totale volum.
i tidligere kofa-praksis har det vært akseptert at oppdragsgiver har mulighet til å påvirke lokalenes
planløsning og forholdsvis detaljerte krav til lokalenes innvendige utforming.
Se for eksempel kofa-sak
2009/16, hvor klagenemnda uttaler at
ikke påvirke valg av utvendig arkitektur, entreprenør eller
andre forhold som er typiske anliggender for en byggherre>>.
på denne bakgrunn må det konkluderes med at kommunen ikke har.
Kontrakten er etter dette ikke en bygge- og anleggskontrakt etter foa s 4-1 (d) og unntaket for kjøp av
fast eiendom i foa § 2-4 bokstav a) kommer til anvendelse.
Anbud id:
627813
-
Sted:Tysvær
-
Registrert:Monday 3. February 2020
Er du interessert i dette oppdraget?