Arkitekt, Bedriftsrådgivning, Transport i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Klimavennlig og mer effektiv vare- og nyttetransport – kartlegging av aktører, volumer og aktivitet innenfor Oslo kommune
Oppdragsgiver ønsker å bedre forstå hvordan nytte- og varetransporten i Oslo kommune foregår i dag og hvilke trender man ser i dag. Oppdragsgiver ønsker så langt det er mulig anslag rundt følgende fem problemstillinger:
For å forstå nytte- og varetransportens karakteristikker og dermed kunne rette tiltak og virkemidler mot relevante aktører/grupper, er oppdragsgiver avhengig av en overordnet segmentering av markedet. Formålet med en slik segmentering er å kunne anslå segmentenes omfang/andel i Oslo og grad av miljømessig betydelighet. Dette kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å velge et utvalg av følgende inndelinger:
Kjøretøysegment. For eksempel: små varebiler, mellomstore varebiler, store varebiler og lastebiler og vogntog.
Type gods/varer som transporteres.
Andel nyttetransport versus andel varetransport.
Trafikktype iht. Geografisk inndeling: for eksempel fordelingen mellom gjennomfartstrafikk, transport fra Oslo til omkringliggende kommuner og tilbake, samt transport som «kun» foregår innenfor kommunens grenser.
Operasjonsmønster gjennom døgnet for henholdsvis nytte- og varetransport. For eksempel: når på døgnet gjøres transporten og typisk varighet på oppdraget?
Nasjonale og internasjonale hovedfartsårer/spesielt trafikkerte ruter. For eksempel: hvor stor betydning har Alnabruterminalen og andre knutepunkter/hovedveier i nærliggende områder for trafikkbildet i Oslo?
For å kunne regne på effekten av tiltak og virkemidler i neste del av prosjektet er det behov for en oversikt over fordeling av utslipp og miljøkonsekvenser (f. Eks. CO2, nox, partikler, støy) fordelt på relevante segmenter fra punkt 1.
For å kunne gjøre generelle vurderinger knyttet til enkelte segmenter fra punkt 1 ønsker oppdragsgiver å etablere et sett av representative ruter/distanser for aktuelle segmenter. For eksempel «små varebiler brukt til nyttetransport kjører i snitt 4 mil per dag».
For å beregne effekt av tiltak og virkemidler på kort sikt, samt sikre måloppnåelse mot 2020 og 2030, ønsker oppdragsgiver overordnede framskrivninger for aktivitetsnivå innen de ulike segmentene fra punkt 1.
For å forstå aktørenes villighet til å investere i ny teknologi og atferdsendring er det nødvendig for oppdragsgiver å kartlegge lønnsomheten og marginene innenfor de ulike segmentene på et overordnet nivå. Dette kan for eksempel svares ut ved «tradisjonell godstransport har en margin på om lag tre prosent».
For å forstå nytte- og varetransportens karakteristikker og dermed kunne rette tiltak og virkemidler mot relevante aktører/grupper, er oppdragsgiver avhengig av en overordnet segmentering av markedet. Formålet med en slik segmentering er å kunne anslå segmentenes omfang/andel i Oslo og grad av miljømessig betydelighet. Dette kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å velge et utvalg av følgende inndelinger:
Kjøretøysegment. For eksempel: små varebiler, mellomstore varebiler, store varebiler og lastebiler og vogntog.
Type gods/varer som transporteres.
Andel nyttetransport versus andel varetransport.
Trafikktype iht. Geografisk inndeling: for eksempel fordelingen mellom gjennomfartstrafikk, transport fra Oslo til omkringliggende kommuner og tilbake, samt transport som «kun» foregår innenfor kommunens grenser.
Operasjonsmønster gjennom døgnet for henholdsvis nytte- og varetransport. For eksempel: når på døgnet gjøres transporten og typisk varighet på oppdraget?
Nasjonale og internasjonale hovedfartsårer/spesielt trafikkerte ruter. For eksempel: hvor stor betydning har Alnabruterminalen og andre knutepunkter/hovedveier i nærliggende områder for trafikkbildet i Oslo?
For å kunne regne på effekten av tiltak og virkemidler i neste del av prosjektet er det behov for en oversikt over fordeling av utslipp og miljøkonsekvenser (f. Eks. CO2, nox, partikler, støy) fordelt på relevante segmenter fra punkt 1.
For å kunne gjøre generelle vurderinger knyttet til enkelte segmenter fra punkt 1 ønsker oppdragsgiver å etablere et sett av representative ruter/distanser for aktuelle segmenter. For eksempel «små varebiler brukt til nyttetransport kjører i snitt 4 mil per dag».
For å beregne effekt av tiltak og virkemidler på kort sikt, samt sikre måloppnåelse mot 2020 og 2030, ønsker oppdragsgiver overordnede framskrivninger for aktivitetsnivå innen de ulike segmentene fra punkt 1.
For å forstå aktørenes villighet til å investere i ny teknologi og atferdsendring er det nødvendig for oppdragsgiver å kartlegge lønnsomheten og marginene innenfor de ulike segmentene på et overordnet nivå. Dette kan for eksempel svares ut ved «tradisjonell godstransport har en margin på om lag tre prosent».
Anbud id:
500592
-
Sted:Oslo
-
Registrert:Wednesday 13. December 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
6 anbud
-
Frakt av 3 blomsterkasser i OsloHar kjøpt 3 blomsterkasser på Finn som må fraktes fra Jonsrudveien (bak Frognerparken) til Rosendalsveien (Nordstrand) torsdag ettermiddag, etter kl. 18. 00. mål pr stk: 120 lengde, 40 bredde og 25...
-
Oslo
-
Tuesday 11. February 2025
-
-
Frakt av vw golf gte - Tønsberg til osloFrakte en golf fra auksjonen på Sem til storo Bilen må enten fraktes på henger eller kan kjøres på prøveskilt som man får av meg
-
Oslo
-
Tuesday 11. February 2025
-
-
Frakte en sprinkelseng fra Oslo-StavangerFrakt av demontert sprinkelseng fra Oslo-Stavanger. Den går inn i en vanlig personbil så lenge setene er lagt ned.
-
Sandnes
-
Tuesday 11. February 2025
-
-
Flytting mellom 2 leiligheterHar litt ting som må flyttes mellom to leiligheter da eg skal flytte, skal flytte ein pc, ett bord pcen skal stå på, også har eg 2 skjermer som må flyttes. Eg har også litt klår som må flyttes men...
-
Oslo
-
Tuesday 11. February 2025
-
-
Frakte 4 dekk med felger fra Oslo til NorheimsundTrenger noen som kan hente 4 dekk med felger i Oslo og kjøre de til Norheimsund
-
Kvam
-
Tuesday 11. February 2025
-