Arkitekt, Bedriftsrådgivning, Transport i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Klimavennlig og mer effektiv vare- og nyttetransport – kartlegging av aktører, volumer og aktivitet innenfor Oslo kommune
Oppdragsgiver ønsker å bedre forstå hvordan nytte- og varetransporten i Oslo kommune foregår i dag og hvilke trender man ser i dag. Oppdragsgiver ønsker så langt det er mulig anslag rundt følgende fem problemstillinger:
For å forstå nytte- og varetransportens karakteristikker og dermed kunne rette tiltak og virkemidler mot relevante aktører/grupper, er oppdragsgiver avhengig av en overordnet segmentering av markedet. Formålet med en slik segmentering er å kunne anslå segmentenes omfang/andel i Oslo og grad av miljømessig betydelighet. Dette kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å velge et utvalg av følgende inndelinger:
Kjøretøysegment. For eksempel: små varebiler, mellomstore varebiler, store varebiler og lastebiler og vogntog.
Type gods/varer som transporteres.
Andel nyttetransport versus andel varetransport.
Trafikktype iht. Geografisk inndeling: for eksempel fordelingen mellom gjennomfartstrafikk, transport fra Oslo til omkringliggende kommuner og tilbake, samt transport som «kun» foregår innenfor kommunens grenser.
Operasjonsmønster gjennom døgnet for henholdsvis nytte- og varetransport. For eksempel: når på døgnet gjøres transporten og typisk varighet på oppdraget?
Nasjonale og internasjonale hovedfartsårer/spesielt trafikkerte ruter. For eksempel: hvor stor betydning har Alnabruterminalen og andre knutepunkter/hovedveier i nærliggende områder for trafikkbildet i Oslo?
For å kunne regne på effekten av tiltak og virkemidler i neste del av prosjektet er det behov for en oversikt over fordeling av utslipp og miljøkonsekvenser (f. Eks. CO2, nox, partikler, støy) fordelt på relevante segmenter fra punkt 1.
For å kunne gjøre generelle vurderinger knyttet til enkelte segmenter fra punkt 1 ønsker oppdragsgiver å etablere et sett av representative ruter/distanser for aktuelle segmenter. For eksempel «små varebiler brukt til nyttetransport kjører i snitt 4 mil per dag».
For å beregne effekt av tiltak og virkemidler på kort sikt, samt sikre måloppnåelse mot 2020 og 2030, ønsker oppdragsgiver overordnede framskrivninger for aktivitetsnivå innen de ulike segmentene fra punkt 1.
For å forstå aktørenes villighet til å investere i ny teknologi og atferdsendring er det nødvendig for oppdragsgiver å kartlegge lønnsomheten og marginene innenfor de ulike segmentene på et overordnet nivå. Dette kan for eksempel svares ut ved «tradisjonell godstransport har en margin på om lag tre prosent».
For å forstå nytte- og varetransportens karakteristikker og dermed kunne rette tiltak og virkemidler mot relevante aktører/grupper, er oppdragsgiver avhengig av en overordnet segmentering av markedet. Formålet med en slik segmentering er å kunne anslå segmentenes omfang/andel i Oslo og grad av miljømessig betydelighet. Dette kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å velge et utvalg av følgende inndelinger:
Kjøretøysegment. For eksempel: små varebiler, mellomstore varebiler, store varebiler og lastebiler og vogntog.
Type gods/varer som transporteres.
Andel nyttetransport versus andel varetransport.
Trafikktype iht. Geografisk inndeling: for eksempel fordelingen mellom gjennomfartstrafikk, transport fra Oslo til omkringliggende kommuner og tilbake, samt transport som «kun» foregår innenfor kommunens grenser.
Operasjonsmønster gjennom døgnet for henholdsvis nytte- og varetransport. For eksempel: når på døgnet gjøres transporten og typisk varighet på oppdraget?
Nasjonale og internasjonale hovedfartsårer/spesielt trafikkerte ruter. For eksempel: hvor stor betydning har Alnabruterminalen og andre knutepunkter/hovedveier i nærliggende områder for trafikkbildet i Oslo?
For å kunne regne på effekten av tiltak og virkemidler i neste del av prosjektet er det behov for en oversikt over fordeling av utslipp og miljøkonsekvenser (f. Eks. CO2, nox, partikler, støy) fordelt på relevante segmenter fra punkt 1.
For å kunne gjøre generelle vurderinger knyttet til enkelte segmenter fra punkt 1 ønsker oppdragsgiver å etablere et sett av representative ruter/distanser for aktuelle segmenter. For eksempel «små varebiler brukt til nyttetransport kjører i snitt 4 mil per dag».
For å beregne effekt av tiltak og virkemidler på kort sikt, samt sikre måloppnåelse mot 2020 og 2030, ønsker oppdragsgiver overordnede framskrivninger for aktivitetsnivå innen de ulike segmentene fra punkt 1.
For å forstå aktørenes villighet til å investere i ny teknologi og atferdsendring er det nødvendig for oppdragsgiver å kartlegge lønnsomheten og marginene innenfor de ulike segmentene på et overordnet nivå. Dette kan for eksempel svares ut ved «tradisjonell godstransport har en margin på om lag tre prosent».
Anbud id:
500592
-
Sted:Oslo
-
Registrert:Wednesday 13. December 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
6 anbud
-
Frakt av flyttelassFlytte møbler fra lager i Alta til bolig i Oslo. Ca 20 kbm
-
Kvænangen
-
Saturday 11. January 2025
-
-
Transport sjøveien fra leil i Oslo til hus i landsby nær en storby i Thailand (Nakhon Ratchasima)Obs: Vi er ikke en bedrift, men privatpersoner. Vi har kjøpt et hus (140 kvm) i Thailand og skal flytte en god del inventar og gjenstander fra leiligheten i Oslo (97 kvm), i 3. Etasje uten heis. når...
-
Oslo
-
Friday 10. January 2025
-
-
Transport til Oslo, HellerudVi trenger å få fraktet en sofa og en tv til Oslo. Den kan leveres tidligst 18. 1. mål sofa: totalt ca 0, 93 m3 høyde: ca 57 cm uten bein Lengde: ca 190 cm Dybde: ca 85 cm tv'en er pakket godt i eske...
-
Tromsø
-
Friday 10. January 2025
-
-
Levere varer fra IkeaVaretransport/Budbil - Fra 1081 - Oslo til 2030 - Nannestad. Ca vekt 550kg 20-25 koli Fra Ikea Furuset til Nannestad med innbæring i hus plan 1 med parkering rett utenfor.
-
Nannestad
-
Friday 10. January 2025
-
-
Frakte to små stoler fra skien til OsloFrakte to små stoler fra skien til Oslo
-
Oslo
-
Friday 10. January 2025
-