Reiselivstjenester for Trøndelag - Dialogmøter
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Reiselivstjenester for Trøndelag - Dialogmøter
Bakgrunn
Det norske oginternasjonale reiselivet er i sterk endring. Endringene er så radikale at vi kan kalle det for et paradigmeskifte.
Den viktigste endringen er at opplevelser skaper «reason to go» og øker betalingsviljen. Samtidig blir kundene mer verdiorientert. Opplevelser er individuelle, derfor blir dypere kundeinnsikt en dominerende konkurransefaktor. Hva vi ønsker å oppleve er nå viktigere enn hvor vi drar.
Som reiselivsaktører og fellesorganisasjoner i reiselivet betyr dette at vi må slutte å ta utgangspunkt i produktene og geografien, både innen utvikling, markedsføring og salg, men heller sette kunden i sentrum.
Merkevarer bygges nå gjennom relasjoner, gode kundeopplevelser og strategiske fortellinger som deles, ikke så mye gjennom det vi selv sier. Det betyr at fellesmarkedsføringen endrer seg fra at vi snakker til kundene på vårt språk i våreegne kanaler, til at vi setter kundene i stand til å bli våre markedsførere. De store kampanjene forsvinner, vi er nå alltid på og driver gjerne co-markedsføring med andre.
Kundene er alltid på nett og deres valgmuligheter blant opplevelser og reisemål er de som finnes på nettet. Teknologien endrer spillet og åpner helt nye muligheter for oss. Utvikling og bruk av ny teknologi både i markedsføring, men også i arbeidet med å samle Big-data om kundene, utfordrer vår kompetanse på disseområdene.
Sist men ikke minst ser vi at gjerne kundene deltar aktivt i utviklingsprosesser. Vi utvikler ikke bare egne produkter, men tar også ansvar for helhetlige destinasjonsopplevelser. Kundene bidrar gjerne og sikrer at det vi utvikler er tilpasset kundenes behov.
Distribusjon og salg er også i endring. Konvensjonelle distribusjonskanaler som tradisjonelle turoperatører er under press fra tunge og velkjente tredjepartskanaler, spesialister overtar der generalistene før dominerte. Vi selger våre produkter i flere kanaler og trenger derfor en bevisst prisstrategi.
Endringene som her er beskrevet stiller nå helt andre krav til fellesorganisasjoner og enkeltaktører i reiselivet enn tidligere.
Politisk bestilling
De reiselivsrelaterte fellesoppgavene for Trøndelag har hittil vært gjennomført av landsdelsselskapet Trøndelag Reiseliv as. Fylkesutvalget i Trøndelag vedtok i møte 28. 11. 2018, sak 28/17, at reiselivstjenestene skal organiseres som en offentlig innovativ anskaffelse:
1. Anbudet organiseres som en offentlig innovativanskaffelse for årene 2018 – 2021.
2. Trøndelag fylkeskommune bevilger 8, 5 mnok til anskaffelse av reiselivstjenester for perioden 1. 7. 2018 – 30. 6. 2019.
3. Bevilgningen tas over regionale utviklingsmidler for 2018.
4. Midler til tilsvarende anskaffelse for årene 2019,2020 og 2021 søkes innarbeidet i driftsbudsjett og økonomiplan respektive år.
5. Gjennomføring av anbudsprosess, og valg av leverandør, delegeres til fylkesrådmannen.
6. Tiltaket evalueres etter tre år.
Det norske oginternasjonale reiselivet er i sterk endring. Endringene er så radikale at vi kan kalle det for et paradigmeskifte.
Den viktigste endringen er at opplevelser skaper «reason to go» og øker betalingsviljen. Samtidig blir kundene mer verdiorientert. Opplevelser er individuelle, derfor blir dypere kundeinnsikt en dominerende konkurransefaktor. Hva vi ønsker å oppleve er nå viktigere enn hvor vi drar.
Som reiselivsaktører og fellesorganisasjoner i reiselivet betyr dette at vi må slutte å ta utgangspunkt i produktene og geografien, både innen utvikling, markedsføring og salg, men heller sette kunden i sentrum.
Merkevarer bygges nå gjennom relasjoner, gode kundeopplevelser og strategiske fortellinger som deles, ikke så mye gjennom det vi selv sier. Det betyr at fellesmarkedsføringen endrer seg fra at vi snakker til kundene på vårt språk i våreegne kanaler, til at vi setter kundene i stand til å bli våre markedsførere. De store kampanjene forsvinner, vi er nå alltid på og driver gjerne co-markedsføring med andre.
Kundene er alltid på nett og deres valgmuligheter blant opplevelser og reisemål er de som finnes på nettet. Teknologien endrer spillet og åpner helt nye muligheter for oss. Utvikling og bruk av ny teknologi både i markedsføring, men også i arbeidet med å samle Big-data om kundene, utfordrer vår kompetanse på disseområdene.
Sist men ikke minst ser vi at gjerne kundene deltar aktivt i utviklingsprosesser. Vi utvikler ikke bare egne produkter, men tar også ansvar for helhetlige destinasjonsopplevelser. Kundene bidrar gjerne og sikrer at det vi utvikler er tilpasset kundenes behov.
Distribusjon og salg er også i endring. Konvensjonelle distribusjonskanaler som tradisjonelle turoperatører er under press fra tunge og velkjente tredjepartskanaler, spesialister overtar der generalistene før dominerte. Vi selger våre produkter i flere kanaler og trenger derfor en bevisst prisstrategi.
Endringene som her er beskrevet stiller nå helt andre krav til fellesorganisasjoner og enkeltaktører i reiselivet enn tidligere.
Politisk bestilling
De reiselivsrelaterte fellesoppgavene for Trøndelag har hittil vært gjennomført av landsdelsselskapet Trøndelag Reiseliv as. Fylkesutvalget i Trøndelag vedtok i møte 28. 11. 2018, sak 28/17, at reiselivstjenestene skal organiseres som en offentlig innovativ anskaffelse:
1. Anbudet organiseres som en offentlig innovativanskaffelse for årene 2018 – 2021.
2. Trøndelag fylkeskommune bevilger 8, 5 mnok til anskaffelse av reiselivstjenester for perioden 1. 7. 2018 – 30. 6. 2019.
3. Bevilgningen tas over regionale utviklingsmidler for 2018.
4. Midler til tilsvarende anskaffelse for årene 2019,2020 og 2021 søkes innarbeidet i driftsbudsjett og økonomiplan respektive år.
5. Gjennomføring av anbudsprosess, og valg av leverandør, delegeres til fylkesrådmannen.
6. Tiltaket evalueres etter tre år.
Anbud id:
511897
-
Sted:
-
Registrert:Thursday 8. March 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Frakt av Ford Transit fra 1409 Skotbu til BergenTrenger og få fraktet Transit til bergen fra Skotbu. Bilen starter ikke men ruller. Egenvekt 2396 kilo Lengde 5, 53 m Bredde 2, 10 m. høyde 2, 5 m må leveres på Nesttun.
-
Bergen
-
Monday 27. January 2025
-
-
Vi søker regnskaps- og økonomiekspert til vår bedriftVi er en nyoppstartet totalentreprenør med store ambisjoner og en ordrereserve på 8–9 mnok for 2025. For å sikre solid økonomistyring og effektiv drift, søker vi en dyktig regnskaps- og økonomieksper...
-
Oslo
-
Monday 27. January 2025
-
-
Stille inn microtempbryterHar en microtemp bryter digital type som må stilles inn. når jeg slår den på så greier jeg ikke å regulere varmen.
-
Hustadvika
-
Monday 27. January 2025
-
-
Service ventilasjons anleggService ventilasjonsanlegg for privat hjem. Stedet jobben utføres er Oppegård. Ønsker profesjonelle. Rens og skift av filter. Pris under 4000 kr.
-
Nordre Follo
-
Monday 27. January 2025
-