Sensorbøye for plassering i Ofotfjorden
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Sensorbøye for plassering i Ofotfjorden
Værdata fra en slik bøye ute ved Tranøy losbording, Nordland, vil ha stor sikkerhetsmessig og økonomisk verdi for Kystverket. Denne bordingsposisjonen er svært viktig og har svært vanskelig værforhold, spesielt vintertid. Problemene knyttet til bording og kvitting ute ved Tranøy er kort og godt at losbåten er liten, havet er tidvis veldig stort og fartøyene som skal bordes og kvittes ved Tranøy er opptil 300 m lange. i tillegg er det 20 nm fra losbåtstasjonen til bordingsfeltet.
i dag har man ikke gode nok værindikatorer (vindmålere) for dette området til at man kan si noe konkret om værforholdene på fjorden. Man får en indikasjon, men det blir for «grovt» og det medfører at vi må gå ut for å prøve. når det så viser seg at det ikke går må vi starte jobben med å få fartøyet innover i fjorden til et sted det er mulig å borde. Dette er ikke noen god situasjon i og med at fartøyet ofte er uforberedt og vi har mange eksempler på situasjoner der losen har måtte borde på steder og under værforhold som ikke har vært trygge.
Med en slik værbøye/værdata i området nært bordingsfeltet kan man planlegge på en helt annen måte og både fartøy og losen kan være bedre forberedt på hva som skal skje.
Med planlegge menes at vi på et tidlig tidspunkt kan si om det er forsvarlig eller ikke forsvarlig å borde ute i bordingsfeltet eller om skipet må komme lengre inn i fjorden, eventuelt vente ute i Vestfjorden. Man kan mao. Se om grenseverdiene er overskredet på et tidlig tidspunkt og i god tid før fartøyet er i merket. Beslutningen om at fartøyet må komme lengre inn i fjorden før det kan bordes kan tas i god tid før ankomst og skipet vil få tid til å planlegge og forberede seg på seilasen innover i fjorden. Mange av kapteinene som skal inn Ofotfjorden er ganske ubekvem med å seile forbi merke, spesielt når de får beskjeden først når de er kommet frem mot merket. Losen kan planlegge for bording lengre inn i fjorden på et tidlig tidspunkt og gjøre det mere bekvemmelig for en ukjent kaptein å seile et stykke til på egen hånd.
For vts vil mye av de samme forhold gjelde, og beslutninger som de tar kan gjøres på faktiske forhold, og vil sikre at man ikke slipper fartøy inn i fjorden dersom vær og sjøforhold ikke tillater dette.
i dag har man ikke gode nok værindikatorer (vindmålere) for dette området til at man kan si noe konkret om værforholdene på fjorden. Man får en indikasjon, men det blir for «grovt» og det medfører at vi må gå ut for å prøve. når det så viser seg at det ikke går må vi starte jobben med å få fartøyet innover i fjorden til et sted det er mulig å borde. Dette er ikke noen god situasjon i og med at fartøyet ofte er uforberedt og vi har mange eksempler på situasjoner der losen har måtte borde på steder og under værforhold som ikke har vært trygge.
Med en slik værbøye/værdata i området nært bordingsfeltet kan man planlegge på en helt annen måte og både fartøy og losen kan være bedre forberedt på hva som skal skje.
Med planlegge menes at vi på et tidlig tidspunkt kan si om det er forsvarlig eller ikke forsvarlig å borde ute i bordingsfeltet eller om skipet må komme lengre inn i fjorden, eventuelt vente ute i Vestfjorden. Man kan mao. Se om grenseverdiene er overskredet på et tidlig tidspunkt og i god tid før fartøyet er i merket. Beslutningen om at fartøyet må komme lengre inn i fjorden før det kan bordes kan tas i god tid før ankomst og skipet vil få tid til å planlegge og forberede seg på seilasen innover i fjorden. Mange av kapteinene som skal inn Ofotfjorden er ganske ubekvem med å seile forbi merke, spesielt når de får beskjeden først når de er kommet frem mot merket. Losen kan planlegge for bording lengre inn i fjorden på et tidlig tidspunkt og gjøre det mere bekvemmelig for en ukjent kaptein å seile et stykke til på egen hånd.
For vts vil mye av de samme forhold gjelde, og beslutninger som de tar kan gjøres på faktiske forhold, og vil sikre at man ikke slipper fartøy inn i fjorden dersom vær og sjøforhold ikke tillater dette.
Anbud id:
738771
-
Sted:
-
Registrert:Tuesday 13. July 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Bytte fra 10a til 16a sikringer i 2 leiligheter i samme blokkLeilighet 91: Trenger å bytte 2 sikringer fra 10a til 16a (begge går til kjøkkenet). Leilighet 75: Trenger å bytte 2 sikringer fra 10a til 16a (begge går til kjøkkenet). Her trengs det også å få lagt...
-
Drammen
-
Tuesday 31. December 2024
-
-
Ikke godkjent EU-kontroll - trenger å få fikset feil og ny kontrollKontrollseddel er vedlagt. Manglene fremkommer av bildet. Trenger å få utbedret nevnte feil, og ny kontroll.
-
Oslo
-
Wednesday 29. January 2025
-
-
-
Ønsker tilbud på resepsjonHei! Vi ønsker oss en respesjon i lokalene våre, og i den anledning er dette noe jeg lurer på om dere kan bistå med? En nokså enkel respesjon, men med nordisk design i eik farge. Typ lignende denne...
-
Drammen
-
Wednesday 29. January 2025
-
-
Flyttevask 79m2Flyttevask - 79m2 - på 28. 02. 2025 Beskrivelse • Boligtype: Leilighet • Antall etasjer: 1 • Skal hele boligen vaskes? Ja • Areal: 79 m² • Antall rom: • Soverom: 3 • Bad: 1 • Kjøkken: 1 • Stue: 1 Adre...
-
Trondheim
-
Wednesday 29. January 2025
-
-
Bytte svinghjul dsg vw Passat Alltrack 2016Pristilbud på å bytte svinghjul på bilen. ZT50712
-
Tromsø
-
Wednesday 29. January 2025
-