Sensorbøye for plassering i Ofotfjorden
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Sensorbøye for plassering i Ofotfjorden
Værdata fra en slik bøye ute ved Tranøy losbording, Nordland, vil ha stor sikkerhetsmessig og økonomisk verdi for Kystverket. Denne bordingsposisjonen er svært viktig og har svært vanskelig værforhold, spesielt vintertid. Problemene knyttet til bording og kvitting ute ved Tranøy er kort og godt at losbåten er liten, havet er tidvis veldig stort og fartøyene som skal bordes og kvittes ved Tranøy er opptil 300 m lange. i tillegg er det 20 nm fra losbåtstasjonen til bordingsfeltet.
i dag har man ikke gode nok værindikatorer (vindmålere) for dette området til at man kan si noe konkret om værforholdene på fjorden. Man får en indikasjon, men det blir for «grovt» og det medfører at vi må gå ut for å prøve. når det så viser seg at det ikke går må vi starte jobben med å få fartøyet innover i fjorden til et sted det er mulig å borde. Dette er ikke noen god situasjon i og med at fartøyet ofte er uforberedt og vi har mange eksempler på situasjoner der losen har måtte borde på steder og under værforhold som ikke har vært trygge.
Med en slik værbøye/værdata i området nært bordingsfeltet kan man planlegge på en helt annen måte og både fartøy og losen kan være bedre forberedt på hva som skal skje.
Med planlegge menes at vi på et tidlig tidspunkt kan si om det er forsvarlig eller ikke forsvarlig å borde ute i bordingsfeltet eller om skipet må komme lengre inn i fjorden, eventuelt vente ute i Vestfjorden. Man kan mao. Se om grenseverdiene er overskredet på et tidlig tidspunkt og i god tid før fartøyet er i merket. Beslutningen om at fartøyet må komme lengre inn i fjorden før det kan bordes kan tas i god tid før ankomst og skipet vil få tid til å planlegge og forberede seg på seilasen innover i fjorden. Mange av kapteinene som skal inn Ofotfjorden er ganske ubekvem med å seile forbi merke, spesielt når de får beskjeden først når de er kommet frem mot merket. Losen kan planlegge for bording lengre inn i fjorden på et tidlig tidspunkt og gjøre det mere bekvemmelig for en ukjent kaptein å seile et stykke til på egen hånd.
For vts vil mye av de samme forhold gjelde, og beslutninger som de tar kan gjøres på faktiske forhold, og vil sikre at man ikke slipper fartøy inn i fjorden dersom vær og sjøforhold ikke tillater dette.
i dag har man ikke gode nok værindikatorer (vindmålere) for dette området til at man kan si noe konkret om værforholdene på fjorden. Man får en indikasjon, men det blir for «grovt» og det medfører at vi må gå ut for å prøve. når det så viser seg at det ikke går må vi starte jobben med å få fartøyet innover i fjorden til et sted det er mulig å borde. Dette er ikke noen god situasjon i og med at fartøyet ofte er uforberedt og vi har mange eksempler på situasjoner der losen har måtte borde på steder og under værforhold som ikke har vært trygge.
Med en slik værbøye/værdata i området nært bordingsfeltet kan man planlegge på en helt annen måte og både fartøy og losen kan være bedre forberedt på hva som skal skje.
Med planlegge menes at vi på et tidlig tidspunkt kan si om det er forsvarlig eller ikke forsvarlig å borde ute i bordingsfeltet eller om skipet må komme lengre inn i fjorden, eventuelt vente ute i Vestfjorden. Man kan mao. Se om grenseverdiene er overskredet på et tidlig tidspunkt og i god tid før fartøyet er i merket. Beslutningen om at fartøyet må komme lengre inn i fjorden før det kan bordes kan tas i god tid før ankomst og skipet vil få tid til å planlegge og forberede seg på seilasen innover i fjorden. Mange av kapteinene som skal inn Ofotfjorden er ganske ubekvem med å seile forbi merke, spesielt når de får beskjeden først når de er kommet frem mot merket. Losen kan planlegge for bording lengre inn i fjorden på et tidlig tidspunkt og gjøre det mere bekvemmelig for en ukjent kaptein å seile et stykke til på egen hånd.
For vts vil mye av de samme forhold gjelde, og beslutninger som de tar kan gjøres på faktiske forhold, og vil sikre at man ikke slipper fartøy inn i fjorden dersom vær og sjøforhold ikke tillater dette.
Anbud id:
738771
-
Sted:
-
Registrert:Tuesday 13. July 2021
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Stifte AS og videre samarbeidVi trenger hjelp for å stifte as, to eiere. Ansatte blir vi 2, så er planen å få flere etterhvert, Vi trenger hjelp a-å for regnskapet, evt budsjett, rådgivning osv.
-
Oslo
-
Tuesday 28. January 2025
-
-
Male rundt vinduer og dører utvendigVinduer og dører + takkasser og vindskier.
-
Sortland
-
Tuesday 28. January 2025
-
-
Nibe F750 service og anslå pris for å legge vann i 2. etg.Service er enkelt og greit. Jeg har kjøpt hus og tenker det passer seg med en service, samt noen tips fra fagpersoner rundt slike varmepumper. Prisanslaget oppe kan bli til en betydelig større jobb....
-
Haugesund
-
Tuesday 28. January 2025
-
-
Bindingsverk og lekte ned tak på baderomHei, Ønsker hjelp med bindingsverk til bad med 2x2, lekte ned taket 5 cm. Det er betongvegger og noen steder med gamle fliser. Også klargjøre for litt større dør til badet. Badet er 9, 3kvm og tak...
-
Bergen
-
Tuesday 28. January 2025
-