Undersøkelse om organiseringen av klasser/basisgrupper i grunnskolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Undersøkelse om organiseringen av klasser/basisgrupper i grunnskolen
Oppdraget har til hensikt å fremskaffe mer kunnskap om lærertetthet og klassestørrelse. Utviklingen går i retning av større klasser. i februar 2017 gjorde Stortinget følgende vedtak: «Stortinget ber regjeringen framskaffe et kunnskapsgrunnlag om den reelle situasjonen i Skole-Norge vedrørende klassestørrelse og lærertetthet for hvert av grunnskolens trinn»
Utlysningen er et uttrykk for at forholdstall mellom antall elever og lærere ikke gir et fullgodt bilde av situasjonen i norske klasserom. Samtidig har det til nå ikke vært ønskelig å pålegge alle skoler å registrere disse detaljene jevnlig i gsi på grunn av arbeidsbelastningen dette vil medføre. Utdanningsdirektoratet etterspør derfor her kunnskap om faktisk klassestørrelse på alle skolens trinn gjennom en utvalgsundersøkelse.
Oppdraget skal også gi en bedre forståelse av de valg som gjøres lokalt knyttet til lærertetthet og klassestørrelse. Er det for eksempel slik at kommuner som har lignende utfordringer og muligheter systematisk foretar ulike valg? Hva er i så fall kommunenes begrunnelser for og vurderinger av disse valgene?
Vi ønsker også mer informasjon om de vurderingene som gjøres på skolenivå for å sikre at klasser, basisgrupper og grupper ikke er større enn det som er «pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig» jamfør opplæringslovens § 8-2. i hvilken grad gjøres det aktive valg og hva legges i så fall til grunn for disse valgene?
Utlysningen er et uttrykk for at forholdstall mellom antall elever og lærere ikke gir et fullgodt bilde av situasjonen i norske klasserom. Samtidig har det til nå ikke vært ønskelig å pålegge alle skoler å registrere disse detaljene jevnlig i gsi på grunn av arbeidsbelastningen dette vil medføre. Utdanningsdirektoratet etterspør derfor her kunnskap om faktisk klassestørrelse på alle skolens trinn gjennom en utvalgsundersøkelse.
Oppdraget skal også gi en bedre forståelse av de valg som gjøres lokalt knyttet til lærertetthet og klassestørrelse. Er det for eksempel slik at kommuner som har lignende utfordringer og muligheter systematisk foretar ulike valg? Hva er i så fall kommunenes begrunnelser for og vurderinger av disse valgene?
Vi ønsker også mer informasjon om de vurderingene som gjøres på skolenivå for å sikre at klasser, basisgrupper og grupper ikke er større enn det som er «pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig» jamfør opplæringslovens § 8-2. i hvilken grad gjøres det aktive valg og hva legges i så fall til grunn for disse valgene?
Anbud id:
487154
-
Sted:
-
Registrert:Monday 18. September 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
BiltransportØnsker tilbud til å frakte en liten Citroen C1 fra Fredrikstad til Nittedal
-
Nittedal
-
Monday 3. February 2025
-
-
Sette inn lufteventil på soverom.Sette inn lufteventil på soverom. Det er trevegg
-
Oslo
-
Monday 3. February 2025
-
-
Ønsker å kle innvendige betongvegger i kjeller med leirpussVi ønsker pris på å kle noen vegger i kjeller med leirpuss. Kjellerveggene er i betong og er ubehandlet. Det er noen små områder med fukt utslag på disse veggene. Vegg 1: ca. 625cm bred og 200cm høy (...
-
Stavanger
-
Monday 3. February 2025
-
-
Ta ned 2 dusjdører ( 1 er ødelagt) og montere opp nye.På vårt bad har vi fått knust en glassdør i dusjen, og ønsker pristilbud på henge opp 2 nye. rørleggere som kan skaffe nye dører og bake dette inn i prisen foretrekkes. mål på dørene er ca 73(?) x 19...
-
Trondheim
-
Monday 3. February 2025
-
-
Sage ut større vindusåpning i kjeller (betongvegg/grunnmur)Hei! Vi trenger hjelp til å få saget ut 2 større vindusåpninger i kjeller pga bytte til større vinduer. Eksisterende vindusåpning idag er ca. 120cm bredt og er 40cm høyt. Nytt vindu som skal settes in...
-
Stavanger
-
Monday 3. February 2025
-