Undersøkelse om organiseringen av klasser/basisgrupper i grunnskolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Undersøkelse om organiseringen av klasser/basisgrupper i grunnskolen
Oppdraget har til hensikt å fremskaffe mer kunnskap om lærertetthet og klassestørrelse. Utviklingen går i retning av større klasser. i februar 2017 gjorde Stortinget følgende vedtak: «Stortinget ber regjeringen framskaffe et kunnskapsgrunnlag om den reelle situasjonen i Skole-Norge vedrørende klassestørrelse og lærertetthet for hvert av grunnskolens trinn»
Utlysningen er et uttrykk for at forholdstall mellom antall elever og lærere ikke gir et fullgodt bilde av situasjonen i norske klasserom. Samtidig har det til nå ikke vært ønskelig å pålegge alle skoler å registrere disse detaljene jevnlig i gsi på grunn av arbeidsbelastningen dette vil medføre. Utdanningsdirektoratet etterspør derfor her kunnskap om faktisk klassestørrelse på alle skolens trinn gjennom en utvalgsundersøkelse.
Oppdraget skal også gi en bedre forståelse av de valg som gjøres lokalt knyttet til lærertetthet og klassestørrelse. Er det for eksempel slik at kommuner som har lignende utfordringer og muligheter systematisk foretar ulike valg? Hva er i så fall kommunenes begrunnelser for og vurderinger av disse valgene?
Vi ønsker også mer informasjon om de vurderingene som gjøres på skolenivå for å sikre at klasser, basisgrupper og grupper ikke er større enn det som er «pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig» jamfør opplæringslovens § 8-2. i hvilken grad gjøres det aktive valg og hva legges i så fall til grunn for disse valgene?
Utlysningen er et uttrykk for at forholdstall mellom antall elever og lærere ikke gir et fullgodt bilde av situasjonen i norske klasserom. Samtidig har det til nå ikke vært ønskelig å pålegge alle skoler å registrere disse detaljene jevnlig i gsi på grunn av arbeidsbelastningen dette vil medføre. Utdanningsdirektoratet etterspør derfor her kunnskap om faktisk klassestørrelse på alle skolens trinn gjennom en utvalgsundersøkelse.
Oppdraget skal også gi en bedre forståelse av de valg som gjøres lokalt knyttet til lærertetthet og klassestørrelse. Er det for eksempel slik at kommuner som har lignende utfordringer og muligheter systematisk foretar ulike valg? Hva er i så fall kommunenes begrunnelser for og vurderinger av disse valgene?
Vi ønsker også mer informasjon om de vurderingene som gjøres på skolenivå for å sikre at klasser, basisgrupper og grupper ikke er større enn det som er «pedagogisk og trygghetsmessig forsvarlig» jamfør opplæringslovens § 8-2. i hvilken grad gjøres det aktive valg og hva legges i så fall til grunn for disse valgene?
Anbud id:
487154
-
Sted:
-
Registrert:Monday 18. September 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Snørydding ca. 40m2 i mengde.Jeg trenger hjelp for snø rydding. Legger ut bilder. Jeg har nokk plass i hagen for snø.
-
Lillestrøm
-
Friday 24. January 2025
-
-
EU kontroll og serviceKombinert eu-kontroll og service. (info fjernet). EK54536 Km. Stand: 119000km
-
Sandnes
-
Friday 24. January 2025
-
-
Reparasjon av garasje gulv og legging av Epoxy dekkeDet har tidligere blitt gjort en avretting inne i garasjen, denne avrettingen har gått i oppløsning. Trenger å reperarere dette, samt få lagt epoxy dekke i garasjen. Garasjen er dobbelt og er inne i...
-
Bærum
-
Friday 17. January 2025
-
-