Utviklingskontrakt utslippsfri hurtigbåt i Trøndelag
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet
Utviklingskontrakt utslippsfri hurtigbåt
Hurtigbåt som transportmiddel har en svært viktig rolle i å bringe Trøndelag og Trøndelagskysten sammen. For ruter som Trondheim – Brekstad mer enn halverer hurtigbåten reisetiden og kobler sammen f. Eks. Fosen med Øyrekken og Namsos med øyene i nord. Samtidig er hurtigbåten i dagens form den enestående største kilden til utslipp målt i passasjerkilometer og med høyt drivstofforbruk er det en kostbar form for transport.
For å sikre hurtigbåtens eksistens må det gjøres tiltak for å legge om til nye energibærere og redusere energiforbruket. i dagens marked finnes den ingen utprøvde alternativer til diesel og overføringen av teknologi fra andre transportformer som elektrifisering av ferger er utfordrende. i dagens marked er det kun svært korte samband som vil kunne skifte til nullutslippsløsninger og det med konsekvenser for drift og høy risiko og kostnad. Skal man kunne kreve null utslipp i fremtidens hurtigbåt bør det derfor stimuleres til utvikling og innovasjon.
Med dette som utgangspunkt har man et ønske om å legge til rette for utvikling av verdensledende og uprøvd teknologi. Mulighetsrommet er både ukjent og uutforsket og vi som oppdragsgiver må være påpasselig med å stille kravene deretter. i utviklingsprosjektet er fylkeskommunen som en fasilitator å regne. Vi gir næringen muligheten til å få midler fra oss til å utvikle noe vi så ønsker å stille krav om i et konvensjonelt anbud. våre to primære krav er at man skal dekke et behov for mobilitet langs kysten, uten utslipp og til en lavere kostnad enn i dag. løsningen på dette er det opp til industriaktørene å finne. Hvilke grep næringen velger skal ikke vi legge føringer for og vi skal stimulere til en helhetlig leveranse.
Planlagt utlysning er i desember 2017 med tilbudsfrist i februar 2018. Tilbudet skal inneholde en gjennomgang av kompetanse, løsninger og referanser og hvordan det enkelte konsortiet ønsker å gjennomføre sitt prosjekt. Dernest går prosjektet over to faser der man i første omgang skal konkretisere sine konsept for dernest å teste og utvikle dem. Ved avslutningen skal konsortiet levere en gjennomgang av sine løsninger som et helhetlig konsept med kostnader, driftsmønster og tjenestetilbud. Deltagere i prosjektet får en fast sum til disposisjon uavhengig av sine kostnader og pris er derfor ikke en del av vurderingskriteriene.
For å sikre hurtigbåtens eksistens må det gjøres tiltak for å legge om til nye energibærere og redusere energiforbruket. i dagens marked finnes den ingen utprøvde alternativer til diesel og overføringen av teknologi fra andre transportformer som elektrifisering av ferger er utfordrende. i dagens marked er det kun svært korte samband som vil kunne skifte til nullutslippsløsninger og det med konsekvenser for drift og høy risiko og kostnad. Skal man kunne kreve null utslipp i fremtidens hurtigbåt bør det derfor stimuleres til utvikling og innovasjon.
Med dette som utgangspunkt har man et ønske om å legge til rette for utvikling av verdensledende og uprøvd teknologi. Mulighetsrommet er både ukjent og uutforsket og vi som oppdragsgiver må være påpasselig med å stille kravene deretter. i utviklingsprosjektet er fylkeskommunen som en fasilitator å regne. Vi gir næringen muligheten til å få midler fra oss til å utvikle noe vi så ønsker å stille krav om i et konvensjonelt anbud. våre to primære krav er at man skal dekke et behov for mobilitet langs kysten, uten utslipp og til en lavere kostnad enn i dag. løsningen på dette er det opp til industriaktørene å finne. Hvilke grep næringen velger skal ikke vi legge føringer for og vi skal stimulere til en helhetlig leveranse.
Planlagt utlysning er i desember 2017 med tilbudsfrist i februar 2018. Tilbudet skal inneholde en gjennomgang av kompetanse, løsninger og referanser og hvordan det enkelte konsortiet ønsker å gjennomføre sitt prosjekt. Dernest går prosjektet over to faser der man i første omgang skal konkretisere sine konsept for dernest å teste og utvikle dem. Ved avslutningen skal konsortiet levere en gjennomgang av sine løsninger som et helhetlig konsept med kostnader, driftsmønster og tjenestetilbud. Deltagere i prosjektet får en fast sum til disposisjon uavhengig av sine kostnader og pris er derfor ikke en del av vurderingskriteriene.
Anbud id:
501825
-
Registrert:Saturday 23. December 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Trøndelag
6 anbud
-
Skifte indre høyre drivakselmansjettSkifte indre høyre drivakselmansjett på 2007 mod. Subaru Outback 2. 5 bensin-165 hk. Alternativt begge mansjetter eller komplett drivaksel.
-
Trondheim
-
Thursday 26. December 2024
-
-
Transport seng Sandvika-TrondheimSeng 150x200 cm. Fra Sandvika til Trondheim.
-
Bærum
-
Thursday 26. December 2024
-
-
Flyttelass fra Bergen til TrondheimFlyttelass fra Bergen til Trondheim. Ønsker prisoverslag. Pris pr kubikk fra 10m3 til 20m3 Eventuelt pallepris
-
Bergen
-
Thursday 26. December 2024
-
-
100kvm hytteNedvask etter gjester som har vært på hytten i 3 dager
-
Oppdal
-
Thursday 26. December 2024
-
-
Grave grøftI forbindelse med problem med overflatevann ifm. Regn og snøsmelting, trenger vi å få gravd en grøft for å få ledet vannet vekk fra huset.
-
Malvik
-
Wednesday 25. December 2024
-
-
Membran og støpe badegulv 8m2Vi ønsker å få lagt membran på vegg og gulv og få støpt badegulv på et bad med ca 8m2 gulvareal.
-
Trondheim
-
Wednesday 25. December 2024
-