Utviklingskontrakt utslippsfri hurtigbåt i Trøndelag
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet
Utviklingskontrakt utslippsfri hurtigbåt
Hurtigbåt som transportmiddel har en svært viktig rolle i å bringe Trøndelag og Trøndelagskysten sammen. For ruter som Trondheim – Brekstad mer enn halverer hurtigbåten reisetiden og kobler sammen f. Eks. Fosen med Øyrekken og Namsos med øyene i nord. Samtidig er hurtigbåten i dagens form den enestående største kilden til utslipp målt i passasjerkilometer og med høyt drivstofforbruk er det en kostbar form for transport.
For å sikre hurtigbåtens eksistens må det gjøres tiltak for å legge om til nye energibærere og redusere energiforbruket. i dagens marked finnes den ingen utprøvde alternativer til diesel og overføringen av teknologi fra andre transportformer som elektrifisering av ferger er utfordrende. i dagens marked er det kun svært korte samband som vil kunne skifte til nullutslippsløsninger og det med konsekvenser for drift og høy risiko og kostnad. Skal man kunne kreve null utslipp i fremtidens hurtigbåt bør det derfor stimuleres til utvikling og innovasjon.
Med dette som utgangspunkt har man et ønske om å legge til rette for utvikling av verdensledende og uprøvd teknologi. Mulighetsrommet er både ukjent og uutforsket og vi som oppdragsgiver må være påpasselig med å stille kravene deretter. i utviklingsprosjektet er fylkeskommunen som en fasilitator å regne. Vi gir næringen muligheten til å få midler fra oss til å utvikle noe vi så ønsker å stille krav om i et konvensjonelt anbud. våre to primære krav er at man skal dekke et behov for mobilitet langs kysten, uten utslipp og til en lavere kostnad enn i dag. løsningen på dette er det opp til industriaktørene å finne. Hvilke grep næringen velger skal ikke vi legge føringer for og vi skal stimulere til en helhetlig leveranse.
Planlagt utlysning er i desember 2017 med tilbudsfrist i februar 2018. Tilbudet skal inneholde en gjennomgang av kompetanse, løsninger og referanser og hvordan det enkelte konsortiet ønsker å gjennomføre sitt prosjekt. Dernest går prosjektet over to faser der man i første omgang skal konkretisere sine konsept for dernest å teste og utvikle dem. Ved avslutningen skal konsortiet levere en gjennomgang av sine løsninger som et helhetlig konsept med kostnader, driftsmønster og tjenestetilbud. Deltagere i prosjektet får en fast sum til disposisjon uavhengig av sine kostnader og pris er derfor ikke en del av vurderingskriteriene.
For å sikre hurtigbåtens eksistens må det gjøres tiltak for å legge om til nye energibærere og redusere energiforbruket. i dagens marked finnes den ingen utprøvde alternativer til diesel og overføringen av teknologi fra andre transportformer som elektrifisering av ferger er utfordrende. i dagens marked er det kun svært korte samband som vil kunne skifte til nullutslippsløsninger og det med konsekvenser for drift og høy risiko og kostnad. Skal man kunne kreve null utslipp i fremtidens hurtigbåt bør det derfor stimuleres til utvikling og innovasjon.
Med dette som utgangspunkt har man et ønske om å legge til rette for utvikling av verdensledende og uprøvd teknologi. Mulighetsrommet er både ukjent og uutforsket og vi som oppdragsgiver må være påpasselig med å stille kravene deretter. i utviklingsprosjektet er fylkeskommunen som en fasilitator å regne. Vi gir næringen muligheten til å få midler fra oss til å utvikle noe vi så ønsker å stille krav om i et konvensjonelt anbud. våre to primære krav er at man skal dekke et behov for mobilitet langs kysten, uten utslipp og til en lavere kostnad enn i dag. løsningen på dette er det opp til industriaktørene å finne. Hvilke grep næringen velger skal ikke vi legge føringer for og vi skal stimulere til en helhetlig leveranse.
Planlagt utlysning er i desember 2017 med tilbudsfrist i februar 2018. Tilbudet skal inneholde en gjennomgang av kompetanse, løsninger og referanser og hvordan det enkelte konsortiet ønsker å gjennomføre sitt prosjekt. Dernest går prosjektet over to faser der man i første omgang skal konkretisere sine konsept for dernest å teste og utvikle dem. Ved avslutningen skal konsortiet levere en gjennomgang av sine løsninger som et helhetlig konsept med kostnader, driftsmønster og tjenestetilbud. Deltagere i prosjektet får en fast sum til disposisjon uavhengig av sine kostnader og pris er derfor ikke en del av vurderingskriteriene.
Anbud id:
501825
-
Registrert:Saturday 23. December 2017
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Trøndelag
6 anbud
-
Borre hull i veggBorre hull fra bad til utsiden av veggen for å sette inn mekanisk ventilasjon. Rommet ligger i 2 etg.
-
Trondheim
-
Monday 3. February 2025
-
-
Ta ned 2 dusjdører ( 1 er ødelagt) og montere opp nye.På vårt bad har vi fått knust en glassdør i dusjen, og ønsker pristilbud på henge opp 2 nye. rørleggere som kan skaffe nye dører og bake dette inn i prisen foretrekkes. mål på dørene er ca 73(?) x 19...
-
Trondheim
-
Monday 3. February 2025
-
-
Terrassegulv i impBalkong ca 16m2 Flere balkonger. Har visning om ønskelig Tiller Trondheim
-
Trondheim
-
Monday 3. February 2025
-
-
Nytt selskap søker IT-support for oppstart med 1-4 ansatteNytt selskap skal etableres. i den forbindelse trenger jeg tilbud på it(info fjernet)support. Vi vil være 1(info fjernet)4 ansatte det første året.
-
Trondheim
-
Monday 3. February 2025
-
-
Nissan Leaf (2015). Skifte av delerBilmerke: Nissan Modell: Leaf Tekna (1 gen) Årsmodell: 2015 Annen info: Importert til Norge 2018 ---- Disse anmerkninger ble gitt fra verkstedet: stÅl mot stÅl bremser bak slakke begge yttre styreledd...
-
Trondheim
-
Monday 3. February 2025
-
-
Frakt av sofaFrakt av sofa med to stoler fra Asker til Trondheim mål sofa: Bredde: 204 cm, dybde: 78 cm, høyde: 76 cm, sittehøyde: 42 cm, vekt: 55 kg mål stol: Bredde: 92 cm, dybde: 78 cm, høyde: 76 cm, si...
-
Heim
-
Monday 3. February 2025
-