IT/Web og Support i Oslo
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Vedlikehold av eksisterende applikasjoner for Flytoget - kvalifisering
Avtalens varighetvarighet på avtalen er frem til 31. 01. 2028, med opsjon på forlengelse. Applikasjonenes plasseringapplikasjonene er plassert hos og driftes av kundens driftsleverandør. Leverandøren gis tilgang til applikasjonene, slik at leverandøren kan foreta de endringer og tilpasninger som er nødvendig, for å sikre kontraktsmessig leveranse. Utviklings- og testmiljø er plassert hos driftsleverandør. Kildekode er lagret i git repositories, i azure devops og bitbucket. på sikt skal all kode lagres i gitlab. Overvåking og applikasjonsloggerleverandøren vil gis tilgang til overvåkingsverktøy og applikasjonslogger hos driftsleverandøren. Oppsett og tilpasninger skjer i samarbeid med driftsleverandøren. Brukerstøtteleverandøren skal ha rollen som 2. Og 3. Linjes brukerstøtte (support) for applikasjonene. Kundens driftsleverandør er 1. Linje brukerstøtte og single point of contact, spoc. Leverandøren skal levere brukerstøtte (support), alle dager hele året (24/7), for applikasjonen flytoget mobilapp. For øvrige applikasjoner skal leverandøren levere brukerstøtte i kontortiden (08-16). Feilrettingleverandøren har ansvar for å overvåke applikasjonene, feilsøke, feilrette og opprettholde applikasjonene, herunder dets samvirke med annen programvare, slik at applikasjonene fungerer som de (info fjernet) versjonerleverandøren har ansvar for å sikre god kvalitet i løsningene, gjennom å oppdatere til nye versjoner, oppdatere rammeverk og 3. Parts komponenter ved behov, sikre god sikkerhet i applikasjonene, samt etterleve eksterne krav. Videreutviklingleverandøren skal bistå kunden med videreutvikling av applikasjonene, enten etter forslag fra leverandøren eller fra kunden. Bistanden består i utvikling, test og implementering av applikasjonen, under kundens ledelse. Applikasjonene skal videreutvikles med kundeperspektivet og brukeropplevelsen som sentrale drivere. Applikasjonene skal ivareta krav til informasjonssikkerhet og personvern. løsningene skal være enkle å endre og legge til rette for fremtidige behov for datadeling, automatisering, gjenbruk og interoperabilitet. målbildetkunden jobber kontinuerlig med å forbedre it-løsningene, både teknisk og funksjonelt. Kunden vil dermed trenge bistand til utvikling av fremtidige teknisk og funksjonelle behov på de ulike applikasjonene. Fremover ønsker vi utviklingen av løsningene med sikker devops (devsecops) og med microservices, der det i dag er forskjellig grad av automatisering av deployment og webserver (info fjernet) et funksjonelt perspektiv kan et behov oppstå for å gi bedre informasjon til kunden om billetter eller tog-avvik i mobilapplikasjonen. Da kan kunden trenge bistand til å utvikle funksjonalitet, som for eksempel push-varsler. Et annet eksempel kan være å forbedre søkefunksjonen på nettsiden ved å bruke søkemotoroptimalisering (seo). Fra et teknisk perspektiv kan det oppstå et behov for å øke sikkerheten på nettsiden. Da kan kunden trenge bistand til å for eksempel migrere til https, bistå med ssl-sertifikat og konfigurere dette på nettsiden. For mobilapplikasjon kan det oppstå behov for å støtte et nytt rammeverk. Kunden kan da trenge bistand til å oppgradere til nytt rammeverk. i tillegg, så vil det være opsjon på å ta over vedlikeholdsansvaret for applikasjoner utviklet for utvidet konsesjon. Applikasjoner som er planlagt nå er iflytoget 2. 0, som skal erstatte iflytoget. Det er en ios-basert applikasjon som brukes av togledere og togpersonell. Iflytoget 2. 0 vil blant annet inkludere å lage en ios applikasjon med frontend, et cms, ett eller flere backend-system(er), samt et dokumenthåndteringssystem. Dette er under planlegging og målbildet kan derfor bli oppdatert i løpet av anskaffelsesprosessen.
-
Registrert:Sunday 2. April 2023