Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Arkitekt, Entreprenør i Rogaland

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Rogaland
Aktiv

Intensjonskunngjøring - FoU prosjekt - Platebytte på bruer

Rogaland fylkeskommune ønsker å gjennomføre et forsknings- og utviklingsprosjekt sammen med Module Solutions Systems (mss) for platebytte av bruer med en 100% komposittløsning. Dette har aldri blitt gjort for kjøretøysbruer i Norge, og målsetningen med prosjektet er å få utprøvd løsningene på flere ulike bruspenn. Det er søkt støtte fra Innovasjon Norge til prosjektet, og søknaden er under behandling. Prosjektering og utførelse av disse bruene vil danne grunnlagt for standardisering av løsninger godkjent hos Vegdirektoratet som kan brukes av fylker og kommuner i hele landet. Dette vil gjøre at tiden for gjennomføring av nødvendige oppgraderinger går betydelig ned, blir mer bærekraftig (både i form av materialvalg, økt gjenbruk og redusert arbeid, omkjøring, løft etc.) og ikke minst reduserer behovet for fremtidig vedlikehold. Beskrivelse av anskaffelsen: Bakgrunn for prosjektet er at et stort antall norske broer har skader som øker trafikkfaren. Utskiftningen av disse dårlige bruplatene med tradisjonelle metoder er både kostbart og tidkrevende. Tiltakene som gjennomføres i dag er ofte lite effektive på grunn av begrensede midler til oppgradering. Fullverdige utbedringer blir rett og slett for dyre og tidkrevende. Med plateutskiftning i kompositt eliminerer vi mange av disse problemene. 1. Lavere vekt: Komposittmaterialer har betydelig lavere egenvekt sammenlignet med tradisjonelle betongplater. Dette gjør det lettere å dokumentere gjenbruk av eksisterende underbygning og kan åpne for oppklassifisering eller utvidelser. Lavere vekt betyr også at mindre kraner kan brukes, noe som er fordelaktig på smale veier med vektbegrensninger. 2. Prefabrikkering: Komposittbruer kommer prefabrikkerte fra fabrikk, noe som eliminerer behovet for å erverve eller leie areal for støping av bruplaten. Dette reduserer tiden på byggeplassen, sparer kostnader til rigg og drift, og minimerer trafikkulemper. 3. Fleksibilitet i utforming: Komposittplater kan utformes identisk med betongplater og kan ha spennvidder opptil 15 meter for full eurokodelast. De kan belegges med asfaltslitelag for å sikre normal drift av veien, eller man kan velge et lettere tynndekke for ytterligere vektreduksjon. 4. Transport og montering: Størrelsen på komposittdekkene kan tilpasses transportbegrensninger, og hele platen kan leveres komplett eller skjøtes i lengderetning. 5. bærekraft: våre siste prosjekter viser en CO2 besparelse sammenlignet med betong på over 50% og stål på over 70% om bruoverbygning produseres i kompositt. 6. Vedlikeholdsfritt: Komposittplaten er tilnærmet vedlikeholdsfri og vil ikke korroderes eller nedbrytes. Forklaring foa §2-5 lyder slik: § 2-5. Unntak for kontrakter om forsknings- og utviklingstjenester (1) Anskaffelsesloven og forskriften gjelder ikke for kontrakter om forsknings- og utviklingstjenester. (2) Anskaffelsesloven og forskriften gjelder likevel for kontrakter som er omfattet av cpv-kodene når a) utbyttet fullt ut tilfaller oppdragsgiveren til bruk i sin virksomhet, og b) oppdragsgiveren fullt ut betaler for tjenesten. når det gjelder § 2-5, avsnitt 1 er hovedformålet med dette prosjektet er forskning og utvikling. Rogaland fylkeskommune mener at prosjektering og utførelse av disse bruene vil danne grunnlagt for standardisering av løsninger godkjent hos Vegdirektoratet som kan brukes av fylker og kommuner i hele landet. Dette vil gjøre at tiden for gjennomføring av nødvendige oppgraderinger går betydelig ned, blir mer bærekraftig (både i form av materialvalg, økt gjenbruk og redusert arbeid, omkjøring, løft etc.) og ikke minst reduserer behovet for fremtidig vedlikehold. rfk har også vært i kontakt med Innovasjon Norge, som har bekreftet at prosjektet har høy nok innovasjonshøyde til å kvalifisere som et forsknings- og utviklingsprosjekt. når det gjelder § 2-5, avsnitt 2 a) vil utbyttet av prosjektet i like stor grad tilfalle mss som Rogaland fylkeskommune. rfk vil få de fysiske bruene inn i veinett, og mss vil sitte igjen med samtlig ip i form av ferdigprosjekterte løsninger og testresultater som mss vil kunne bruke i fremtidige prosjekter. når det gjelder § 2-5, avsnitt 2 b) vil prosjektet være risikoavlastet med innovasjonsmidler fra Innovasjon Norge, og rfk betaler ikke fullt ut for tjenesten alene.
Anbud id:
1007784
  • Sted:
    Eigersund, Stavanger Haugesund, Sandnes , Sokndal, Lund, Bjerkreim, Hå, Klepp, Time, Gjesdal, Sola, Randaberg, Strand, Hjelmeland, Suldal, Sauda, Kvitsøy, Bokn, Tysvær, Karmøy, Utsira, Vindafjord  Vis alle
  • Registrert:
    Onsdag 25. Juni 2025

Lignende oppdrag i Rogaland

6 anbud