Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Anleggsgartner, Arkitekt, Elektriker, Entreprenør, Maskinentreprenør i Oslo

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Oslo
Avsluttet

110-BYM-2019 - Totalentreprise - sykkelvei Slemdalsveien

Den aktuelle strekningen er en viktig del av ruten mellom Slemdal og Majorstuen for syklister, som også forbinder Ring 2 med Ring 3. En stor del av sykkel- og gangtrafikk går til målpunkt langs nordsiden av prosjektstrekningen. Politihøgskolen, Norges Musikkhøgskole, Chateau Neuf og Frigg-feltet ligger i direkte tilknytning til Slemdalsveien, med forbindelse til universitetsområdet på Blindern. Lengst sør-øst på strekningen, i Valkyriegata, ligger bussholdeplass «Majorstuen» som har et høyt antall avganger i timen og mange påstigende passasjerer (i 2018 var det totalt 440. 000 påstigende passasjerer på linje 25).
i dag er det ikke tilrettelagt for syklister på prosjektstrekningen. For gående er tilbudet bra på nordøstsiden av veien med bredt fortau, men på sørvestsiden er fortauet smalt og relativt dårlig opparbeidet. Dette gjelder også bussholdeplassen «Majorstuen» i Valkyriegata, retning lørenskog stasjon, hvor det er trangt om plassen for både ventende busspassasjerer og gående som skal gjennom området eller til/fra Majorstuen t-banestasjonen i umiddelbar nærhet.
Ved å bygge opphøyd sykkelveg i begge retninger og utvide fortauet og holdeplassarealet på sørvestsiden av strekningen, dekkes behovet for god fremkommelighet for myke trafikanter og behovet for bedre tilrettelegging for bruk av kollektivtransport.
Tiltakene utføres som strakstiltak og innenfor gjeldende reguleringsplan etter Oslostandarden for sykkeltilrettelegging.
Ved å fjerne gateparkering for el-motorvogn og motorvogn langs hele strekningen og omdisponere høgresvingefeltet inn i Majorstukrysset, blir det frigjort areal som brukes til å:
• Etablere opphøyd sykkelfelt i begge kjøreretninger
• Breddeutvide fortauet på sørvestsiden av strekningen
• Etablere egen busslomme for busslinje 46 i retning sørøst
• Utvide holdeplassarealet for busslinje 25 i retning sørøst
Det skal også utføres noen mindre krysstiltak for å holde hastigheten i gata nede, dette inkluderer også belysning. Strekningen skal skiltes om til 30 km/t mellom Kirkeveien og Garderveien.
Se funksjonsbeskrivelse for nærmere beskrivelse av arbeidet.
Anbud id:
631240
  • Sted:
    Oslo
  • Registrert:
    Tirsdag 25. Februar 2020

Lignende oppdrag i Oslo

6 anbud