Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Betong, Entreprenør, Maskinentreprenør, Murer, Stålarbeider i Vestland

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Vestland
Avsluttet

201300199 - Entreprise UUT 21 Nye Ulriken tunnel

Dette er den største entreprisen i prosjektet Arna - Bergen. Den inkluderer driving og sikring av tunnel og tverrslag samt tunnelportaler, bruer, vannforsyning, drensanlegg og andre mindre tiltak.
Alle tunnelarbeidene for Nye Ulriken tunnel blir gjennomført i én entreprise; med rigg i Fløen og rigg i Arna. Det skal etableres en mengderegulerbar enhetspriskontrakt med basis i jbv/svv sine prosesskoder.
Entreprisen blir komplett underbygningsentreprise hvor vann- og frostsikring, fundamenter, føringsveier, ledninger og underballast inngår.
i Fløen skal det bygges to jernbanebruer i tillegg til en del støttekonstruksjoner. Den første brua skal stå ferdig samme tid som tunnelarbeidene for Nye Ulriken tunnel er ferdig. Den andre skal være ferdig når arbeidene i Eksisterende Ulriken tunnel avsluttes. Det betyr en? Ventetid? Mellom de to bruene på ca. Ett år. De to bruene skal bygges med samvirke, og vil ved ferdig anlegg virke som én konstruksjon.
Entreprisen vil inneholde rivning og nybygging av veier og portalkonstruksjoner på Arna stasjon, samt portaler i Fløen. Integrert i portalkonstruksjoner vil grunn- og betongarbeider for elektrobygget, samt kabelføringer inngå. Entreprisen vil også omfatte elveforbygning og øvrige konstruksjoner i forbindelse med kapasitetsøkning til 200-års flom for Storelva i Arna.
Som et alternativ til tunneldriving med ren boring/sprengning vil konkurransegrunnlaget også beskrive deler av drivingen utført med fullprofilboring (boring/sprenging/tbm). Elementinndeling (815A35) i beskrivelsen vil ha denne strukturen:
Elementer som er felles for begge alternativ:
? Tunnel for dobbeltspor inkl. Utslag mot forskjæring Arna, km 462. 160? 462. 910
? Diagonaltunneler, tverrpassasjer og tekniske rom, tunnel for dobbeltspor
? Tverrpassasjer og tekniske rom, tunnel for enkeltspor
Spesielle elementer for boring/sprengning:
? Tunnel for enkeltspor, stuff fra Fløen inkl. Utslag mot påhugg, km 465. 650? 469. 940
? Tunnel for enkeltspor, stuff fra Arna km 462. 910 - km 465. 650
? Anleggstunneler Fløen
Spesielle elementer for boring/sprengning/tbm:
? Tunnel enkeltspor med tbm km 462. 910? 469. 940
For alternativ med tbm vil behovet for rigg i Fløen bli langt mindre.
Utkjøring av drivemasser vil skje kun via Arna hvis alternativet med tbm velges. Dette påvirker transportlengder, og har også andre positive miljøeffekter. Massene fra tbm vil ha en annen beskaffenhet som er antatt å påvirke avhendingen negativt.
Optimalisering av bor-diameter vil virke inn på løsninger for alle fag innen jernbaneteknikk.
Alternativet med tbm vil ikke være beskrevet like detaljert som ved boring/sprenging. Det vil derfor være rom for tilpasninger knyttet til valg av utstyr og metode, og entreprenøren vil til en viss grad måtte prosjektere selv.
Anbud id:
253979
  • Sted:
    Bergen, Etne Sveio, Bømlo, Stord, Fitjar, Tysnes, Kvinnherad, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Voss, Kvam, Samnanger, Bjørnafjorden, Austevoll, Øygarden, Askøy, Vaksdal, Modalen, Osterøy, Alver, Austrheim, Fedje, Masfjorden  Vis alle
  • Registrert:
    Onsdag 5. Juni 2013

Lignende oppdrag i Vestland

6 anbud