Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Analyse av brukerundersøkelsene for skole etter obligatoriske gjennomføringer av Elevundersøkelsen høsten 2017, høsten 2018 og høsten 2019

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Avsluttet

Analyse av brukerundersøkelsene for skole etter obligatoriske gjennomføringer av Elevundersøkelsen høsten 2017, høsten 2018 og høsten 2019


Elevundersøkelsen er ett av flere sentrale element i det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet. Det er obligatorisk for skoleeier å gjennomføre Elevundersøkelsen i høstsemesteret, jf. § 2-3 i forskrift til Opplæringsloven og § 2-3 i forskrift til privatskoleloven.
Utvalgte resultater fra Elevundersøkelsen skal analyseres og publiseres årlig i Skoleporten for nasjonalt nivå, skoleeier- og skolenivå. Resultatene er allment tilgjengelige, og brukes av beslutningstakere på flere nivå.
Elevundersøkelsen er også et praktisk prosessverktøy i arbeidet med kvalitetsutvikling i sektoren, se relevante bakgrunnsdokumenter nr. 1. i tillegg til Elevundersøkelsen har vi utviklet tilsvarende brukerundersøkelser for lærere og foreldre som skolene kan velge om de vil benytte seg av. Bruken av lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen er svært begrenset både i antall og andel sammenlignet med bruken av Elevundersøkelsen, se matrise.
Formålet med oppdraget
Et hovedformål med oppdraget er å kunne publisere tre årlige analyser basert på resultater fra den obligatoriske gjennomføringen av Elevundersøkelsen. Resultatene fra analysene skal brukes som styringsinformasjon for nasjonale myndigheter, skoleeiere og skoleledere, men resultatene er også allment tilgjengelige i Skoleporten. De kvantitative analysene av Elevundersøkelsen skal suppleres med årlige kvalitative studier, og tema for disse avklares fortløpende. Formålet med de kvalitative studiene er at de kan gi utdypende forståelse av de kvantitative analysene, og i tillegg være til hjelp for skolene i deres arbeid med kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling. Se relevante bakgrunnsdokumenter nr. 3, 4 og 5.
i tillegg til analysene av Elevundersøkelsen ønsker vi å øke bruken og nytteverdien av lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen for skolene. Oppdraget innebærer derfor årlige kvantitative analyser av resultater fra disse to frivillige brukerundersøkelsene. For å få fram hvordan resultater tas i bruk som del av lokale kvalitetsvurderings- og kvalitetsutviklingsprosesser, vil oppdraget også inkludere årlige kvalitative studier. Innholdet i de kvalitative studiene diskuteres årlig med oppdragsgiver.
Det er ikke avklart hvordan vi vil vekte den årlige ressursbruken mellom lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen, men vi planlegger å følge opp en del av innspillene i rapporten «Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser. Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?», se relevant bakgrunnsdokumentasjon nr. 2.
Brukernes (elever, foreldre, lærere) erfaringer og behov ved gjennomføring av undersøkelsene skal inngå i direktoratets arbeid med videreutvikling av brukerundersøkelsene. Oppdragstaker skal årlig systematisere og presenterer brukernes erfaringer for direktoratet.
For ytterligere å få fram mulighetene som ligger i å bruke brukerundersøkelsene for skolene i et kvalitetsvurderingssystem, ønsker vi at oppdragstaker deltar i det offentlige ordskiftet om temaet i form av for eksempel kronikker og artikler i fagblader som retter seg mot sektoren.
i tillegg til analysene som er beskrevet ønsker vi forslag til alternative eller utfyllende analyser som kan hjelpe skoleledere og skoleeiere med kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling av egen virksomhet.
Anbud id:
470655
  • Sted:
  • Registrert:
    Torsdag 8. Juni 2017
Er du interessert i dette oppdraget?

Lignende oppdrag i

6 anbud