IT/Web og Support i Trøndelag
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet
Anskaffelse av Google lisenser
Ansatte i kommunen benytter i hovedsak Windows pc med Chrome som standard nettleser. Vi tilbyr også Chromebooks for ansatte og drøyt 300 ansatte ved ulike enheter benytter Chromebook som digital arbeidsflate i dag. Av disse er det per november 2021 omlag 232 Chromedevicer i gsb (inkludert omlag 70 infoskjermer som kjører på Chromeutstyr).
i skole benyttes samhandlingsplatformen som læringsplattform for elevene. Chromebooks er valgt som digital arbeidsflate. Vi har omlag 15000 Chromebooks i gse. Pt er det ingen Meet hardware i skoledomenet, men infoskjermer benyttes i stor grad.
Google Classroom benyttes i skole og av flere enheter utenfor oppvekst i Trondheim kommune. Utenfor skole benyttes Classroom for intern opplæring og som digital løsning for å peke ansatte til de riktige interne ressurser. Blant annet gjelder dette Trondheim eiendom som har iverksatt Eiendomsskolen med bruk av Classroom.
Trondheim voksenopplæring har også tatt i bruk Classroom, samhandlingsløsning og Chromebooks. Per i dag har de 744 Chrome-enheter (70 Chromebox og 674 Chromebook) og ingen Meet hardware for sitt skoledomene.
Vi har behov for verktøy som er tilgjengelige overalt, der vi er når vi trenger det og på det utstyret vi har for hånden. Vi ønsker ikke å være avhengige av lokal lagring og data, men må kunne nå våre data og tjenester overalt. Behov for samskriving, deling, samarbeid på tvers forventer vi vil fortsette å øke fremover. Her har også vi lært og erfart mye av pandemi og vi ser at samarbeid internt må kunne fungere også når de ansatte er distribuert på kontor, bil, hjemmekontor mv. Den smidigheten våre verktøy har gitt oss her, har vært en suksessfaktor for oss og vi kan ikke gå tilbake. Vi må heller bli enda smidigere fremover. Gjennom pandemien har for eksempel behovet for video eskalert. Vi forventer at video fortsatt vil være der fremover, og ser at møteromsutstyr fortsatt må anskaffes, vedlikeholdes og oppgraderes. Men vi ser også at vi har behov for løsninger som fungerer godt på mobilt utstyr for våre ansatte som ikke sitter på et kontor/hjemmekontor. våre ansatte vil også fremover trenge verktøy som kan aksesseres og benyttes både on the go og i en kontorsetting. Delte disker er standard lagringsområde for hele kommunen.
Vi ser at Chromebooks er en god løsning for ansatte som har behov for mobilitet og tilgang overalt, og der kontorpakke er viktigste arbeidsverktøy og kommer til å tilby dette for flere ansatte fremover. Også for flerbrukermaskiner er det interessant å tilby chromebooks med enkel pålogging til tjenester og kontorpakke. Vi forventer at andelen chromebooks for ansatte vil øke fremover.
Det forventede uttaket på denne anskaffelsen vil utgjøre ca. nok 15 millioner pr. år. Kontraktsverdien er ikke forpliktende for Kunden, men må betraktes som et veiledende estimat. Total verdi anslås til ca. nok 60 millioner for hele kontrakten. Dette tar utgangspunkt i at ssa-k får en varighet på til sammen 4 år. Kontraktens (ssa-r og ssa-k) maksimale verdi er satt til nok 75 millioner.
Anbud id:
772437
-
Sted:Trondheim
-
Registrert:Søndag 5. Desember 2021
Er du interessert i dette oppdraget?