IT/Web og Support i Østfold
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Østfold
Avsluttet
Anskaffelse av ny løsning for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkiv
Svelvik, Nedre Eiker og Drammen kommune (Oppdragsgiver) står foran en kommunesammenslåing fra 1. 1. 2020, og arbeider strategisk for å tilrettelegge de administrative tjenestene for den nye storkommunen. Tilretteleggingen av kommunenes digitale plattformer og systemer er et stort og omfattende delprosjekt i sammenslåingsarbeidet. Det er klare forventninger til at Nye Drammen kommune blir en foregangskommune på digitale tjenester og løsninger i Norge. Strategisk og praktisk innretning av systemporteføljen som skal understøtte tjenesteleveransene er en sentral del av forberedelsene.
i denne sammenhengen vil kommunene nå anskaffe ny løsning for saksbehandling, arkiv og kvalitetsstyring.
Anskaffelsen skal dekke nødvendig funksjonalitet for å drive helhetlig kvalitetsstyring, administrativ saksbehandling, politisk møte- og utvalgsbehandling, journalføring og arkivering av dokumentasjon i de respektive kommunene, interkommunale samarbeidsløsninger, samt for Nye Drammen fra 1. 1. 2020.
Oppdragsgiver skal med dette anskaffe en skybasert løsning med funksjoner for saksbehandling og arkivering etter Noark-standarden. løsningen skal knyttes mot kommunenes mellomvare i den hensikt å tilrettelegge for integrasjon mot for-/fagsystemer for innhenting, vedlikehold og lagring av bevaringsverdig dokumentasjon.
løsningen skal bl. a. Inneholde funksjonalitet for:
--Elektroniske prosesser i saksbehandlingen,
--dokumentproduksjon, også basert på maler,
--kommunikasjon og samhandling (internt og eksternt),
--søk og gjenfinning,
--arkivering, arkivforvaltning, kassasjon, deponering og avlevering,
--møte- og utvalgsbehandling,
--ledelse, kvalitetsstyring og kontroll,
--godkjenning, signering og kryptering av dokumenter,
--skjerming, sikkerhet og tilgangsstyring,
--fleksibilitet når det gjelder organisatorisk og teknologisk struktur,
--fangst av ikke-journalpliktig dokumentasjon,
--fangst fra administrative fag-, for- og støttesystemer,
--tilgjengeliggjøring av dokumentasjon gjennom etablert innsynsløsning, og
--innsyn og medvirkning i egne saker for innbyggerne.
For Oppdragsgiver er det viktig at den nye løsningen bidrar til å effektivisere saksbehandlingen samt gi bedre tjenester. Brukskvalitet er sentralt for kommunenes brukere, og er viktig for å sikre utstrakt anvendelse. God støtte for registrering og arkivering skal redusere mulighetene for feil. Dagens for- og fagsystemer skal integreres tettere med arkivløsningene for å redusere antallet manuelle operasjoner. Den nye løsningen skal gjøre det mulig å automatisere repeterende prosesser.
Anskaffelsen omfatter også tjenester for å støtte Oppdragsgiver i implementering av strategiske mål for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkivering, inkludert:
--konfigurering og tilrettelegging av løsningen for å understøtte Kundens retningslinjer for informasjonsforvaltning,
--integrasjon med andre løsninger, herunder også for- og fagsystemer,
--migrering av historiske arkiver,
--implementering av løsningen og
--opplæring og andrelinjesupport.
De ulike kommunene har i dag til en viss grad systemstøtte for kvalitetsarbeid, men skal nå anskaffe en løsning hvor kvalitetsstyring ivaretar en helhetlig kvalitetstilnærming. Dette betyr ivaretakelse av kommunens ledelses-, hoved- og støtteprosesser, tett integrert med saksbehandlingen og saksbehandlingsprosessene.
Antall innbyggere som omfattes av løsningen antas å ligge rundt 100 000 med en forventet økning til 111 000 i avtaleperioden. Per 2017 var innbyggertallene for de tre kommunene slik:
Drammen: 68. 363
Nedre Eiker: 24. 718
Svelvik: 6. 653
Vi viser til konkurransegrunnlag inkl. Vedlegg i sin helhet for nærmere detaljer og informasjon.
i denne sammenhengen vil kommunene nå anskaffe ny løsning for saksbehandling, arkiv og kvalitetsstyring.
Anskaffelsen skal dekke nødvendig funksjonalitet for å drive helhetlig kvalitetsstyring, administrativ saksbehandling, politisk møte- og utvalgsbehandling, journalføring og arkivering av dokumentasjon i de respektive kommunene, interkommunale samarbeidsløsninger, samt for Nye Drammen fra 1. 1. 2020.
Oppdragsgiver skal med dette anskaffe en skybasert løsning med funksjoner for saksbehandling og arkivering etter Noark-standarden. løsningen skal knyttes mot kommunenes mellomvare i den hensikt å tilrettelegge for integrasjon mot for-/fagsystemer for innhenting, vedlikehold og lagring av bevaringsverdig dokumentasjon.
løsningen skal bl. a. Inneholde funksjonalitet for:
--Elektroniske prosesser i saksbehandlingen,
--dokumentproduksjon, også basert på maler,
--kommunikasjon og samhandling (internt og eksternt),
--søk og gjenfinning,
--arkivering, arkivforvaltning, kassasjon, deponering og avlevering,
--møte- og utvalgsbehandling,
--ledelse, kvalitetsstyring og kontroll,
--godkjenning, signering og kryptering av dokumenter,
--skjerming, sikkerhet og tilgangsstyring,
--fleksibilitet når det gjelder organisatorisk og teknologisk struktur,
--fangst av ikke-journalpliktig dokumentasjon,
--fangst fra administrative fag-, for- og støttesystemer,
--tilgjengeliggjøring av dokumentasjon gjennom etablert innsynsløsning, og
--innsyn og medvirkning i egne saker for innbyggerne.
For Oppdragsgiver er det viktig at den nye løsningen bidrar til å effektivisere saksbehandlingen samt gi bedre tjenester. Brukskvalitet er sentralt for kommunenes brukere, og er viktig for å sikre utstrakt anvendelse. God støtte for registrering og arkivering skal redusere mulighetene for feil. Dagens for- og fagsystemer skal integreres tettere med arkivløsningene for å redusere antallet manuelle operasjoner. Den nye løsningen skal gjøre det mulig å automatisere repeterende prosesser.
Anskaffelsen omfatter også tjenester for å støtte Oppdragsgiver i implementering av strategiske mål for kvalitetsstyring, saksbehandling og arkivering, inkludert:
--konfigurering og tilrettelegging av løsningen for å understøtte Kundens retningslinjer for informasjonsforvaltning,
--integrasjon med andre løsninger, herunder også for- og fagsystemer,
--migrering av historiske arkiver,
--implementering av løsningen og
--opplæring og andrelinjesupport.
De ulike kommunene har i dag til en viss grad systemstøtte for kvalitetsarbeid, men skal nå anskaffe en løsning hvor kvalitetsstyring ivaretar en helhetlig kvalitetstilnærming. Dette betyr ivaretakelse av kommunens ledelses-, hoved- og støtteprosesser, tett integrert med saksbehandlingen og saksbehandlingsprosessene.
Antall innbyggere som omfattes av løsningen antas å ligge rundt 100 000 med en forventet økning til 111 000 i avtaleperioden. Per 2017 var innbyggertallene for de tre kommunene slik:
Drammen: 68. 363
Nedre Eiker: 24. 718
Svelvik: 6. 653
Vi viser til konkurransegrunnlag inkl. Vedlegg i sin helhet for nærmere detaljer og informasjon.
Anbud id:
488388
-
Sted:Drammen
-
Registrert:Mandag 25. September 2017
Er du interessert i dette oppdraget?