Bistand til evaluering av beslutningsstøtte for sykmeldere
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Bistand til evaluering av beslutningsstøtte for sykmeldere
Det skal anskaffes avtale om forskningsbistand til evaluering av beslutningsstøtten med en leverandør. Hva skal evalueres – nærmere om beslutningsstøtten asd og hod viser til at Arbeids- og velferdsdirektoratet har påvist at det er fylkesvise forskjeller i varigheten på sykmeldinger for personer med samme diagnose, og at disse opprettholdes når man ser på sykmeldte innen samme næring. Bildet av betydelige fylkesvise forskjeller i varigheten innen de ulike næringene bekreftes i analyser hvor det er tatt hensyn til ulik kjønns- og alderssammensetning i fylkene. Funnene indikerer at det er forhold utover næringsstruktur, kjønn og alderssammensetning som er vesentlige for å forklare forskjeller i sykefraværet og sykefraværsmønsteret på fylkesnivå. på denne bakgrunn skal det igangsettes et utviklingsarbeid under ledelse av Helsedirektoratet og med bistand fra Arbeids- og velferdsdirektoratet med sikte på implementering av en beslutningsstøtte for sykmeldere. Implementeringen av beslutningsstøtten vil kunne bidra til å kvalitetssikre arbeidet med sykmeldinger og oppfølging av sykefravær. følgende føringer ligger til grunn for beslutningsstøtten: • Beslutningsstøtten skal gi kunnskapsbaserte råd til sykmelder om (full) avlastning, tilpasset belastning, opptrapping av belastning for de diagnoser hvor det er mulig. For andre diagnoser gis generelle råd om oppfølging. • Beslutningsstøtten skal knyttes opp mot eksisterende faglig veileder for sykmelder, som gir generelle råd om vurdering av medisinske prinsipper for å avklare arbeidsevne, aktivitetsmuligheter og tilrettelegging, veiledning av pasienten og samhandling mellom aktører i sykmeldingsarbeidet. • Beslutningsstøtten skal beskrive anbefalt sykmeldingslengde og type ved ulike diagnoser sett ut fra medisinsk faglige råd. • Beslutningsstøtten skal utvikles for diagnoser (tilstander og postoperative forløp) hvor det er faglig forsvarlig å si noe om tidsperioden for antatt redusert arbeidsevne. • Utviklingsarbeidet avgrenses mot icpc diagnosesystemet. • Det skal legges til rette for integrering av beslutningsstøtten i fastlegenes elektronisk pasientjournalsystem (epj-systemer), basert på tilgjengelig teknologi og løsninger. • Beslutningsstøtten skal gjøres gjeldende for hele landet samtidig. Evalueringen Beslutningsstøtten skal implementeres gradvis fra 1. Januar 2016 for de diagnoser det er vurdert å være faglig forsvarlig å starte med. følgende føringer skal ligge til grunn for evaluering av beslutningsstøtten: •Det skal gjennomføres kvalitative analyser inkludert undersøkelse av: o sykmelders erfaringer med beslutningsstøtten o NAVs erfaringer med beslutningsstøtten • Det forutsettes relevant forskningskompetanse til gjennomføring av evalueringen • Omfang av evalueringen bestemmes i samarbeid med Oppdragsgiver Anskaffelsens innhold og omfang Leverandør skal ha ansvar for å: • utforme design og metode for gjennomføring av evalueringen, i samarbeid med Oppdragsgiver, som kan være egnet til å identifisere effekter av beslutningsstøtten • gjennomføre evalueringen, inkludert å håndtere innsamling, lagring og analyse av data/informasjon • ha dialog med Oppdragsgiver gjennom avtaleperioden • rapportere status fra evalueringen til Oppdragsgiver underveis, inkludert økonomirapportering • rapportere resultatene fra evalueringen i en sluttrapport, der effekter av beslutningsstøtten beskrives
Anbud id:
396079
-
Sted:
-
Registrert:Lørdag 20. Februar 2016
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Kranbil HaslumHei. Trenger kranbil til løft opp på tak 4 Etg bygg. Skal legge membran på blokker i Burudveien Haslum. Trolig April. 5 turer. Ca 40 løft totalt.
-
Bærum
-
Fredag 3. Januar 2025
-
-
Vaske ved overtakelse av leilighetVi har en 53cm2 leiliget som må vaskes ned før en overtakelse. Leiligheten har stue, bad og soverom. i tillegg har vi veranda hvor døren er glass. Glasset + andre vinduer må også vaskes. må gjøres se...
-
Tromsø
-
Fredag 3. Januar 2025
-
-
Bytte av vinduer, 8 stykkBytte og ny listing av 8 stykk vinduer. 2. Etg: 3 vinduer, a 100 x 100 og 2 vinduer a 100 x 120. 1. Etg: 2 vinduer, a 115 x 145 og 1 vindu a 115 x 120
-
Sola
-
Fredag 3. Januar 2025
-
-
Frakte 8 spisestuestoler fra Bergensområdet til TrondheimJeg skulle gjerne fått fraktet 8 stiler fra 5914 Isdalstø til 7035 Trondheim. Solene er gamle spisestuestoler og i teak. Stolene kan hentes med en gang. De kan stables - men det vet kanskje dere best...
-
Trondheim
-
Fredag 3. Januar 2025
-
-
Frakt stallinnredning fra Skien til Øygarden (Hordaland)Elementer til bokser for hest. Består av 4 faste sidevegger (høyde 219 cm og bredde 240) og fronter med skyvedører (høyde 219 cm og bredde 180 cm). følger også 3 stallvindu gitter 100x120. Transport f...
-
Øygarden
-
Fredag 3. Januar 2025
-