Arkitekt i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Detaljplan jernbaneteknikk; gamlebyen - langhus (tunnel)
Dagens Østfoldbane er en flaskehals for person- og godstrafikk inn til Oslo, og kapasiteten er sprengt.
Uten nytt dobbeltspor kan det ikke kjøres flere tog på strekningen enn i dag.
22 km med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski gir økt kapasitet, kortere reisetid og bedre punktlighet på en av Norges tettest trafikkerte strekninger. Med dette prosjektet kompletterer samfunnet et fire spors linjesystem inn til Oslo s gjennom Oslo og Akershus.
Jernbaneverket har foreslått Follobanen som navn på de nye sporene, og bruker dette som en arbeidstittel i planleggingen.
Follobanen er nødvendig for å gi et bedre togtilbud lokalt, regionalt og til utlandet. En kapasitets- og reisetidsforbedring vil gi nye muligheter for bosetting og regionsforstørring, og mer godstrafikk vil kunne overføres fra vei til bane. Etter utbyggingen blir raskeste reisetid til Ski på 11 minutter. Lokaltog skal fortsatt bruke dagens Østfoldbane, mens raske tog skal benytte det nye dobbeltsporet.
Samferdselsdepartementet fastsatte planprogrammet for Follobanen i september 2010. Med dette ble det klart at Follobanen får Norges lengste jernbanetunnel, og at tunnelen som den første jernbanetunnelen i Norge bygges med to løp. Follobanen skal følge en østre trasé inn til Ski, og legges via Loenga inn mot Oslo s. Departementet ber også om at Jernbaneverket planlegger en forbindelse mellom Follobanen og godssporet mot Alnabru.
Traseen for Follobanen utredes nå videre, og endelige trasé bestemmes av Samferdselsdepartementet gjennom en konsekvensutredning. Deretter skal banen reguleres i Oslo, Oppegård og Ski.
i dag består prosjektet? Nytt dobbeltspor Oslo-Ski av:
? Nytt dobbeltspor mellom Oslo s og Ski
o Innføring Oslo s
o Gamlebyen? Langhus (tunnel)
o Langhus? Ski (dagstrekning)
? Ski stasjon
? Ås forbikjøringsspor.
? Godsforbindelse til Alnabru
Denne anskaffelsen gjelder jernbanteknikk for strekningen Gamlebyen - Langhus (tunnel).
Prosjekteringsoppdraget vil omfatte nødvendig prosjektering for detaljplan med tekniske løsninger, kostnads- og konsekvensanalyse som grunnlag for reguleringsplan og byggeplan. Oppdraget omfatter jernbaneteknikk (spor-, elkraft-, kontaktledning-, og teleteknikk). Signalteknikk vil bli anskaffet som et separat oppdrag.
Uten nytt dobbeltspor kan det ikke kjøres flere tog på strekningen enn i dag.
22 km med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski gir økt kapasitet, kortere reisetid og bedre punktlighet på en av Norges tettest trafikkerte strekninger. Med dette prosjektet kompletterer samfunnet et fire spors linjesystem inn til Oslo s gjennom Oslo og Akershus.
Jernbaneverket har foreslått Follobanen som navn på de nye sporene, og bruker dette som en arbeidstittel i planleggingen.
Follobanen er nødvendig for å gi et bedre togtilbud lokalt, regionalt og til utlandet. En kapasitets- og reisetidsforbedring vil gi nye muligheter for bosetting og regionsforstørring, og mer godstrafikk vil kunne overføres fra vei til bane. Etter utbyggingen blir raskeste reisetid til Ski på 11 minutter. Lokaltog skal fortsatt bruke dagens Østfoldbane, mens raske tog skal benytte det nye dobbeltsporet.
Samferdselsdepartementet fastsatte planprogrammet for Follobanen i september 2010. Med dette ble det klart at Follobanen får Norges lengste jernbanetunnel, og at tunnelen som den første jernbanetunnelen i Norge bygges med to løp. Follobanen skal følge en østre trasé inn til Ski, og legges via Loenga inn mot Oslo s. Departementet ber også om at Jernbaneverket planlegger en forbindelse mellom Follobanen og godssporet mot Alnabru.
Traseen for Follobanen utredes nå videre, og endelige trasé bestemmes av Samferdselsdepartementet gjennom en konsekvensutredning. Deretter skal banen reguleres i Oslo, Oppegård og Ski.
i dag består prosjektet? Nytt dobbeltspor Oslo-Ski av:
? Nytt dobbeltspor mellom Oslo s og Ski
o Innføring Oslo s
o Gamlebyen? Langhus (tunnel)
o Langhus? Ski (dagstrekning)
? Ski stasjon
? Ås forbikjøringsspor.
? Godsforbindelse til Alnabru
Denne anskaffelsen gjelder jernbanteknikk for strekningen Gamlebyen - Langhus (tunnel).
Prosjekteringsoppdraget vil omfatte nødvendig prosjektering for detaljplan med tekniske løsninger, kostnads- og konsekvensanalyse som grunnlag for reguleringsplan og byggeplan. Oppdraget omfatter jernbaneteknikk (spor-, elkraft-, kontaktledning-, og teleteknikk). Signalteknikk vil bli anskaffet som et separat oppdrag.
Anbud id:
135086
-
Sted:Oslo, Nordre Follo
-
Registrert:Tirsdag 22. Februar 2011
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
1 anbud
-
Oppbygning av 2 stk boliger i osloTrenger entreprenør til å sette opp 2 boliger i (info fjernet) med oppstart så raskt som mulig. Kontraktsum på 6, 5 millioner. Arbeidene inkluderer blant annet tømrerarbeider, murer, betongarbeider, malerarb...
-
Oslo
-
Onsdag 18. Desember 2024
-