Arkitekt i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
Detaljplan jernbaneteknikk; gamlebyen - langhus (tunnel)
Dagens Østfoldbane er en flaskehals for person- og godstrafikk inn til Oslo, og kapasiteten er sprengt.
Uten nytt dobbeltspor kan det ikke kjøres flere tog på strekningen enn i dag.
22 km med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski gir økt kapasitet, kortere reisetid og bedre punktlighet på en av Norges tettest trafikkerte strekninger. Med dette prosjektet kompletterer samfunnet et fire spors linjesystem inn til Oslo s gjennom Oslo og Akershus.
Jernbaneverket har foreslått Follobanen som navn på de nye sporene, og bruker dette som en arbeidstittel i planleggingen.
Follobanen er nødvendig for å gi et bedre togtilbud lokalt, regionalt og til utlandet. En kapasitets- og reisetidsforbedring vil gi nye muligheter for bosetting og regionsforstørring, og mer godstrafikk vil kunne overføres fra vei til bane. Etter utbyggingen blir raskeste reisetid til Ski på 11 minutter. Lokaltog skal fortsatt bruke dagens Østfoldbane, mens raske tog skal benytte det nye dobbeltsporet.
Samferdselsdepartementet fastsatte planprogrammet for Follobanen i september 2010. Med dette ble det klart at Follobanen får Norges lengste jernbanetunnel, og at tunnelen som den første jernbanetunnelen i Norge bygges med to løp. Follobanen skal følge en østre trasé inn til Ski, og legges via Loenga inn mot Oslo s. Departementet ber også om at Jernbaneverket planlegger en forbindelse mellom Follobanen og godssporet mot Alnabru.
Traseen for Follobanen utredes nå videre, og endelige trasé bestemmes av Samferdselsdepartementet gjennom en konsekvensutredning. Deretter skal banen reguleres i Oslo, Oppegård og Ski.
i dag består prosjektet? Nytt dobbeltspor Oslo-Ski av:
? Nytt dobbeltspor mellom Oslo s og Ski
o Innføring Oslo s
o Gamlebyen? Langhus (tunnel)
o Langhus? Ski (dagstrekning)
? Ski stasjon
? Ås forbikjøringsspor.
? Godsforbindelse til Alnabru
Denne anskaffelsen gjelder jernbanteknikk for strekningen Gamlebyen - Langhus (tunnel).
Prosjekteringsoppdraget vil omfatte nødvendig prosjektering for detaljplan med tekniske løsninger, kostnads- og konsekvensanalyse som grunnlag for reguleringsplan og byggeplan. Oppdraget omfatter jernbaneteknikk (spor-, elkraft-, kontaktledning-, og teleteknikk). Signalteknikk vil bli anskaffet som et separat oppdrag.
Uten nytt dobbeltspor kan det ikke kjøres flere tog på strekningen enn i dag.
22 km med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski gir økt kapasitet, kortere reisetid og bedre punktlighet på en av Norges tettest trafikkerte strekninger. Med dette prosjektet kompletterer samfunnet et fire spors linjesystem inn til Oslo s gjennom Oslo og Akershus.
Jernbaneverket har foreslått Follobanen som navn på de nye sporene, og bruker dette som en arbeidstittel i planleggingen.
Follobanen er nødvendig for å gi et bedre togtilbud lokalt, regionalt og til utlandet. En kapasitets- og reisetidsforbedring vil gi nye muligheter for bosetting og regionsforstørring, og mer godstrafikk vil kunne overføres fra vei til bane. Etter utbyggingen blir raskeste reisetid til Ski på 11 minutter. Lokaltog skal fortsatt bruke dagens Østfoldbane, mens raske tog skal benytte det nye dobbeltsporet.
Samferdselsdepartementet fastsatte planprogrammet for Follobanen i september 2010. Med dette ble det klart at Follobanen får Norges lengste jernbanetunnel, og at tunnelen som den første jernbanetunnelen i Norge bygges med to løp. Follobanen skal følge en østre trasé inn til Ski, og legges via Loenga inn mot Oslo s. Departementet ber også om at Jernbaneverket planlegger en forbindelse mellom Follobanen og godssporet mot Alnabru.
Traseen for Follobanen utredes nå videre, og endelige trasé bestemmes av Samferdselsdepartementet gjennom en konsekvensutredning. Deretter skal banen reguleres i Oslo, Oppegård og Ski.
i dag består prosjektet? Nytt dobbeltspor Oslo-Ski av:
? Nytt dobbeltspor mellom Oslo s og Ski
o Innføring Oslo s
o Gamlebyen? Langhus (tunnel)
o Langhus? Ski (dagstrekning)
? Ski stasjon
? Ås forbikjøringsspor.
? Godsforbindelse til Alnabru
Denne anskaffelsen gjelder jernbanteknikk for strekningen Gamlebyen - Langhus (tunnel).
Prosjekteringsoppdraget vil omfatte nødvendig prosjektering for detaljplan med tekniske løsninger, kostnads- og konsekvensanalyse som grunnlag for reguleringsplan og byggeplan. Oppdraget omfatter jernbaneteknikk (spor-, elkraft-, kontaktledning-, og teleteknikk). Signalteknikk vil bli anskaffet som et separat oppdrag.
Anbud id:
135086
-
Sted:Oslo, Nordre Follo
-
Registrert:Tirsdag 22. Februar 2011
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Oslo
3 anbud
-
Garasjeanlegg og biloppstillingsplasserHei i forbindelse med at Oslo kommune skal utvide en sykkelvei og i den forbindelse ekspropriere deler av tomt og garasje tilhørende sameiet, ønsker sameiet å undersøke om det er mulig å bygge nytt/...
-
Oslo
-
Søndag 10. November 2024
-
-
Torshov. Tilbakeføring original fasade klassisk bygård 1890Sameiet Vogts gt. Forgården holder til i en bygård på gul liste ved Johan Sverdrups plass på Torshov. gården ble oppført i 1890-årene, med fasadeutsmykking som vist på arkivbilder, bl. a. Her: https...
-
Oslo
-
Onsdag 30. Oktober 2024
-
-
Trygve lies plass 1 er adressenHei jeg driver en spissested på furuset senter hvor det er i daglig drift. Den er på 130kvm, jeg fikk en tømt lokal bak butikken, ønsker å slå sammen og redigere kjøkken. Trenger en arktektur for å...
-
Oslo
-
Torsdag 17. Oktober 2024
-