Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Alarm og sikkerhet i Oslo

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Oslo
Avsluttet

Deteksjon av skred ved bruk av moderne sensorteknologi

Utvikling av automatisk deteksjonsanlegg for varsling av trafikanter og lokomotivførere mot skred: Fase i av prosjektet er allerede intensjonskunngjort. Denne intensjonskunngjøringen omfatter fase ii. For å redusere risikoen i trafikk i skredutsatte områder bruker både svv og Jernbaneverket (jbv) automatiske detekteringsmetoder for å varsle både bilister og lokomotivførere om skred. svv ønsker å bytte ut de geofonanleggene som benyttes i dag, med nye anlegg som benytter ny teknologi. De gamle anleggene fungerer ikke på grunn av manglende robusthet og utdatert teknologi. svv ønsker derfor å se nærmere på og få erfaring med moderne geofonanlegg som er trådløst, har digitale signalfiltreringer, samt automatisk sms varsling. jbv har satt i gang et forskingsprosjekt for utvikling av et moderne og robust geofonanlegg ved Rauberget på Nordlandsbanen. Norges geologiske institutt (ngi) er systemutvikler i prosjektet og holder på å utvikle et moderne geofonanlegg med blant annet trådløs teknologi og signalfiltreringer. En prototype vil snart kunne være klar, men det mangler fortsatt noe systemutvikling på den trådløse signaloverføringen. både svv og jbv ønsker å bistå ngi med midler til forskning og utvikling for å få dette på plass gjennom nifs prosjektet. nifs står for Naturfare-Infrastruktur, flom og skred og er et fireårig forsknings- og utviklingsprogram, et samarbeidsprosjekt mellom svv, jbv og nve. svv ønsker også å få satt opp et pilotanlegg i et skredområde ved Fv 472 Sandneslia i Gildeskål kommune for å teste prototypen i felt når denne er ferdig utviklet. Pilotanlegget vil bli det første moderne trådløse geofonanlegget innen automatisk skredvarsling i Norge, og sannsynligvis også i Europa. Prosjektet er delt i to faser: Fase 1 vil inneholde systemutvikling og laboratorietester. ngi går inn med 300kNOK (på toppen av de 450kNOK som de tidligere har investert i Rauberget (jbv) i 2013), og at nifs-prosjektet også går inn med 300KNOK som bidragsforskning. målet med fase 1 vil være å kvalifisere teknologien og ferdigutvikle grunnstammen til et system som kan dekke både svv og jbv sine behov. svv og jbv har besluttet å gå videre med fase 2. For svv vil fase 2 inneholde produksjon og installasjon av prototypen i Sanneslia, og noe programmering av algoritmer for kvalifisering av “hendelser“ spesialtilpasset veg. Produksjonskostnadene vil være tilnærmet kostpris, og installasjonen (anslått til ca. En ukes jobb) vil kunne utføres av folk fra svv under veiledning av representanter fra ngi. i tillegg kommer kostnader knyttet til drift og vedlikehold av systemet i prøveperioden. Estimert kostnad er på ca. Kr 2 millioner. Fase 2 vil finansieres av svv i sin helhet.
Anbud id:
314032
  • Sted:
    Oslo
  • Registrert:
    Lørdag 12. Juli 2014

Lignende oppdrag i Oslo

1 anbud