IT/Web og Support i Østfold
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Østfold
Avsluttet
Dialogmøte - Digitalplattform for ombruk - Omigjen
For å bli mer miljømessig, økonomisk og sosialt bærekraftig ønsker Asker kommune å øke ombruk, redusere avfallsmengder og stimulere til økt grønn næringsutvikling. Kommunen vil bidra til at varer og produkter får lengre levetid. Hver uke leveres det store mengder avfall og varer til ombruk på Asker kommunes gjenvinningsstasjoner. Mye er fullt brukbart, men det finnes ikke gode nok løsninger for ombruk. nå skal kommunen, i samarbeid med næringslivet, lag og foreninger, finne frem til nye ombruksløsninger. Kommunen skal etablere et ombrukssenter. Senteret blir et sted ikke bare for butikker med salg, reparasjon og leie men en levende møteplass med opplevelser, aktivitet og kunnskapsdeling der folk blir inspirert og engasjert. Økologisk og kortreist mat har også en naturlig plass i dette.
Basert på spørreundersøkelser, intervjuer og møter er det identifisert et behov for en digital plattform/tjeneste knyttet til sirkulære tjenester i kommunen.
Noen av de avdekkede behovene fra innbyggere og aktører er:
o både små og store aktører har et stort behov for å nå ut med informasjon om produkter og tjenester utover det de gjør på egne hjemmesider eller plattformer.
o Aktørene vil bruke minst mulig tid på å vedlikeholde informasjon på en eventuel plattform.
o Brukere etterspør oftest denne informasjonen om en aktør/butikk:
Hvilke tjenester blir tilbudt? Kjøpe, leie, bytte, låne, reparasjon eller redesign?
Hva inneholder butikken?
Hvilken kvalitet har de brukte varene? Dette bør komme godt frem gjennom gode bilder.
Det må være enkelt å komme videre til butikkenes egne hjemmesider eller plattformer
går det an å levere gjenstander i butikken?
Hvem eier og tjener penger på butikken?
Hvordan kan jeg kontakte og få hjelp fra butikken?
Kan jeg parkere i nærheten av butikken?
• Utover disse behovene for informasjon er det enkelte brukergrupper som ønsker utvidede tjenester som f. Eks å kunne chatte direkte med en butikk/ekspert, få oversikt over alle varer som er til leie, når de er ledige, legge inn booking,
En full nettbutikk med betalings- og leveringsløsning er utenfor rammene til en digital plattform i dette prosjektet.
Kommunen er i første runde åpen for flere modeller for eierskap og forvaltning av den digitale plattformen. En modell hvor plattformen skapes og forvaltes av flere typer aktører har fungert godt i Sverige ((info fjernet)) og kan være en god løsning for Asker også.
Kommunen ønsker nå innspill fra bedrifter om hvilke digitale løsninger som finnes i markedet som passer med behovene og målene. Det inviteres derfor til dialogkonferanse. Gitt et godt resultat av dette vil det lyses ut anbudskonkurranse januar 2022.
Det er viktig at plattformen følger grunnleggende prinsipper for grønne digitale tjenester. Disse vil bli presentert nærmere på dialogkonferansen.
påmelding gjøres pr e-post til [email protected]
Digital møtelink (Zoom) og praktisk informasjon blir sendt ved påmelding.
Tid: onsdag 12. Januar kl 1200-1400 cet.
Agenda:
• Bakgrunn
• mål
• Behovsgjennomgang
• Spørsmål og innspill
• Tidsplan
Basert på spørreundersøkelser, intervjuer og møter er det identifisert et behov for en digital plattform/tjeneste knyttet til sirkulære tjenester i kommunen.
Noen av de avdekkede behovene fra innbyggere og aktører er:
o både små og store aktører har et stort behov for å nå ut med informasjon om produkter og tjenester utover det de gjør på egne hjemmesider eller plattformer.
o Aktørene vil bruke minst mulig tid på å vedlikeholde informasjon på en eventuel plattform.
o Brukere etterspør oftest denne informasjonen om en aktør/butikk:
Hvilke tjenester blir tilbudt? Kjøpe, leie, bytte, låne, reparasjon eller redesign?
Hva inneholder butikken?
Hvilken kvalitet har de brukte varene? Dette bør komme godt frem gjennom gode bilder.
Det må være enkelt å komme videre til butikkenes egne hjemmesider eller plattformer
går det an å levere gjenstander i butikken?
Hvem eier og tjener penger på butikken?
Hvordan kan jeg kontakte og få hjelp fra butikken?
Kan jeg parkere i nærheten av butikken?
• Utover disse behovene for informasjon er det enkelte brukergrupper som ønsker utvidede tjenester som f. Eks å kunne chatte direkte med en butikk/ekspert, få oversikt over alle varer som er til leie, når de er ledige, legge inn booking,
En full nettbutikk med betalings- og leveringsløsning er utenfor rammene til en digital plattform i dette prosjektet.
Kommunen er i første runde åpen for flere modeller for eierskap og forvaltning av den digitale plattformen. En modell hvor plattformen skapes og forvaltes av flere typer aktører har fungert godt i Sverige ((info fjernet)) og kan være en god løsning for Asker også.
Kommunen ønsker nå innspill fra bedrifter om hvilke digitale løsninger som finnes i markedet som passer med behovene og målene. Det inviteres derfor til dialogkonferanse. Gitt et godt resultat av dette vil det lyses ut anbudskonkurranse januar 2022.
Det er viktig at plattformen følger grunnleggende prinsipper for grønne digitale tjenester. Disse vil bli presentert nærmere på dialogkonferansen.
påmelding gjøres pr e-post til [email protected]
Digital møtelink (Zoom) og praktisk informasjon blir sendt ved påmelding.
Tid: onsdag 12. Januar kl 1200-1400 cet.
Agenda:
• Bakgrunn
• mål
• Behovsgjennomgang
• Spørsmål og innspill
• Tidsplan
Anbud id:
775233
-
Sted:Asker
-
Registrert:Tirsdag 21. Desember 2021
Er du interessert i dette oppdraget?