Arkitekt, Entreprenør, Maskinentreprenør i Møre og Romsdal
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Møre og Romsdal
Avsluttet
Dialogmøte - Fjellsikring av bratte skråninger ved fv. 63 Trollstigvegen
Statens vegvesen ønsker markedsdialog fordi eventuell sikring skal utføres i bratt terreng og i store arealer over vegen med liten eller ingen utflating mot veg. Dette gjør det vanskelig å etablere oppbremsing og bortleding av skred og nedfall. Denne situasjonen snevrer inn handlingsrommet mtp. Sikringsmetoder og gir samtidig krevende tilkomst for dem som skal utføre arbeidet. Dette får igjen betydning for metodevalg og installasjon, samt framtidig ettersyn og vedlikehold. Det vil være avgjørende for vegeier å finne fram til effektive metoder som både gir trygg tilkomst og utførelse, samt gjør det mulig å gjennomføre ettersyn og nødvendig vedlikehold i ettertid.
Det er ønskelig at behovet for vegstenging under utførelse blir så kort som mulig, slik at vegen kan opprettholde sin funksjon som nasjonal turistveg mesteparten av sesongen arbeidet skal utføres. Arbeidet må derfor fortrinnsvis utføres om høsten.
Dialogmøtet vil bestå av vegvesenets presentasjon av problemstillingen, en felles befaring langs området beskrevet i vedlagte rapport og en fellessesjon med spørsmål og svar. Det gis også mulighet til enkeltmøter med èn og èn leverandør, der alle får muligheten til å komme med sine innspill enkeltvis. Det vises til vedlagte program.
Statens vegvesen vil under dialogmøte prioritere å skaffe innspill til delstrekningen som vi vurderer har størst risiko, nemlig strekningen Kjelstadlinja mellom Stigfossbrua og Kjelstadsvingen, se figur 2 og s. 29-41 i vedlagte rapport. på den prioriterte strekningen, antar vi at tiltakene i stor grad vil dreie seg om å renske bort og/eller holde bergmassen på plass, da terrenget gjør det vanskelig å etablere lede- og fangkonstruksjoner. Utover dette er alle innspill til øvrige tiltak i området velkomne.
Selv om dialogmøtet retter seg inn mot et konkret sikringsprosjekt, er det ennå ikke tatt stilling til om, og eventuelt når, dette arbeidet skal utføres. Dette blir opp til møre og Romsdal fylkeskommune som tar over administrasjon av fv. 63 fra årsskiftet 2019/2020. Erfaringene fra dialogmøtet blir overført fra Statens vegvesen og vil utgjøre et viktig grunnlag i videre planlegging og prosjektering hos fylkeskommunen.
Det er ønskelig at behovet for vegstenging under utførelse blir så kort som mulig, slik at vegen kan opprettholde sin funksjon som nasjonal turistveg mesteparten av sesongen arbeidet skal utføres. Arbeidet må derfor fortrinnsvis utføres om høsten.
Dialogmøtet vil bestå av vegvesenets presentasjon av problemstillingen, en felles befaring langs området beskrevet i vedlagte rapport og en fellessesjon med spørsmål og svar. Det gis også mulighet til enkeltmøter med èn og èn leverandør, der alle får muligheten til å komme med sine innspill enkeltvis. Det vises til vedlagte program.
Statens vegvesen vil under dialogmøte prioritere å skaffe innspill til delstrekningen som vi vurderer har størst risiko, nemlig strekningen Kjelstadlinja mellom Stigfossbrua og Kjelstadsvingen, se figur 2 og s. 29-41 i vedlagte rapport. på den prioriterte strekningen, antar vi at tiltakene i stor grad vil dreie seg om å renske bort og/eller holde bergmassen på plass, da terrenget gjør det vanskelig å etablere lede- og fangkonstruksjoner. Utover dette er alle innspill til øvrige tiltak i området velkomne.
Selv om dialogmøtet retter seg inn mot et konkret sikringsprosjekt, er det ennå ikke tatt stilling til om, og eventuelt når, dette arbeidet skal utføres. Dette blir opp til møre og Romsdal fylkeskommune som tar over administrasjon av fv. 63 fra årsskiftet 2019/2020. Erfaringene fra dialogmøtet blir overført fra Statens vegvesen og vil utgjøre et viktig grunnlag i videre planlegging og prosjektering hos fylkeskommunen.
Anbud id:
606610
-
Sted:Rauma
-
Registrert:Mandag 9. September 2019
Er du interessert i dette oppdraget?