Arkitekt, Elektriker, Entreprenør, Maskinentreprenør i Vestland
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Dialogmøte – Tunneloppgradering E16 Lærdalstunnelen
Statens vegvesen skal oppgradere lærdalstunnelen på E16. Tunnelen er 25 km lang, har et løp, og ingen reell omkjøringsmulighet. En effektiv anleggsgjennomføring er helt avgjørende for et vellykket prosjekt. Statens vegvesen inviterer til dialog om hvordan anleggsarbeidene kan gjennomføres rasjonelt, med minst mulig ulemper for trafikantene. i lærdalstunnelen skal det sprenges ut for 26 tekniske bygg med tilhørende havarilommer. Det er sprakefjell i store deler av tunnelen, og samlet bergvolum som skal transporteres ut er om lag 200. 000 pfm³. Det forutsettes at tunnelen skal kunne trafikkeres på vanlig måte mellom kl. 06 og kl. 18 hver dag. Det skal leveres komplett elektro- og automasjonsanlegg, (komma) inkludert 4 sjaktventilatorer. Eksisterende installasjon skal være operativt til nytt anlegg er godkjent for bruk. Samfunnspåvirkningen av at tunnelen er planlagt stengt for trafikk mellom kl. 18 og kl. 06 er stor. Alle tiltak som kan iverksettes for å bidra til å redusere ulempene ved nattestengning, uten samtidig å skape unødige utfordringer for gjennomføringen av anleggsarbeidet, ønsker vi å få innspill på gjennom markedsdialog. Det som særlig skal vurderes er: • i hvilken grad er det mulig å tilrettelegge for at trafikk kan slippe gjennom tunnelen også på tidspunkt mellom kl. 18 og kl. 06, når tunnelarbeid pågår? • Hvilke anleggstekniske grep kan gjøres for å få dette til med de geologiske utfordringer som finnes i denne tunnelen? • Hvilke konsekvenser vil en slik tilrettelegging gi for anleggsperiodens lengde, og særlig perioden hvor det skal utføres sprengningsarbeid? • Hvor mange angrepspunkt er det realistisk å kunne etablere samtidig i tunnelen ved sprengningsarbeid? • Bidrar flere angrepspunkt i tunnelen til en uakseptabel usikkerhet, og dermed redusert forutsigbarhet for de som berøres av stengningen? Dialogmøtet vil bestå av en kort presentasjon av Statens vegvesen om hva entreprisen vil omfatte og det man hittil har avdekket. Det vil bli mulighet for spørsmål og svar i møtet, men innspill fra hver enkelt aktør i særmøter en til en er ønskelig slik at entreprenørene får presentert sine innspill på en best mulig måte. Anleggsarbeidene vil etter planen pågå fra 2025 til 2030. De innspill som entreprenørene kommer med kan gi viktige bidrag til selve anleggsgjennomføringen, og til hvilke muligheter det kan bli for ordinær trafikk i tunnelen i anleggstida. Selve dialogmøtet skjer på teams den 9. April 2024 fra kl. 1000 til kl. 1130. En til en samtaler vil foregå i uke 17 og 18. Ønske om slike møter bes tilkjennegitt senest 12. April. Entreprenørene får da litt tid til å komme med faglig godt funderte innspill basert på den kompetanse og erfaring de besitter når møtene senere avholdes.
-
Sted:Lærdal
-
Registrert:Fredag 15. Mars 2024