IT/Web og Support i Vestland
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Digitale skjema
Kommunene Alver, Aurland, Austrheim, Austevoll, Fedje, Gulen, Masfjorden, Modalen, Osterøy, Samnanger og Vaksdal har etablert felles ikt driftsselskap, ikt Nordhordland kommunalt oppgåvefellesskap (iktnh). Oppdragsgiver har behov for å inngå en avtale på skjemakatalog og tilhørende funksjonalitet. Bakgrunnen for anskaffelsen er å forenkle og legge til rette for effektiv og sikker data- og informasjonsflyt. løsningen som anskaffes skal være en skytjeneste, og ivareta gjeldene personvernregelverk ved å sikre at konfidensialitet, integritet og hensynet til prinsippet om tilgjengelighet blir (info fjernet) har i dag mange manuelle prosesser knyttet til skjema. Eksempel på manuell prosess: innbygger fyller ut et skjema – sendes til kommunen – skrives ut – sendes i internpost - skannes inn til fagsystem. Enkelte skjema er i dag beregnet for utskift og manuell innsendelse. Andre eksisterende skjema har ressurskrevende bakenforliggende behandlinger selv om skjema fremstår som digitale. Tjenesten som leveres må hensynta nasjonale og eksisterende tjenester for dataflyt og legge til rette for godt samspill mellom disse for å forenkle tjenester for innbyggere, næringsliv og (info fjernet) ønsker å legge til rette for at utfylling og sending av skjema for brukere kan utføres enkelt og effektivt. Det betyr at informasjon som allerede er kjent og tilgjengelig for kommunen gjenbrukes slik at bruker slipper å fylle inn dette (for eksempel gitte samtykker og kontaktopplysninger fra folkeregisteret). i tillegg ønsker vi at data som behandles kan benyttes direkte i fagsystemet for å forenkle og automatisere (info fjernet) vil også at tjenesten kan slå opp i data og «preutfylle» skjema slik at operasjonen for utfyller er å bekrefte innhold og eventuelt endre enkelte (info fjernet) har i dag mange manuelle prosesser knyttet til skjema. Eksempel på manuell prosess: innbygger fyller ut et skjema – sendes til kommunen – skrives ut – sendes i internpost - skannes inn til fagsystem. Enkelte skjema er i dag beregnet for utskift og manuell innsendelse. Andre eksisterende skjema har ressurskrevende bakenforliggende behandlinger selv om skjema fremstår som digitale. Tjenesten som leveres må hensynta nasjonale og eksisterende tjenester for dataflyt og legge til rette for godt samspill mellom disse for å forenkle tjenester for innbyggere, næringsliv og (info fjernet) ønsker å legge til rette for at utfylling og sending av skjema for brukere kan utføres enkelt og effektivt. Det betyr at informasjon som allerede er kjent og tilgjengelig for kommunen gjenbrukes slik at bruker slipper å fylle inn dette (for eksempel gitte samtykker og kontaktopplysninger fra folkeregisteret). i tillegg ønsker vi at data som behandles kan benyttes direkte i fagsystemet for å forenkle og automatisere (info fjernet) vil også at tjenesten kan slå opp i data og «preutfylle» skjema slik at operasjonen for utfyller er å bekrefte innhold og eventuelt endre enkelte (info fjernet) ny digital skjemaløsning ønsker vi oppsummert: • Fjerne unødvendige prosesser og teknologiske løsninger• Øke fokus på innbyggernes ønsker og behov ved å følge ambisjonen om én-dør-inn og én-stemme-ut• Forenkle og automatisere saksbehandling for å forbedre kapasitet og kvalitet• Prioritering av informasjonssikkerhet og personvern• Tilby proaktive tjenester• Sikre nødvendig infrastruktur og tilgjengelighet for at man kan motta tjenester på samme vilkår
-
Registrert:Fredag 18. Februar 2022