Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Arkitekt, Elektriker, Entreprenør i Vestland

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Vestland
Avsluttet

E16 Bogelia skredvarslingsanlegg

Oppdragsgiver ønsker tilbud som omfatter etablering og drift av en dopplerradar som overvåker og varsler om flomskred, jordskred, sørpeskred og snøskred fra fjellsiden bogelia over e16 mellom bogetunnelen og kjenestunnelen i vaksdal. Radaren skal være plassert på olsneset i osterøy og dekke et interesseområde som består av en 600 m høy og ca. 2 km bred fjellside som ligger på motsatt side av fjorden, om lag 2-3 km unna radaren. Som del av radarleveransen inngår nødvendig analyseprogram, dataflyt og -presentasjon sammen med optiske og termiske kameraer for verifisering av hendelser. Når radaranlegget oppdager at et skred har løsnet, skal dette umiddelbart føre til at e16 blir stengt, vha. Signal til vegvesenets signalanlegg på strekningen. Når skred stopper opp, skal radaren også oppdage dette og gi en automatisk tolking av om skredet har truffet vegen eller ikke. Hvorvidt et signal skal sendes for direkte, automatisk gjenåpning av e16, er ikke bestemt ennå. Radarsystemets analyseprogram skal også automatisk gjenkjenne værhendelser (f. Eks. Regnbyger) som feilaktig har blitt tolket som skred. Disse skal da automatisk omklassifiseres fra skred til værhendelser. Hvorvidt dette signalet skal brukes direkte til automatisk gjenåpning av e16, er ikke bestemt ennå. Oppdraget omfatter også: - modbus tcp/udp ip mot eksisterende styresystem- grensesnitt mot regobs. No (nve) og naturfareportalen respons (statens vegvesen)- detaljerte radar bilder via opc ua mot scada. Statens vegvesen vil selv ta ansvar for eksisterende styresystem som radarsystemet skal sende signal til. Dette inkluderer eksiterende signalanlegg, vegbommer og skilt med tilhørende infrastruktur. Statens vegvesen ser for seg en driftsavtale med radarleverandør med varighet på seks år med opsjon for forlengelse i ytterligere fire år. Ytterligere detaljer og informasjon om alminnelige og spesielle kontraktsbestemmelser kommer i selve utlysningen. Formålet med dialogmøtet er å samle innspill fra leverandører innenfor feltet, både på de tekniske mulighetene/begrensningene og hvordan en slik kontrakt best kan settes sammen for å fungere optimalt i både bygge- og driftsfasen. Statens vegvesen vil i dialogmøtet spesielt belyse følgende tema: - vilkår for automatisk gjenåpning av veg etter skred som ikke når veg- vilkår for automatisk omklassifisering av værhendelser som feilaktig blir tolket som skred- verifisering av hendelseralle innspill blir vurdert i påfølgende prosjektering og ved utforming av konkurransegrunnlag. Som bakgrunn for dialogen, vil statens vegvesen presentere en rapport som tar for seg skredfaglige forutsetninger for anlegget.
Anbud id:
838172
  • Sted:
    Vaksdal
  • Registrert:
    Lørdag 3. Desember 2022