Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

IT/Web og Support i Østfold

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Østfold
Avsluttet

Elektronisk ruteplanleggingsverktøy

Moss kommune skal anskaffe et system (elektronisk ruteplanlegger/ optimeringsverktøy) og ser for seg å inngå avtale med Spider Solutions med antatt kontraktsverdi nok 3. 200. 000 ekskl. Mva. Totalt over en 4 års periode. Moss kommunes har Gerica epj-løsning og et optimeringsverktøy skal integreres med kommunens epj-system og Visma Ressurs (kommunens turnus- og ressursstyringssystem fra Visma). Vi har ikke funnet andre alternativer til Spider Solutions i markedet. Av den grunn har vi publisert denneintensjons-kunngjøringen for å se om det finnes andre aktører som kan levere et optimeringsverktøy med de overordnede beskrivelser av behov(krav) og ønsker vist til under. Systemet skal være klart til å implementeres og settes i daglig drift september/oktober 2024 (ferdig integrert med Gerica og Visma Ressurs). Kort beskrivelse av behov og ønsket løsning Moss kommune er i behov av en løsning for å effektivisere administrasjon og planlegging i hjemmetjenesten og frigjøre ressurser til pasientrettede tjenester. Elektronisk ruteplanlegger/optimeringsverktøyet omtales som «optimeringsverktøy». Dette skal være et system som optimerer kjøreruter (basert på algoritmer og kunstig intelligens) – dvs. Som blant annet simulerer kjøreruter mellom kontaktpunkter for å finne de meste effektive kjørerutene. Optimeringsverktøyet skal: • forenkle administrasjonen, legge til rette for gode og rettferdige arbeidslister og gi god oversikt og innsikt for ledelsen (gjennom uttrekk, rapportmuligheter og gode visualiseringer). • sikre tjenestemottakerne bedre forutsigbarhet på tjenesteleveransen. • sette opp arbeidslister ved at optimeringsverktøyet henter nødvendige data fra Gerica og Visma Ressurs. Optimeringsverktøyet skal levere data/arbeidslister tilbake til Gerica og ha et logisk og brukervennlig oppsett over arbeidsoppgaver som de ansatte skal utføre. Dagens utfordringer og potensialet for gevinster ved bruk av et optimeringsverktøy Her vil noen av våre utfordringer skisseres, samt hva vi i korte trekk anser som mulige gevinster med et slikt verktøy. • Det er ulike utfordringer med dagens praksis og vi ser et behov for optimering av vaktlister/oppdrag. • Vi ser et potensiale for effektivisering og innsparing på flere områder (færre pleiere pr. Avd, mindre tid på oppsett av vaktlister m. m.). • Vi kan få til en mer optimal bruk av ressurser og riktig bruk av ulike stillingstyper til ulike oppdrag – som vil gi positive effekter for tjenestemottakerne. • Vi kan få god innsikt gjennom rapportmuligheter – noe som gjør at vi kan forme tjenestene til bedre kvalitet for brukerne og mer optimal ressursbruk. Ønskede gevinster - oppsummert Ved å effektivisere ressursbruken forventer kommunen å kunne spare betydelige beløp og oppnå bedre tjenestekvalitet. De mest sentrale oppgavene der vi ønsker å redusere ressursbruken: • Mindre tid brukt til kjøring mellom pasienter/oppdrag. • Mindre tid brukt til planlegging av arbeidslister for den enkelte ansatte. Optimeringsverktøyet skal bidra til kvalitetsheving i tjenesten. Økt kvalitet i tjenesten vil dreie seg om flere forhold, blant andre: • Bedre trygghet og forutsigbarhet for pasientene ved at tidspunktet for besøket/oppdraget hos pasienten blir mer nøyaktig tidfestet. • færre nye tjenesteytere hos pasienter/brukere. • Hver pasient skal få regelmessig besøk av primærkontakt og tjenesteansvarlig. • Rett kompetanse på rett oppdrag. Integrasjoner Optimeringsverktøyet må ha støtte for integrasjon med Gerica og Visma Ressurs. Et optimeringsverktøy skal samtidig ivareta • Brukervennlighet • Faglig ansvar og forsvarlighet • Innlegging av data/informasjon en gang, i ett system – uten å måtte føre inn de samme dataene/informasjonen i flere løsninger (vi må unngå dobbeltlagring av informasjon for best mulig datakvalitet og kontroll på våre data) • Oversikt og innsikt via gode uttrekks- og rapportmuligheter inkl. Eksportmuligheter • Tilstrekkelig hastighet og serverkapasitet, for at optimeringsverktøyet skal kunne gi rask respons ved bruk • Personvern og informasjonssikkerhet Andre viktige punkter et optimeringsverktøy skal sikre • Tid for inn/ut av bilene (parkering, gå til inngangsdøren etc.) • håndtering av sykepleierlistene • Krav til oppdraget: som tidspunkt, kompetanse, antall personer etc. • Oppdragets tidsvindu (lovlige tidspunkt for oppmøte og frister for oppdrag) • Type transportmiddel (gå, sykle, bil) • Ansattes kompetanse • Ansatte knyttet til spesielt ansvar for pasient (team, sykepleier/helsefagarbeider) Leverandør må samtidig kunne vise til analyser/tester med resultater for hvilke effekter optimeringsverktøyet vil kunne gi på ulike områder. Eventuelle innsigelser til intensjonskunngjøringen og kontraktstildeling sendes på e-post til: #E0# innen 25. 03. 2024 kl. 12. 00.

Anbud id:
924136
  • Sted:
    Moss
  • Registrert:
    Fredag 15. Mars 2024