IT/Web og Support i Østfold
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Østfold
Avsluttet
Elektronisk verktøy for innsamling av pasientrapporterte data for Vestre Viken Helseforetak
Vestre Viken Helseforetak (vv hf) vil anskaffe teknisk løsning for digital oppfølging av pasienter utenfor sykehuset.
Spesialisthelsetjenesten opplever økende etterspørsel - en bærekraftig utvikling fordrer at man tenker nytt rundt måten man leverer helsetjenestene på. Helseforetaket ønsker i den forbindelse å teste ut nye måter å jobbe på som innebærer at oppfølgingen av pasientene skjer uten at pasienten nødvendigvis møter fysisk opp på sykehuset. Det er også et ønske om å kunne levere et tilbud som i større grad er styrt av pasientens behov, der en tilpasser tilbudet gjennom å øke tilgjengeligheten og fleksibiliteten i oppfølgingen. Den forespurte løsningen skal bredde grunnen for medisinsk avstandsoppfølging, og hvor behovet nå primært er funksjonalitet for kommunikasjon med- og rapportering fra pasient utenfor sykehuset.
For å kunne realisere dette tiltaket er helseforetaket avhengig av en teknisk løsning som legger til rette for digital kommunikasjon mellom pasient og kliniker og som kan forbedre arbeidsprosessene med klinisk beslutningstøtte. løsningen må kunne opprette, sende ut, motta og tolke elektroniske oppgaver/ skjema og håndtere sensitive persondata med sikker pålogging og lagring. Den må også kunne håndtere regelstyrt oppfølging initiert av systemet eller helsepersonell, samt at pasienten selv må kunne initiere kontakt når behovet oppstår. Systemet må kunne generere rapporter som viser status og utvikling/ trend, både pr. Pasient og for grupper av pasienter.
Helseforetaket ønsker å understøtte ambisjonen om at innbygger skal ha én inngang til helsetjenesten, og det er derfor nødvendig at løsningen kan integreres med innbyggerportalen (info fjernet). Den må også kunne fungere som en selvstendig løsning uten integrasjon med innbyggerportalen. på sikt er det en klar ambisjon om at den forespurte løsningen integreres med fagsystemer slik at flyten styres fra kliniker sitt primære arbeidsverktøy.
Anskaffelsen er en del av et mindre innovasjonsprosjekt der formålet er å teste ut løsning for digital oppfølging av pasienter med epilepsi. Tilser erfaringene fra prosjektet at dette er en måte å jobbe på som bør spres til andre pasientgrupper og fagområder ønsker man i foretaket å legge til rette for det. Imidlertid er både omfang og rammer for innovasjonsprosjektet begrenset og der det primære formålet med anskaffelsen er å få en løsning raskt på plass som kan testes ut i liten skala. Innovasjonsprosjektet skal gjennomføres i sin helhet i 2019 og behovet må derfor kunne dekkes gjennom eksisterende løsninger (ikke tid til videreutvikling av tilbudt løsning for å dekke de oppsatte kravene).
Spesialisthelsetjenesten opplever økende etterspørsel - en bærekraftig utvikling fordrer at man tenker nytt rundt måten man leverer helsetjenestene på. Helseforetaket ønsker i den forbindelse å teste ut nye måter å jobbe på som innebærer at oppfølgingen av pasientene skjer uten at pasienten nødvendigvis møter fysisk opp på sykehuset. Det er også et ønske om å kunne levere et tilbud som i større grad er styrt av pasientens behov, der en tilpasser tilbudet gjennom å øke tilgjengeligheten og fleksibiliteten i oppfølgingen. Den forespurte løsningen skal bredde grunnen for medisinsk avstandsoppfølging, og hvor behovet nå primært er funksjonalitet for kommunikasjon med- og rapportering fra pasient utenfor sykehuset.
For å kunne realisere dette tiltaket er helseforetaket avhengig av en teknisk løsning som legger til rette for digital kommunikasjon mellom pasient og kliniker og som kan forbedre arbeidsprosessene med klinisk beslutningstøtte. løsningen må kunne opprette, sende ut, motta og tolke elektroniske oppgaver/ skjema og håndtere sensitive persondata med sikker pålogging og lagring. Den må også kunne håndtere regelstyrt oppfølging initiert av systemet eller helsepersonell, samt at pasienten selv må kunne initiere kontakt når behovet oppstår. Systemet må kunne generere rapporter som viser status og utvikling/ trend, både pr. Pasient og for grupper av pasienter.
Helseforetaket ønsker å understøtte ambisjonen om at innbygger skal ha én inngang til helsetjenesten, og det er derfor nødvendig at løsningen kan integreres med innbyggerportalen (info fjernet). Den må også kunne fungere som en selvstendig løsning uten integrasjon med innbyggerportalen. på sikt er det en klar ambisjon om at den forespurte løsningen integreres med fagsystemer slik at flyten styres fra kliniker sitt primære arbeidsverktøy.
Anskaffelsen er en del av et mindre innovasjonsprosjekt der formålet er å teste ut løsning for digital oppfølging av pasienter med epilepsi. Tilser erfaringene fra prosjektet at dette er en måte å jobbe på som bør spres til andre pasientgrupper og fagområder ønsker man i foretaket å legge til rette for det. Imidlertid er både omfang og rammer for innovasjonsprosjektet begrenset og der det primære formålet med anskaffelsen er å få en løsning raskt på plass som kan testes ut i liten skala. Innovasjonsprosjektet skal gjennomføres i sin helhet i 2019 og behovet må derfor kunne dekkes gjennom eksisterende løsninger (ikke tid til videreutvikling av tilbudt løsning for å dekke de oppsatte kravene).
Anbud id:
591342
-
Sted:Drammen
-
Registrert:Onsdag 19. Juni 2019
Er du interessert i dette oppdraget?