Energimodeller og Energikart for framtidig transport i Norge
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Energimodeller og Energikart for framtidig transport i Norge
Transportsektoren er i gang med en stor omstilling fra bruken av flytende, fossile drivstoff til bruk av mer bærekraftige energibærere. Den mest aktuelle teknologien er elektrisitet, enten direkte i batteri-elektriske kjøretøy eller som hydrogen i brenselscelle-kjøretøy.
Dette vil stille nye krav til infrastruktur for kraftleveranse. Transportetatene og Avinor ønsker derfor å sammenstille kraftbehov for de ulike transportformene, inklusive større utbyggingsprosjekter, for årene 2030 og 2050. For å sikre at ntp-målene kan nås, er det viktig at tilstrekkelig kraft er tilgjengelig på riktig tid og sted.
Energimodellen vil være helt sentral i dette arbeidet. Vi ønsker å utvikle energimodellen ytterligere, for å kunne beregne dagens og framtidens kraftbehov. Modellen må kunne beregne energiforbruk for de ulike transportmidlene for et utvalg av lette og tunge kjøretøy. Oppdragsgiver må også kunne gjøre følsomhetsanalyser med ulik kjøretøysammensetning med modellen uten at det er behov for å gjennomføre beregninger med transportmodellene.
Energikartet er ment å danne grunnlag for dialog med nve og styrke beslutningsgrunnlaget for politikere og nettselskapene. En delhensikt er å sikre kraft til utbyggingsprosjekter som kan elektrifiseres og til evt nye satsinger innen transportsektoren.
målgruppen for kartet er transportetatene/ntp og nve/kraftbransjen. Det er en forutsetning for prosjektet at datagrunnlaget er åpent og dermed kan brukes av de som ønsker det. Blant annet for å gi mulighet til næringsutvikling og offentlig planlegging.
Dette vil stille nye krav til infrastruktur for kraftleveranse. Transportetatene og Avinor ønsker derfor å sammenstille kraftbehov for de ulike transportformene, inklusive større utbyggingsprosjekter, for årene 2030 og 2050. For å sikre at ntp-målene kan nås, er det viktig at tilstrekkelig kraft er tilgjengelig på riktig tid og sted.
Energimodellen vil være helt sentral i dette arbeidet. Vi ønsker å utvikle energimodellen ytterligere, for å kunne beregne dagens og framtidens kraftbehov. Modellen må kunne beregne energiforbruk for de ulike transportmidlene for et utvalg av lette og tunge kjøretøy. Oppdragsgiver må også kunne gjøre følsomhetsanalyser med ulik kjøretøysammensetning med modellen uten at det er behov for å gjennomføre beregninger med transportmodellene.
Energikartet er ment å danne grunnlag for dialog med nve og styrke beslutningsgrunnlaget for politikere og nettselskapene. En delhensikt er å sikre kraft til utbyggingsprosjekter som kan elektrifiseres og til evt nye satsinger innen transportsektoren.
målgruppen for kartet er transportetatene/ntp og nve/kraftbransjen. Det er en forutsetning for prosjektet at datagrunnlaget er åpent og dermed kan brukes av de som ønsker det. Blant annet for å gi mulighet til næringsutvikling og offentlig planlegging.
Anbud id:
536364
-
Sted:
-
Registrert:Torsdag 19. Juli 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Frakt traktor fra Namsos til koppangØnsker frakt av traktor fra Namsos til koppang.
-
Rendalen
-
Fredag 22. November 2024
-
-
Flytte- bære og transportere møbler og eskerVi ønsker flyttehjelp den 12. Desember. Vi flytter fra en leilighet på 65 kvm. Trenger mee mee bæring og transport av møbler og esker
-
Lørenskog
-
Fredag 22. November 2024
-
-
Flyttevask Maura, 200-240 kvmØnsker flyttevask av hus i Maura. Det er 3 etasjer hvor nedre etasje er utleiedel. Det er 3 bad totalt, og 2 kjøkken. Ønskes første uken i januar, gjerne 2 eller 3 januar.
-
Nannestad
-
Fredag 22. November 2024
-
-
Varmepumpe montørerHei hei, Vi er håndverker firma, og søker samarbeid partnere innen varmepumpe montering bransje. i prosessen av vært arbeid, vi får mange kunder hvem ønsker oss å hjelpe med montering eller tilkob...
-
Oslo
-
Fredag 22. November 2024
-
-
Frakt 11 stoler 1 bord fra Hamar til BergenVi skal frakte 11 eams spisestuestoler og et eikebord. To stoler med armlene (nærmest i bildet) og 9 av den andre typen. Det er dette eikebordet som skal fraktes. Jobben må gjøres seinest første uka i...
-
Bergen
-
Fredag 22. November 2024
-