Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Evaluering av fagfornyelsen - Med delkontrakter

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Avsluttet

Evaluering av fagfornyelsen - Med delkontrakter

Fagfornyelsen skal gi et læreplanverk som forbereder elevene på framtiden.[1] Fagene skal få et mer relevant innhold og tydeligere prioriteringer, og sammenhengen mellom fagene skal bli bedre. Fagfornyelsen skal styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse. Elevene skal jobbe tverrfaglig med demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring. Dagens fag beholdes, men innholdet skal fornyes. Elevene skal øves i kritisk tenkning og refleksjon, og de praktiske og estetiske fagene skal styrkes. Det skal bli rom for mer kreativitet, og elevene skal lære på nye måter.
Nye læreplaner skal være klare høsten 2019 og tas i bruk i skolene fra høsten 2020.
Fagfornyelsen skal bidra til et verdiløft i skolen, jf. Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Dette skal være et langsiktig fornyelsesarbeid som bygger videre på Kunnskapsløftet og på den måten også sikrer kontinuitet for både lærere og elever.
Kunnskapsdepartementet har bestemt at Fagfornyelsen skal evalueres, og gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å opprette et styre med eksterne medlemmer som skal lede arbeidet. Kunnskapen som fremskaffes gjennom evalueringen, skal bidra til å gi et forskningsbasert beslutningsgrunnlag for videre politikkutforming. Kunnskapen skal også være nyttig for forvaltning og praksis.
[1] Meld. St. 28. (2015-2016) Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet.
Anbud id:
621415
  • Sted:
  • Registrert:
    Lørdag 7. Desember 2019
Er du interessert i dette oppdraget?

Lignende oppdrag i

6 anbud