Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen lanserer en permanent kompetansemodell for skole bestående av tre ulike ordninger: desentralisert ordning, oppfølgingsordningen og innovasjonsordningen. Innovasjonsordningen administreres av Norges forskningsråd og inngår ikke i denne evalueringen. i tillegg til desentralisert ordning for skole og oppfølgingsordningen, er det etablert en desentralisert ordning for yrkesfag. Evalueringsoppdraget inkluderer disse tre ordningene.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Anbud id:
569850
-
Sted:
-
Registrert:Lørdag 23. Februar 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Fjerning av eternittplater som inneholder asbestFjerning av eternittplater som inneholder asbest. Gamleveien 50 i Ski, Nordre Follo kommune. må være godkjent foretak for slike jobber.
-
Nordre Follo
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
Vask av skatehall, TromsøTromsø Brettklubb har behov for en ordentlig rundvask av vår skatehall lokalisert i Fløyaanlegget, i underetasjen. Arbeidet krever stillas/lift for å få vasket rør og "skinner" opp under taket. Eller...
-
Tromsø
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
GlødepluggerBytte glødeplugger på en Ford focus stasjonsvogn. Har gløde pluggene. BS77626
-
Bergen
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
Sjekke rør under gulvet på kjøkkenetUnder kjøkkenvasken har det flere ganger tetter seg før jul. når min onkel som er rørlegger var innom trodde han at rørene var tette under gulvet eller hos en av mine naboer i oppgangen. Han er nå syk...
-
Kongsberg
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
Levere, sette opp og ta ned/hente stillasStillas på langside av hytte, ca 12 m, på kårbøneset, kårbø 86. Enetasjes hytte ca 250 m fra p-plass. Fremkommelig til p-plass med liten lastebil på privat veg. Fra p--plassen må alt bæres. Stillas...
-
Bergen
-
Onsdag 22. Januar 2025
-