Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen lanserer en permanent kompetansemodell for skole bestående av tre ulike ordninger: desentralisert ordning, oppfølgingsordningen og innovasjonsordningen. Innovasjonsordningen administreres av Norges forskningsråd og inngår ikke i denne evalueringen. i tillegg til desentralisert ordning for skole og oppfølgingsordningen, er det etablert en desentralisert ordning for yrkesfag. Evalueringsoppdraget inkluderer disse tre ordningene.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Anbud id:
569850
-
Sted:
-
Registrert:Lørdag 23. Februar 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Vasking ved flytting. Tomt hus.Vi ønsker å sjekke hva det koster å leie vask av hus, ved utflytting. Ca 150 kvm stort. Et bad, 3 soverom.
-
Tromsø
-
Tirsdag 26. November 2024
-
-
Transport skadebil fra Hønefoss til MosjøenTransportering av ikke kjørbar skadebil fra Intakt Bilskade hønefoss as, til Intakt Bilskade Helgeland as. Bilen skal bygges opp så det er viktig at det ikke påføres mer skade underveis.
-
Vefsn
-
Tirsdag 26. November 2024
-
-
Frakt av peisovnFrakt av peisovn fra Levanger til Sandefjord. Ca. 100 kg
-
Sandefjord
-
Tirsdag 26. November 2024
-
-
Reparere sprekker, sparkle og maleSe bilder. Utbedring av forhold på bilder
-
Bergen
-
Tirsdag 26. November 2024
-
-
Renovere KjøkkenRenovere kjøkken. Eksisterende mål: b 1. 36 m d: 2 m h: 2. 40 m Rive vegg, mål: b: 54, 5 cm d: 14. 5 cm h: 3. 44 m Fjerne gamle veggplater: (mot yttervegg, muggsoppinnfisert) mål: l: 3. 44 x h: 2....
-
Trondheim
-
Tirsdag 26. November 2024
-
-
Skifte av registerreimØnsker pris på skifte av registerreim og vannpumpe på volvo v70 d2. 2015 mod
-
Voss
-
Tirsdag 26. November 2024
-