Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Avsluttet
Evaluering av kompetansemodell: Desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen lanserer en permanent kompetansemodell for skole bestående av tre ulike ordninger: desentralisert ordning, oppfølgingsordningen og innovasjonsordningen. Innovasjonsordningen administreres av Norges forskningsråd og inngår ikke i denne evalueringen. i tillegg til desentralisert ordning for skole og oppfølgingsordningen, er det etablert en desentralisert ordning for yrkesfag. Evalueringsoppdraget inkluderer disse tre ordningene.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Meld. St. 21 (2016-2017) lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen varsler at regjeringen vil «. Stille strengere krav til at kommuner og fylkeskommuner jobber systematisk for å bedre læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte i alle fag». Samtidig ønsker regjeringen at kommuner og fylkeskommuner skal få større handlingsrom til å planlegge og gjennomføre kompetanseutvikling. Gjennom kompetansemodellen for skole endrer regjeringen finansieringen av kompetanseutviklingstiltakene slik at beslutninger og prioriteringer flyttes nærmere de som skal gjennomføre tiltakene begrunnet i at bruken av midler skal bli bedre tilpasset lokale behov, kapasitet og kompetanse. Ordningene inkluderer også private skoler og private skoleeiere.
Kompetansemodellen bygger på fire prinsipper:
1. Skoleeier har hovedansvar for kvalitetsutvikling i skolen
2. Skoleeier skal ha økt handlingsrom
3. Det statlige virkemiddelapparatet skal være differensiert
4. Kompetanseutvikling skal være forsknings- og kunnskapsbasert.
Anbud id:
569850
-
Sted:
-
Registrert:Lørdag 23. Februar 2019
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i
6 anbud
-
Jeg trenger enten å fikse avtrekkeren på doen Min, eller kjøpe og montere et nytt etHei, min toaletts avtrekker knapp er ødelagt, kan noen av dere hjelpe md å få dn fikset! Takk på forhånd: ) Også må jeg vite pris på å fiksen!
-
Oslo
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
Service på bilTrenger service på bil, en Mini Countryman, 2019-modell.
-
Bergen
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
Klargjøring av tomt til en dobbelgarasjeVi ønsker pristilbud på grunnarbeid for oppføring av en dobbelgarasje. Det stilles krav om at bedriften innehar tkl 1 for dette prosjektet. Ta kontakt for tegning.
-
Drammen
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
Hei vurderer å kjpe en mopedbil i kirkenes til bodø veier 500 kg og lengde 289 cm og bredde 150 cm .Hei vurderer å kjæpe en mopedbil i kirkenes til bodø veier 500 kg og lengde 289 cm og bredde 150 cm. Denne ønskes egentlig fraktet til bodø. Men kan kjøres fra fauske vist dere ikke har transport inn...
-
Bodø
-
Onsdag 22. Januar 2025
-
-
Installere elbillader på utsiden av garasjenTrenger å installere elbillader til vw Up.
-
Bergen
-
Onsdag 22. Januar 2025
-