Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Elektriker, Entreprenør, IT/Web og Support i Troms

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Troms
Avsluttet

FØRKOMMERSIELL ANSKAFFELSE AV FORSKNING OG UTVIKLING, Smart fremkommelighet

Troms og Finnmark fylkeskommune har eieransvaret for 4500 km fylkesveg, hvorav omtrent 12% av vegnettet er veger med total vegbredde under 5 meter. Det vil i praksis bety at to store kjøretøy ikke har plass til å møtes. på landsbasis gjelder dette om lag 10% av fylkesvegene. i tillegg har mye av vegnettet horisontale og vertikale kurvaturer som gjør det uoversiktlig, og det kan dermed være vanskelig for kjøretøy å se møtende trafikk. Disse «flaskehalsene» gjelder blant annet veg i dagen, tunneler og smale bruer. i smale tunneler er dette utfordrende ved at store kjøretøyer ofte må rygge. Det oppstår farlige situasjoner og skader på kjøretøyer og tunneler ved manøvrering inne i trange tunneler. i bratte stigninger er utfordringen at kjøretøyer ofte må stoppe opp på grunn av møtende trafikk og klarer deretter ikke å ta løs igjen på glatt føre, særlig gjelder dette for tungtransporten. Samtidig er mange av fylkesvegene svært viktige transportårer for næringslivet, slik som fisketransport. i stor grad starter og slutter næringstransporten på en fylkesveg. Disse utfordringene løses per i dag gjennom fysiske utvidelser av tunnel- og vegbredde, noe som krever investeringer langt utover realistiske budsjetter for fylkesvegnettet, som har forholdsvis lav bruks- og brukerfrekvens. Store vegutbygginger medfører ofte store naturinngrep og utslipp av klimagasser i utførelsesfasen. Sammenlignet med kostbare og inngripende vegprosjekter kan innovative, smarte løsninger bidra til kostnadsreduksjon og mindre belastning på klima og miljø. Forholdsvis lav bruks- og brukerfrekvens på deler av fylkesvegnettet kan for enkelte brukere medvirke til mindre respekt for tradisjonell lysregulering. Det kan resultere i at sjåfører blir stående å vente over lengre tid, uten at det kommer møtende trafikk. Basert på tilbakemeldinger har dette resultert i at sjåfører blir utålmodige og kjører til tross for rødt lys, noe som har resultert i trafikkfarlige situasjoner. Gevinsten ved å utvikle innovative løsninger som bedrer fremkommeligheten og øker trafikksikkerheten vil være stor for brukerne av fylkesvegnettet, verdiskapningen til næringslivet og miljøet. Med tanke på at 10% av fylkesvegnettet i Norge har en bredde som i praksis medfører at to store kjøretøy ikke har plass til å møtes, antas det å være et stort nasjonalt, men også internasjonalt, markedspotensial.

Anbud id:
807458
  • Sted:
    Tromsø, Harstad Kvæfjord, Tjeldsund, Ibestad, Gratangen, Lavangen, Bardu, Salangen, Målselv, Sørreisa, Dyrøy, Senja, Balsfjord, Karlsøy, Lyngen, Storfjord, Gáivuotna Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen, Alta, Hammerfest, Sør-Varanger, Vadsø, Karasjohka Karasjok, Guovdageaidnu Kautokeino, Loppa, Hasvik, Måsøy, Nordkapp, Porsanger Porsángu Porsanki, Lebesby, Gamvik, Deatnu Tana, Berlevåg, Båtsfjord, Vardø, Unjargga Nesseby  Vis alle
  • Registrert:
    Fredag 17. Juni 2022

Lignende oppdrag i Troms

6 anbud