Følgeforskningsprosjekt Ung11 for Drammen kommune i Østfold
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Østfold
Avsluttet
Følgeforskningsprosjekt Ung11 for Drammen kommune
Forsterkningstilbudet har fått navnet «Ung 11» og tilbyr deltakere som har rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 3-1, utvidet grunnskoleopplæring.
Dette året er et såkalt «avklaringsår/ kvalifiseringsår, » der ungdommen gis anledning til å delta i et tilpasset program ut fra individuelle behov. Overordnet målsetting er å bidra til å styrke den enkelte deltakers evne til å kunne starte, fullføre og bestå videregående opplæring. Deltakerne får individuell oppfølging av egen læring. Tilbudet har et livsmestringsfokus, og bevisstgjør deltakernes på sine individuelle styrker, tro på egen mestring, og det å sette mål for eget liv.
Deltakerne får halvårsvurderinger. Deltakerne mottar nytt vitnemål fra grunnskolen ved kursets slutt. Deltakerne bruker ikke av retten til videregående opplæring ved Ung 11. Elever i grunnskolen kan søke om deltakelse gjennom karriereveileder på egen skole, eller det kan søkes ved å ta direkte kontakt med Ung 11. Deltakernes behov for å styrke kompetansegrunnmuren og grad av motivasjon er to faktorer som blir sterkt vektlagt ved inntak.
Ung11 gjennomføres som et prøveprosjekt over to skoleår f. o. m. høsten 2017. Prosjektperioden brukes til å teste ut ulike strukturer og måter og arbeide på, før det legges inn som ordinær drift fra høsten 2019.
nærmere beskrivelse av følgeforskningsprosjektet
Overordnet målsetning er å få et kunnskapsgrunnlag som kan gi svar på et tilbud som sikrer best mulig vekst og utvikling for ungdom som trenger noe annet enn tilbudet som gis gjennom det ordinære opplæringsløpet.
følgeforskningen bør være søkende til hva slags læringstilbud som presumptivt kan være det beste svaret på et kvalifiseringsår, og det vil samtidig være et viktig bidrag i å kvalitetssikre dagens forsterkningstiltak, Ung 11.
Vi ser at tilbyder følger fire hovedspor. Disse henger nøye sammen og dersom tilbyder mener det er hensiktsmessig å strukturere forskningen på en annen måte for å dekke kunnskapsbehovet, er det mulighet for å påvirke dette. Dette må da begrunnes i tilbudsbesvarelsen
1. Identifisere årsaker til manglende forutsetninger for oppstart i videregående opplæring
Hva er det deltakerne i forsterkningstiltaket ikke har fått gjennom opplæringsløpet i grunnskolen? i hvilke deler av kompetansegrunnmuren opplever deltakerne at de har mangler? Hvordan opplever de at oppfølgingen og tilretteleggingen gjennom grunnskoleløpet vært?
2. Vise resultater for deltakernes gjennomføring i videregående opplæring
Hvordan går det med ungdommene i løpet av de fire årene? Klarer de å gjennomføre? Hva er eventuelle årsaker til at de fullfører/ikke fullfører?
3. Identifiserte kvaliteter ved Ung 11 og eventuelt andre liknende tiltak som kan styrke deltakernes forutsetninger for videre deltakelse i opplæring og arbeidsliv
Hva trekker ungdommen frem som viktige sider ved Ung11 som har bidratt til å styrke (evt. Ikke styrke) deres forutsetninger for å klare å gjennomføre videregående skole (eventuelt gå ut i annet meningsbærende aktivitet)?
4. Identifisere kvalitetsindikatorer i oppbyggingen av forsterkningstilbud som skal bidra til økt forutsetning for deltakelse i videregående opplæring og arbeid
Gitt analysene, vurderingene under punkt 1 og 2; hva bør et kvalifiseringsår mellom grunnskole og videregående opplæring legge vekt på for å gi flere elever bedre forutsetninger til å gjennomføre videregående skole? Viser resultatene at nasjonale utdanningsmyndigheter bør vurdere etablere et slikt tilbud nasjonalt?
Leveranser i prosjektet
To større rapporter i form av en midtveisrapport og en større sluttrapport der svarene på alle de fire hovedsporene fremkommer. Her er det spesielt viktig at spor 4 besvares med tydelige anbefalinger basert på den gjennomførte forskningen.
Årlig sammenstilling og analyse av resultatene så langt.
Halvårlige workshops for kunnskapsoverføring og refleksjon sammen med oppdragsgiver. Dette planlegges i samarbeid med styringsgruppe for prosjektet
Dette året er et såkalt «avklaringsår/ kvalifiseringsår, » der ungdommen gis anledning til å delta i et tilpasset program ut fra individuelle behov. Overordnet målsetting er å bidra til å styrke den enkelte deltakers evne til å kunne starte, fullføre og bestå videregående opplæring. Deltakerne får individuell oppfølging av egen læring. Tilbudet har et livsmestringsfokus, og bevisstgjør deltakernes på sine individuelle styrker, tro på egen mestring, og det å sette mål for eget liv.
Deltakerne får halvårsvurderinger. Deltakerne mottar nytt vitnemål fra grunnskolen ved kursets slutt. Deltakerne bruker ikke av retten til videregående opplæring ved Ung 11. Elever i grunnskolen kan søke om deltakelse gjennom karriereveileder på egen skole, eller det kan søkes ved å ta direkte kontakt med Ung 11. Deltakernes behov for å styrke kompetansegrunnmuren og grad av motivasjon er to faktorer som blir sterkt vektlagt ved inntak.
Ung11 gjennomføres som et prøveprosjekt over to skoleår f. o. m. høsten 2017. Prosjektperioden brukes til å teste ut ulike strukturer og måter og arbeide på, før det legges inn som ordinær drift fra høsten 2019.
nærmere beskrivelse av følgeforskningsprosjektet
Overordnet målsetning er å få et kunnskapsgrunnlag som kan gi svar på et tilbud som sikrer best mulig vekst og utvikling for ungdom som trenger noe annet enn tilbudet som gis gjennom det ordinære opplæringsløpet.
følgeforskningen bør være søkende til hva slags læringstilbud som presumptivt kan være det beste svaret på et kvalifiseringsår, og det vil samtidig være et viktig bidrag i å kvalitetssikre dagens forsterkningstiltak, Ung 11.
Vi ser at tilbyder følger fire hovedspor. Disse henger nøye sammen og dersom tilbyder mener det er hensiktsmessig å strukturere forskningen på en annen måte for å dekke kunnskapsbehovet, er det mulighet for å påvirke dette. Dette må da begrunnes i tilbudsbesvarelsen
1. Identifisere årsaker til manglende forutsetninger for oppstart i videregående opplæring
Hva er det deltakerne i forsterkningstiltaket ikke har fått gjennom opplæringsløpet i grunnskolen? i hvilke deler av kompetansegrunnmuren opplever deltakerne at de har mangler? Hvordan opplever de at oppfølgingen og tilretteleggingen gjennom grunnskoleløpet vært?
2. Vise resultater for deltakernes gjennomføring i videregående opplæring
Hvordan går det med ungdommene i løpet av de fire årene? Klarer de å gjennomføre? Hva er eventuelle årsaker til at de fullfører/ikke fullfører?
3. Identifiserte kvaliteter ved Ung 11 og eventuelt andre liknende tiltak som kan styrke deltakernes forutsetninger for videre deltakelse i opplæring og arbeidsliv
Hva trekker ungdommen frem som viktige sider ved Ung11 som har bidratt til å styrke (evt. Ikke styrke) deres forutsetninger for å klare å gjennomføre videregående skole (eventuelt gå ut i annet meningsbærende aktivitet)?
4. Identifisere kvalitetsindikatorer i oppbyggingen av forsterkningstilbud som skal bidra til økt forutsetning for deltakelse i videregående opplæring og arbeid
Gitt analysene, vurderingene under punkt 1 og 2; hva bør et kvalifiseringsår mellom grunnskole og videregående opplæring legge vekt på for å gi flere elever bedre forutsetninger til å gjennomføre videregående skole? Viser resultatene at nasjonale utdanningsmyndigheter bør vurdere etablere et slikt tilbud nasjonalt?
Leveranser i prosjektet
To større rapporter i form av en midtveisrapport og en større sluttrapport der svarene på alle de fire hovedsporene fremkommer. Her er det spesielt viktig at spor 4 besvares med tydelige anbefalinger basert på den gjennomførte forskningen.
Årlig sammenstilling og analyse av resultatene så langt.
Halvårlige workshops for kunnskapsoverføring og refleksjon sammen med oppdragsgiver. Dette planlegges i samarbeid med styringsgruppe for prosjektet
Anbud id:
556877
-
Sted:Drammen
-
Registrert:Fredag 16. November 2018
Er du interessert i dette oppdraget?
Lignende oppdrag i Østfold
6 anbud
-
Trenger å få flyttet en 650cc motorsykkelFlyttes fra Vinnes i Drammen, til Krokstadelva. Ca 1 mil, så en relativt kort tur.
-
Drammen
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Skifte gamle støpejern sluk / Pigges gulv rundt til å skifte ?Hei, jeg er en gamle vaskerom med betong gulv med en gamle støpejern sluk som jeg vil gjerne oppgradere skifte, jeg fikk vite at det må pigges rundt for å skifte/bytte til ny for å koble til avløpet...
-
Drammen
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Ferdigstillelse av kjellerleilighetFerdigstillelse av elektriske arbeider i kjeller. Jeg har behov for en dyktig og rimlig elektriker som kan hjelpe meg med å sette opp innmat til sikringsskap og diverse stikkontakter i en kjellerleili...
-
Drammen
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Frakte rundt bord diameter 135Hei. Jeg ønsker å få fraktet et rundt spisebord med en ileggsplate. Bordet har en diameter på 135cm.
-
Drammen
-
Torsdag 21. November 2024
-
-
Fjerne rust og lakke bybobil høyde 2,45Bilen er gammel og har rust flere steder rundt omkring. Har vært utsatt for mye saltvann.
-
Drammen
-
Mandag 18. November 2024
-
-
Trenger hjelp til elektrisk arbeid i gang og soveromTrenger hjelp til en liten kobler jobb i gangen (samle ledninger og sette på deksel), og bytte av lampe på soverom.
-
Drammen
-
Søndag 17. November 2024
-