Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

Gjennomføring av fagprøve for leger utdannet utenfor EØS og Sveits

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Avsluttet

Gjennomføring av fagprøve for leger utdannet utenfor EØS og Sveits

Anskaffelsen er omfattet av lov om offentlige anskaffelser av 16. Juli 1999 nr. 69 og forskrift om offentlig anskaffelser av 7. April 2006 (foa). For denne anskaffelsen gjelder foa del i og iii. Denne anskaffelsen følger prosedyren for åpen anbudskonkurranse. Dette er en anskaffelsesprosedyre som ikke tillater forhandlinger. Helsedirektoratet er et fagdirektorat og myndighetsorgan som ligger under Helse- og omsorgsdepartementet (hod). Direktoratet er etatsstyrt av hod og oppgavene beskrives i statsbudsjett, tildelingsbrev og i enkeltoppdrag. Helsedirektoratet er delt inn i divisjoner og avdelinger. Denne anskaffelsen er forankret i Avdeling utdanning og personellplanlegging. Visjonen til Helsedirektoratet er God helse og gode liv. For mer informasjon, se (info fjernet) Navn - ansvarlig for anskaffelsen: Tone Aursland Telefon: + (info fjernet) 69 Epost: (info fjernet) All kommunikasjon mellom leverandør og oppdragsgiver skal rettes til oppdragsgivers kontaktperson via ´Spørsmål og svar´-funksjonen i vår elektroniske anbudsløsning. Alle spørsmål og svar vil bli gjort tilgjengelig for samtlige tilbydere, i anonymisert form. Henvendelser mottatt senere enn 5 arbeidsdager før innleveringsfristen for tilbudet vil ikke bli besvart. Helsedirektoratet ønsker å inngå avtale med leverandør av fagprøve for leger. Formålet er å teste kvalifikasjonene til personer som allerede har gjennomført og bestått tilsvarende utdanning/opplæring (inkludert avsluttende eksamen/prøve) i land utenfor eØs og Sveits. Bakgrunnen er endringer i regelverket for autorisasjon av helsepersonell, som medfører at det stilles tilleggskrav for autorisasjon i Norge. Se høringsnotat fra Helse- og omsorgsdepartementet (hod) i kapittel 1. 1. Det overordnede formålet for den nye godkjenningsordningen er å sikre at helsepersonell med utdanning fra land utenfor eØs og Sveits har de kvalifikasjoner som forutsettes for å ivareta hensynet til pasientsikkerhet og kvalitet på tjenestene. Fagprøven er ett av flere tilleggskrav. De øvrige (språktest og kurs i nasjonale fag og legemiddelhåndtering) ivaretas i egne avtaler som Helsedirektoratet har inngått. Fagprøven for leger skal ha en varighet på inntil én dag. Gjennomføring skal skje hvert halvår (to ganger i året). Se kapittel 2 for flere detaljer. Leverandøren skal utvikle, gjennomføre og administrere fagprøven. Det er estimert at om lag 150 kandidater per år vil gjennomføre fagprøven. Estimatet er usikkert, se kapittel 2. 6 for flere detaljer. Konkurransen er kunngjort på doffin-databasen - se (info fjernet) og i ted-basen. Evaluering: Uke 17 -18 Anskaffelsen skal reguleres av kontraktsvilkår med tilhørende bilag. Det tas forbehold om Stortingets bevilgninger for hvert år i avtaleperioden. Skatteattest Kvalifikasjonskrav: Leverandøren må ha oppfylt sine forpliktelser med hensyn til betaling av skatt og arbeidsgiveravgift i henhold til lovbestemmelsene. Dokumenteres ved: Skatteattest. Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra tilbudfristens utløp. Eventuelle restanser eller andre misligheter må begrunnes. Dersom leverandøren planlegger å benytte underleverandører må skatteattest også leveres for disse hms Egenerklæring Kvalifikasjonskrav: Leverandøren skal stå inne for at foretaket arbeider systematisk for å oppfylle kravene i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen og ved at de tilfredsstiller internkontrollforskriften. Leverandøren skal videre bekrefte at virksomheten er lovlig organisert i henhold til gjeldende skatte- og arbeidsmiljøregelverk når det gjelder ansattes faglige og sosiale rettigheter, og skal akseptere at oppdragsgiver blir gitt rett til å gjennomgå og verifisere foretakets system for ivaretakelse av helse, miljø og sikkerhet. Dokumenteres ved: hms egenerklæring signert av daglig leder og representant for de ansatte. Skjema ligger som vedlegg i konkurransegrunnlaget. Firmaattest Krav: Leverandøren skal være et lovlig etablert firma. Dokumentasjonskrav: For norske selskaper: Firmaattest fra Brønnøysundregistrene. For utenlandske firmaer: Godtgjørelse på at selskapet er registrert i bransjeregister eller foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i det land hvor leverandøren er etablert. Årsregnskap Krav: Leverandøren skal ha økonomisk og finansiell kapasitet til å gjennomføre leveransen/kontrakten Dokumentasjonskrav: Kredittvurdering/rating, ikke eldre enn 12 måneder, og som baserer seg på siste kjente regnskapstall. En rating skal være utført av offentlig godkjent kredittvurderingsinstitusjon. Minimumskrav - leverandør skal være kredittverdig. Gjennomføringsevne og kapasitet Krav: Leverandøren skal ha tilstrekkelig gjennomføringsevne og kapasitet. Dersom leverandøren planlegger å overlate deler av kontrakten til underleverandører, skal det gis en kort beskrivelse av underleverandørene og hvilken del/ hvilke deler av oppdraget underleverandør skal utføre. Det stilles samme krav til underleverandør som til hovedleverandør. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å underkjenne valg av underleverandør. Eventuelle økonomiske krav fra underleverandører eller omkostninger i denne forbindelse skal bæres av leverandøren. Ettersom anbudsløsningen ikke har støtte for signering av tilbud med elektronisk sertifikat forutsetter løsningen at leverandøren skriver ut et tilbudbekreftelsesbrev for å bekrefte sitt tilbud. Leverandøren må erklære at samtlige vilkår som oppstilles i dette konkurransegrunnlaget er akseptert. Skriv ut tilbudsbekreftelsebrevet, signer av bemyndiget person og vedlegg dette som pdf-dokument i tilbudet. Tilbudet skal innleveres gjennom den elektroniske anbudsløsningen. Tilbudet utgjør leverandørens besvarelse av de spørsmål og beskrivelser som er oppstilt i konkurransegrunnlaget med eventuelle vedlagte dokumenter utover det som er kravene i konkurransegrunnlaget. Leverandørene skal ikke fylle inn bilagene til standard kontraktsvilkår som er lagt ved som ´Vedlagte dokumenter´ i løsningen. Disse er kun vedlagt for å synligjøre kontraktsstrukturen som vil bli benyttet ved utforming av endelig kontrakt. Alle avvik fra konkurransegrunnlaget skal være presise, entydige og klart fremgå av tilbudet slik at oppdragsgiver kan vurdere disse uten kontakt med leverandøren, jf. foa § 20-3. Leverandøren kan ikke inngi tilbud som inneholder vesentlige avvik fra kravspesifikasjonene i kunngjøringen eller konkurransegrunnlaget, jf. foa § 20-13 (1) bokstav e. Dersom tilbudet inneholder avvik som isolert sett ikke er vesentlige, kan det likevel etter en konkret vurdering føre til at avvikene samlet sett anses som vesentlige. Eventuelle forbehold skal spesifiseres nedenfor. Forbehold som fremgår andre steder i tilbudet, men som ikke er spesifisert i tilbudsbrevet, kan ikke gjøres gjeldende av leverandøren og vil bli sett bort fra ved evaluering av tilbudene. Leverandøren kan ikke ta vesentlige forbehold mot kontraktsvilkårene, jf. foa § 20-13 (1) bokstav d. Dersom leverandøren har forbehold som isolert sett ikke er vesentlige, kan det likevel etter en konkret vurdering føre til at forbeholdene samlet sett anses som vesentlige. Tilbudets delpriser og totalpris skal oppgis i tilbudet, se vedlagte prisskjema og kontraktsvilkår. Oppdragsgiver skal etter foa § 20-12 (1) avvise leverandører som blant annet: a) ikke oppfyller krav som er satt for leverandørens deltakelse i konkurransen b) har unnlatt å innlevere skatteattester c) har unnlatt å innlevere hms-egenerklæring Oppdragsgiver kan avvise leverandører dersom vilkårene i foa § 20-12 (2) er tilstede. Oppdragsgiver skal etter foa § 20-13 (1) avvise tilbudet når det blant annet: a) ikke er levert innen den fastsatte tilbudsfristen b) inneholder vesentlige avvik fra konkurransegrunnlaget c) inneholder vesentlige forbehold mot kontraktsvilkårene Oppdragsgiver kan avvise tilbudet dersom vilkårene i foa § 20-13 (2) er tilstede. Tildelingen skjer på grunnlag av hvilket tilbud som er det økonomisk mest fordelaktige, basert på kriteriene beskrevet i kravspesifikasjonen og vektingsmodellen beskrevet nedenfor. Relativ vekting Den relative vektingsmodellen bygger på at man sammenligner det enkelte tildelingskriteriet på tilbudene. De(t) økonomisk mest fordelaktige tilbudet/tilbudene velges ut ved at oppdragsgiveren angir priskriterium/-er og kvalitetskriterium/-er og vekter disse opp mot hverandre. Den laveste prisen får maks poeng, mens de øvrige prisene tilordnes poeng i forhold til den laveste tilbudsprisen. i systemet tilordnes den laveste prisen 100 poeng. Tilsvarende gis det beste tilbudet på det enkelte kvalitetskriterie. nærmere om tildelingskriteriene: •tk 1: Oppdragsforståelse og kvalitet - vektlegges 30 % Under dette tildelingskriteriet vil det vektlegges i hvilken grad tilbudet er i tråd med kravene som stilles til fagprøvens faglige innhold. Her vurderes det faglige opplegget og de faglige ressursene som stilles til rådighet i form av fagpersoner, opplegg for utvikling av oppgaver, utstyr og lokaler. Videre legges det vekt på hensiktsmessig og effektiv administrasjon av ordningen.•tk 2: Leveringsdyktighet og framdriftsplan - vektlegges 15 % Under dette tildelingskriteriet vektlegges leverandørens opplegg og framdrift for utvikling av fagprøven og ordinær gjennomføring i tråd med kravspesifikasjonen.•tk 3: Kapasitet og grad av fleksibilitet - vektlegges 25 % Under dette tildelingskriteriet vektlegges tilbyders maksimumskapasitet per fagprøve og per år: Hvor mange kandidater kan tilbyder ta imot? Er det mulighet for – og hva skal til – for at tilbyder skal kunne legge til rette for enten flere fagprøvedager for å ta imot flere kandidater hver gang, eller større hyppighet (flere fagprøver per år), dersom det blir behov for det? Videre vektlegges tilbyders fleksibilitet og smidighet dersom det blir behov for å gjennomføre fagprøve med færre kandidater enn estimert, med andre ord: Hva er minimumsantall påmeldte kandidater for at tilbyder ikke skal avlyse fagprøven? •tk 4: Pris – vektlegges 30 % Under dette tildelingskriteriet vurderes både utviklingskostnader, faste kostnader per fagprøve, og variable kostnader per gjennomføring. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å avlyse konkurransen dersom det foreligger saklig grunn, jf. foa § 21-1 (1) Saklig grunn vil her typisk kunne være manglende konkurranse, uventede endringer i bevilgningene etc. Oppdragsgiver kan forkaste alle tilbudene dersom resultatet av konkurransen gir saklig grunn for det, jf. foa § 21-1 (2) i tillegg til meddelelsen som skal gis ved kontraktstildeling, skal oppdragsgiver gi skriftlig melding med en kort begrunnelse dersom: • tilbudet avvises eller oppdragsgiver beslutter å forkaste samtlige tilbud eller avlyse konkurransen. Leverandøren kan skriftlig anmode om en nærmere begrunnelse for: • hvorfor tilbudet er avvist eller • hvorfor tilbudet ikke ble valgt Oppdragsgiver plikter å svare på denne henvendelsen senest 15 dager etter at anmodningen er mottatt. For allmennhetens innsyn i tilbud og anskaffelsesprotokoll gjelder lov av 19. Mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet. Tilbud og protokoller avskjermes etter off. Loven § 23 3. Ledd frem til valg av leverandør. Etter valg av leverandør unntas taushetsbelagte opplysninger etter forvaltningsloven § 13 jfr forskrift loa § 3-6. Leverandøren må selv vurdere og merke tekst og opplysninger i tilbudet som anses som drifts- og forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde. Oppdragsgiver har likevel rett og plikt til å vurdere om opplysningene kan holdes hemmelig i hht off. Loven etter forvaltningsloven § 13 jfr forskrift loa § 3-6. 1. 1 Innledning og bakgrunnHelsedirektoratet ønsker å inngå avtale med leverandør av fagprøve for leger. Formålet er å teste kvalifikasjonene til personer som allerede har gjennomført og bestått tilsvarende utdanning/opplæring (inkludert avsluttende eksamen/prøve) i land utenfor eØs og Sveits. Bakgrunnen er endringer i regelverket for autorisasjon av helsepersonell, som medfører at det stilles tilleggskrav for autorisasjon i Norge. Se høringsnotat fra Helse- og omsorgsdepartementet (hod) i kapittel 1. 1. Det overordnede formålet for den nye godkjenningsordningen er å sikre at helsepersonell med utdanning fra land utenfor eØs og Sveits har de kvalifikasjoner som forutsettes for å ivareta hensynet til pasientsikkerhet og kvalitet på tjenestene. Fagprøven er ett av flere tilleggskrav. De øvrige (språktest og kurs i nasjonale fag og legemiddelhåndtering) ivaretas i egne avtaler som Helsedirektoratet har inngått. Fagprøven for leger skal ha en varighet på inntil én dag. Gjennomføring skal skje hvert halvår (to ganger i året). Se kapittel 2 for flere detaljer. Leverandøren skal utvikle, gjennomføre og administrere fagprøven. Det er estimert at om lag 150 kandidater per år vil gjennomføre fagprøven. Estimatet er usikkert, se kapittel 2. 6 for flere detaljer. Se kapittel 3 for informasjon om avtalens økonomiske ramme og varighet. 1. 2 Sentrale bakgrunnsdokumenter Leverandøren forventes å ha kunnskap om helse- og omsorgstjenestene, herunder opplæringsansvaret som følger av lovverket. Videre må man ha satt seg godt inn i: •høringsnotatet fra Helse- og omsorgsdepartementet (hod), der ordningen og hensikten med den beskrives: (info fjernet). •Prop. 99 l (2014-2015) om endringer i Lov om helsepersonell m. v, lov-1999-07-02-64 (helsepersonelloven) § 48 (info fjernet) •Meld. St. Nr. 10 (2012-2013) God kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgssektoren •Fagprøven for sykepleiere som for tiden utvikles av høgskolen i Buskerud og Vestfold (hbv). Kontaktperson er fakultetsdirektør (info fjernet). 2Leveransen 2. 1Oppdragsgivers behov Ny godkjenningsordning medfører behov for leverandør av fagprøve for leger med utdanning fra land utenfor eØs og Sveits. Det er mest ønskelig med kun èn leverandør. Av kapasitetsmessige hensyn kan det bli nødvendig med flere. Estimert antall kandidater med behov for fagprøve er om lag 150 per år. Estimatet er usikkert, se kapittel 2. 6 for flere detaljer. Med «fagprøve» menes i denne sammenheng en fagspesifikk praktisk, muntlig og skriftlig prøve som måler om søkeren har tilsvarende teoretiske og praktiske kunnskaper som kreves for norsk eksamen i faget. Fagprøvens formål er å kontrollere om kandidatene har samme/tilsvarende teoretiske og praktiske kunnskaper og ferdigheter som kandidater med fullført norsk utdanning (inkludert avsluttende eksamen) forventes å ha. Den skal bidra til å avdekke faktiske mangler i kandidatens kompetanse, fungere som kvalitetssikring av jevngodhetsvurdering av utdanningsdokumenter og bidra til å avdekke om beslutning om jevngodhet er fattet på grunnlag av falske/forfalskede dokumenter. Leverandøren må ha kompetanse til, og system for, kontinuerlig oppdatering av opplegg og innhold i fagprøven i tråd med de til enhver tid gjeldende teoretiske og praktiske krav som følger av norsk grunnutdanning i medisin. Fagprøven må fortrinnsvis være klar for første gjennomføring i løpet av høsten 2016. Dersom dette ikke er mulig, bes leverandøren å angi første mulige tidspunkt for gjennomføring. Fagprøven må gjennomføres hvert halvår (to ganger i året). Fagprøven skal gjennomføres på norsk. 2. 2Gjennomføring, organisering og kapasitet Fagmiljøer som sender inn tilbud skal selv fremlegge forslag til hvordan fagprøven bør gjennomføres med utgangspunkt i det som er beskrevet i kapittel 2. Leverandøren skal sørge for tilstrekkelig med faglig personell, herunder sensorer med nødvendig kompetanse. Tilbudet må omfatte nødvendige intensjonsavtaler (lokaler, utstyr, personell mv). Under er en ikke uttømmende list over modeller som leverandøren forventes å vurdere og med tanke på mulig overføringsverdi: •Prøven som Universitetet i Oslo i flere år har arrangert for leger med utdanning fra land utenfor eØs: (info fjernet). •Fagprøve for sykepleiere som høgskolen i Buskerud og Vestfold er i ferd med å utvikle på oppdrag fra Helsedirektoratet, og som de har brukt de siste årene for sykepleierstudenter. Kontaktperson er fakultetsdirektør (info fjernet). •Liknende fagprøver/tester for leger i andre nordiske land, herunder blant annet: oSverige: (info fjernet) oDanmark: (info fjernet) 2. 3Krav til fagprøvens innhold Leverandøren skal ta utgangspunkt i formålet med den nye godkjenningsordningen og med fagprøven, jf. Kapittel 2. 1. Det skal legges til grunn at kandidatene allerede har gjennomført og bestått eksamen/tester ved at de har fullført tilsvarende utdanning fra land utenfor eØs og Sveits. Fagprøven skal ikke teste alle elementer i utdanningen, men den skal innrettes slik at den på en effektiv måte tester de kunnskapene og ferdighetene som vurderes som kritiske i et skadepotensiale- og pasientsikkerhetsperspektiv. Fagprøven skal være en fagspesifikk praktisk, muntlig og skriftlig prøve som måler om søkeren har tilsvarende teoretiske og praktiske kunnskaper som kreves for norsk eksamen i faget. Hensikten med fagprøven er å kontrollere at legene har de kunnskaper og ferdigheter som tilsvarer eller er jevngod med norsk grunnutdanning i medisin samt å vurdere om kandidaten kan fungere som lege i en klinisk hverdag. Fagprøven skal tilsvare det faglige nivå som kreves av en norskutdannet lege. Fagprøven skal blant annet teste kunnskap og ferdigheter, herunder: •Grunnleggende faktakunnskaper •Praktiske ferdigheter, herunder klinisk undersøkelse og prosedyrer •Praktisk anvendelse av kunnskapene til informasjonsinnhenting, resonnement og beslutningstaking i legerollen •Kommunikative og mellommenneskelige ferdigheter, både i samvirket med kolleger, pasienter og pårørende •Holdninger Legene skal særskilt testes innen allmennmedisin samt norsk henvisningspraksis. Det må framgå i tilbudet hvor mange temaer/emner/situasjoner fagprøven skal inneholde og hvor lang tid det tar å gjennomføre den. Leverandøren skal utvikle flere oppgavesett og system for hvordan oppgaver velges ut til hver gjennomføring. Leverandøren skal sørge for system for å fange opp og følge opp fusk/forsøk på fusk i tråd med Universitets- og høgskolelovens bestemmelser. 2. 4Vurdering - sensorer Vurderingen skal gi som resultat enten «Bestått» eller «Ikke bestått». Den skal gjelde fagprøven som en helhet og dekke kandidatens utførelse av planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av eget arbeid. Leverandøren skal sørge for tilstrekkelig mange sensorer med rett kompetanse, og for egnet vurderingssystem. Det må framgå i tilbudet hva som er nødvendig kompetanse for sensorene, eventuelt hvordan leverandøren planlegger å sørge for opplæring og veiledning av sensorer. 2. 5Vurdering av varighet på fagprøven Fagprøven for leger skal ha en samlet varighet på inntil én dag. Tilbudet må omfatte leverandørens faglige begrunnelser for varigheten på fagprøven. i leverandørenes vurdering av varighet skal det legges til grunn at kandidatene allerede har gjennomført og bestått eksamen/tester ved at de har fullført tilsvarende utdanning fra land utenfor eØs og Sveits. Fagprøven skal ikke teste alle elementer i utdanningen, men den skal innrettes slik at den på en effektiv måte tester de kunnskapene og ferdighetene som vurderes som kritiske i et skadepotensiale- og pasientsikkerhetsperspektiv. Fagprøven skal kunne avdekke om helsepersonellet har kvalifikasjoner som tilsvarer det vi forutsetter av det samme helsepersonellet i Norge, samt avdekke potensiell dokumentforfalskning av utdanningspapirene. 2. 6Gjennomføring og frekvens Det legges opp til at fagprøven skal tilbys hvert halvår (to ganger i året). Årsaken er at hver enkelt kandidat skal ha mulighet til å gjennomføre fagprøven innen tre år, med totalt tre forsøk. Det er derfor av stor betydning for Helsedirektoratet å sikre gjennomføring av fagprøven selv ved et lavt antall påmeldte kandidater. Leverandøren må i sitt tilbud oppgi hva som anses som et minimumsantall for gjennomføring for hver enkelt fagprøve for å hindre økonomisk tap for leverandøren. Helsedirektoratet vil i slike tilfeller dekke opp for et gitt antall kandidater for å sikre gjennomføring. Se også kapittel 2. 8 om pris for tjenesten. Basert på en beregning av gjennomsnittlig antall søkere om autorisasjon som lege på grunnlag av utdanning fra land utenfor eØs og Sveits de siste fire årene, antas det at om lag 150 personer kan ha behov for å gjennomføre denne fagprøven hvert år. Estimatet er imidlertid usikkert ettersom flere tilleggskrav og økte kostnader for den enkelte søker kan tilsi færre søkere, mens økt innvandring til Norge kan tilsi at det blir flere søkere. Det er derfor viktig at omfang og frekvens for gjennomføring av fagprøven er fleksibel og kan endres ut fra variasjoner i antall kandidater. Fagprøven må fortrinnsvis være klar for første gjennomføring i løpet av høsten 2016. Dersom dette ikke er mulig, bes leverandøren å angi første mulige tidspunkt for gjennomføring. Fagprøven må gjennomføres hvert halvår (to ganger i året). Fagprøven skal gjennomføres på norsk. 2. 7Leverandørenes administrative oppgaver i tillegg til å stå for faglig utvikling og gjennomføring av fagprøven, skal leverandøren sørge for all administrasjon av ordningen. 2. 7. 1Informasjon Det forventes at leverandøren besørger informasjon om fagprøvene, dato for gjennomføring, påmeldingsfrist og opplysninger om pris mv. på sine nettsider i god tid før gjennomføring. Det skal også framgå hva som eventuelt anses som gyldig grunn for avmelding/frafall. For å sikre forutsigbarhet skal informasjonen holdes løpende oppdatert, og koordineres med informasjonen på nettstedet til Helsedirektoratet/sak. 2. 7. 2Påmelding og egenandeler Leverandøren skal håndtere alt arbeid knyttet til påmelding, herunder fastsetting av påmeldingsfrist og innkreving av egenandeler. Ved påmelding til fagprøven skal kandidaten innbetale egenandelen til leverandøren. påmeldingen anses ikke gyldig før egenbetalingen er bekreftet mottatt. følgende to vilkår må oppfylles av kandidaten for å kunne melde seg til fagprøven: 1. Kandidaten må fremvise dokumentasjon fra sak/Helsedirektoratet om at vedkommende er kvalifisert til å gjennomføre tilleggskravet 2. Kandidaten må fremvise dokumentasjon på bestått språkprøve, både muntlig og skriftlig, som tilsvarer Europarådets nivåskala for språk (cefr) B2. i Norge tilsvarer dette «bestått» prøve i norsk på høyere nivå, også kalt Bergenstesten. Krav om bestått språkprøve gjelder ikke hvis søkeren legger frem dokumentasjon på tilsvarende kunnskaper og ferdigheter i norsk, svensk eller dansk. Leverandøren er ansvarlig for å kontrollere at vilkårene for påmelding er innfridd. 2. 7. 3Dokumentasjon om resultat av gjennomført fagprøve Leverandøren har ansvar for å utstede dokumentasjon for «Bestått» og «Ikke bestått» fagprøve til kandidaten. Ved resultat «Ikke bestått» skal det framgå hvor mange forsøk kandidaten har igjen innen rammen på totalt tre år og informasjon om klageadgang, se punkt 2. 7. 4. 2. 7. 4Adgang til å ta ny prøve Leverandøren skal sørge for at kandidater som oppnår resultatet «Ikke bestått» får informasjon om at vedkommende har anledning til totalt tre forsøk innenfor totalt tre år. Dersom en kandidat velger å sende ny søknad om autorisasjon til Helsedirektoratet/sak, skal tidligere forsøk regnes med i det totale antallet forsøk. Leverandøren må holde oversikt over antall forsøk per kandidat. 2. 7. 5Klageadgang Leverandøren har ansvar for å sørge for klageordning, samt behandle klager. 2. 7. 6Oversikt og rapportering Leverandøren skal fortløpende kunne levere oversikter/rapporter til sak/Helsedirektoratet om antall påmeldte samt redegjørelse for og tallfesting av eventuelt frafall, kandidatenes resultater og gjenstående forsøk på å bestå prøven. Leverandøren skal levere halvårlige rapporter til Helsedirektoratet med kortfattet evaluering etter gjennomførte fagprøver. 2. 8Pris for tjenesten Det kan bli behov for årlig gjennomføring av fagprøver for om lag 150 kandidater, men estimatet er usikkert. Gjennom avtalen som inngås skal det sikres mulighet for å gjennomføre fagprøve hvert halvår (to ganger per år), uansett om det blir færre oppmeldte kandidater enn det som er estimert. Det skal fremgå hvor mange kandidater som utgjør leverandørens minimumsantall for gjennomføring av fagprøven på en mest mulig kostnadseffektiv måte. i tillegg skal det fremgå hva som utgjør leverandørens maksimale gjennomføringskapasitet per fagprøve. Helsedirektoratet ber om at leverandøren i sitt tilbud angir de totale kostnadene knyttet til oppdraget, herunder: •Utviklingskostnader Det legges til grunn at det i 2016 vil påløpe kostnader til utvikling av fagprøven, men at det videre i gjennomføringsperioden vil være relativt forutsigbare kostnader knyttet til gjennomføring. Leverandøren bes om å angi de totale utviklingskostnadene. •Faste kostnader per fagprøve Dette innebærer leverandørens faste kostnader for å være parat for gjennomføring, uavhengig av om noen melder seg til fagprøven. Det må fremgå hva som inngår i disse kostnadene. Dette kan for eksempel dekke lønnskostnader knyttet til oppgaveproduksjon, administrative ressurser til å håndtere informasjon, utstyr, påmelding, kontakt med oppdragsgiver, sensorer, mv. •Variable kostnader per gjennomføring av fagprøve Dette innebærer leverandørens kostnader knyttet til selve gjennomføringen. Det må fremgå hva som inngår i disse kostnadene. Dekke kan for eksempel dekke eksaminatorer, skuespillere, utstyr, eksamensvakter, trykningsutgifter mv. Det legges til grunn at kandidatene skal betale en andel av totalkostnadene som vil bestemmes av oppdragsgiver når fagprøven er anskaffet. Dersom det ikke blir noen oppmeldte kandidater, står oppdragsgiver ansvarlig for å dekke de faste kostnadene per fagprøve. Dersom det blir færre påmeldte kandidater enn minimumsantallet som er oppgitt fra leverandøren, dekkes mellomlegget av oppdragsgiver. Se for øvrig vedlagte kostnadsoppstilling som leverandørene bes å utfylle. i tillegg skal et detaljert budsjett legges ved. 3Avtalens rammer 3. 1Økonomisk ramme Anskaffelsens økonomiske ramme er fra kr. 500 000 til kr. 9 000 000. Det har i de siste årene vært avsatt en bevilgning på om lag kr. 9 000 000 til kvalifiseringstiltak for helsepersonell med utdanning fra land utenfor eØs og Sveits. Det legges til grunn at bevilgningen vil ligge på samme nivå i 2016. Disse midlene skal dekke blant annet kurs i nasjonale fag og legemiddelhåndtering, samt fagprøver for helsefagarbeidere, sykepleiere, tannleger og leger. nøyaktig hvordan midlene vil bli fordelt på de ulike tiltakene vil bli bestemt når oppdragsgiver har mottatt tilbud fra aktuelle leverandører. Det vises for øvrig til kapittel 2. 8 om forhold av betydning for fastsetting av pris. 3. 2Varighet Avtale vil bli inngått for 2 år, med opsjon om forlengelse i 2 + 2 år. Det tas forbehold om bevilgninger til tiltaket over de årlige statsbudsjettene. Fagprøven skal være ferdig utviklet innen høsten 2016. Det må være dialog med oppdragsgiver underveis, og opplegget skal godkjennes. Det legges til grunn at fagprøven er klar for første gjennomføring i løpet av høsten 2016. Dersom dette ikke er mulig, bes leverandøren å angi første mulige tidspunkt for gjennomføring. Informasjon til kandidatene må være tilgjengelig i rimelig tid før gjennomføring. Tilbudet skal omfatte en framdriftsplan som viser aktiviteter i utviklingsfasen og aktiviteter som leverandøren vil ha knyttet til de årlige gjennomføringer, administrasjon av ordningen og faste rapporteringer til oppdragsgiver. Tildelingskriterie 1: Oppdragsforståelse og kvalitet - vektlegges 30 % tk 1: Oppdragsforståelse og kvalitet - vektlegges 30 % Under dette tildelingskriteriet vil det vektlegges i hvilken grad tilbudet er i tråd med kravene som stilles til fagprøvens faglige innhold. Her vurderes det faglige opplegget og de faglige ressursene som stilles til rådighet i form av fagpersoner, opplegg for utvikling av oppgaver, utstyr og lokaler. Videre legges det vekt på hensiktsmessig og effektiv administrasjon av ordningen. Fyll inn opplysningene nedenfor, skriv ut og undertegne dokumentet. Dokumentet scannes og legges ved tilbudet. Fyll inn opplysningene nedenfor, skriv ut og undertegne dokumentet. Dokumentet skannes og vedlegges tilbudet. Denne bekreftelsen gjelder: For allmennhetens innsyn i tilbud og anskaffelsesprotokoll gjelder lov av 19. Mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet. Tilbud og protokoller avskjermes etter off. Loven § 23 3. Ledd frem til tildeling av kontrakt. Etter tildeling av kontrakt unntas taushetsbelagte opplysninger etter forvaltningsloven §13 jfr forskrift loa § 3-6. Leverandøren må selv vurdere og merke tekst og opplysninger i tilbudet som anses som drifts- og forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde. Oppdragsgiver har likevel rett og plikt til å vurdere om opplysningene kan holdes hemmelig. Det bekreftes med dette at vi er innforstått med lov om offentlighet og rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet. Vi har vurdert de opplysninger som fremkommer i tilbudet og merket tekst som anses som drifts- og forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde. Det bekreftes med dette at vi er innforstått med at oppdragsgiver har rett og plikt til å vurdere om opplysningene kan holdes hemmelig i hht forvaltningsloven § 13 jfr forskrift loa §3-6. Undertegnede har merket i tilbudet der vi mener at tilbudet skal unntas offentlighet: Daglig leder (sign) _____________________________________ Dato: ___________
Anbud id:
386449
  • Sted:
  • Registrert:
    Onsdag 25. November 2015

Lignende oppdrag i

6 anbud