IT/Web og Support i Trøndelag
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Trøndelag
Avsluttet
GNSS-ytelsesmåling med flybuss i Trondheim
Systemet for trafikklysprioritering (Traffic Light Priority – tlp) endres i Trondheim fra august 2019. i dag har bussene sin egen maskinvare som er en del av trafikklysprioriteringssystemet. i det nye trafikklysprioriteringssystemet skal bussene rapportere sin nøyaktige posisjon til et sen-tralt system. Kontrakttaker har et samarbeidsprosjekt med Statens vegvesen hvor de skal bl. a. Levere testdata for dette nye systemet før dette blir offisielt innført i august 2019. i prosjektet skal FourC as også se på muligheten til å anbefale hastighet for ca. 25 flybusser fram mot trafikklys (Traffic Light Assistance – tla).
Dagens utfordringer med tla består blant annet i at det er vanskelig å vite i hvilket felt en buss faktisk kjører fram mot et kryss. Denne informasjonen har betydning for den valgte retningen i krysset.
Flybussenes strekning fra Trondheim til flyplassen værnes er kjennetegnet av heterogene måleforhold. Spesielt kjøringen gjennom de fem tunnelene på E6 gir utfordringer. i tunnelene er posisjonsbestemmelsen med gnss ikke mulig. i tillegg tar det tid til første posisjonsløsning etter at bussen kommer ut av en tunnel. i den forbindelse er det av stor betydning å kunne verifisere om Galileo og egnos kan bidra til en raskere posisjonsbestemmelse.
Prosjektet skal evaluere gnss (gps, Galileo, glonass) og egnos i typiske miljøer:
a) «åpent» bygningsområde med gode måleforhold
b) byjuv med dårlige måleforhold (flerveisinterferens - diffraksjon og refleksjon)
c) tunneler uten mottak av gnss-signaler (E6 Trondheim - vårnes)
Prosjektet skal gi svar på om bruken av Galileo og egnos (i tillegg til gps og glonass) kan føre til en økt posisjonsnøyaktighet og et bedre estimat på en anbefalt kjørehastighet og riktig feltvalg mot lyskryss.
Gjennom prosjektet skal FourC as lagre og teste utstyret, samle inn tofrekvent gnss-rådata (gps, glonass, Galileo og egnos) og posisjonsdata som kan brukes av andre aktører. i til-legg skal FourC as dokumentere hvordan posisjonsnøyaktigheten ved bruk av Galileo eller egnos utvikler seg i prosjektperioden.
Dagens utfordringer med tla består blant annet i at det er vanskelig å vite i hvilket felt en buss faktisk kjører fram mot et kryss. Denne informasjonen har betydning for den valgte retningen i krysset.
Flybussenes strekning fra Trondheim til flyplassen værnes er kjennetegnet av heterogene måleforhold. Spesielt kjøringen gjennom de fem tunnelene på E6 gir utfordringer. i tunnelene er posisjonsbestemmelsen med gnss ikke mulig. i tillegg tar det tid til første posisjonsløsning etter at bussen kommer ut av en tunnel. i den forbindelse er det av stor betydning å kunne verifisere om Galileo og egnos kan bidra til en raskere posisjonsbestemmelse.
Prosjektet skal evaluere gnss (gps, Galileo, glonass) og egnos i typiske miljøer:
a) «åpent» bygningsområde med gode måleforhold
b) byjuv med dårlige måleforhold (flerveisinterferens - diffraksjon og refleksjon)
c) tunneler uten mottak av gnss-signaler (E6 Trondheim - vårnes)
Prosjektet skal gi svar på om bruken av Galileo og egnos (i tillegg til gps og glonass) kan føre til en økt posisjonsnøyaktighet og et bedre estimat på en anbefalt kjørehastighet og riktig feltvalg mot lyskryss.
Gjennom prosjektet skal FourC as lagre og teste utstyret, samle inn tofrekvent gnss-rådata (gps, glonass, Galileo og egnos) og posisjonsdata som kan brukes av andre aktører. i til-legg skal FourC as dokumentere hvordan posisjonsnøyaktigheten ved bruk av Galileo eller egnos utvikler seg i prosjektperioden.
Anbud id:
545921
-
Sted:Trondheim
-
Registrert:Onsdag 12. September 2018
Er du interessert i dette oppdraget?