IT/Web og Support i Oslo
Formidlede anbud
-
0Siste år
-
0Siste 3 mnd
-
0Aktive nå
Oslo
Avsluttet
GPS lokaliseringsteknologi
Helseetaten har det overordnede ansvaret for koordinering, anskaffelse og implementering av velferdsteknologi i ehs sektor. ehs sektoren består av byrådsavdeling for Eldre, Helse og Sosiale tjenester, Oslos 15 bydeler, Barne- og familieetaten, Sykehjemsetaten, Velferdsetaten og Helseetaten.
Anskaffelsens formål er å inngå en ikke eksklusiv rammeavtale for gps lokaliseringsteknologi
Brukerbehovet i anskaffelsen er knyttet til personer med orienteringsvansker, eller som av andre årsaker har behov for å bli lokalisert. Dette omfatter særlig to målgrupper; eldre personer med demens og kognitiv svikt som fortsatt liker å bevege seg ute alene, og personer med funksjonsnedsettelser, spesielt barn og unge.
Teknologien har vært testet ut i Oslos bydeler de siste 3, 5 årene gjennom et eget prosjekt med fokus på den første målgruppen. Erfaringene fra dette prosjektet er at teknologien åpner for et viktig samspill mellom pårørende, alarmsentralen og hjemmetjenestene. Teknologien fungerer slik at pårørende kan følge med på hvor bruker befinner seg og kontakte, evt. Oppsøke bruker ved behov. Alarmsentralene er «back-up» når pårørende ikke har anledning til å følge opp bruker. Alarmsentralene fungerer også som installatør og opplæringsansvarlig, og de er gitt ansvaret for teknisk oppfølging av enhetene og fungerer som systemansvarlig.
Anskaffelsens formål er å inngå en ikke eksklusiv rammeavtale for gps lokaliseringsteknologi
Brukerbehovet i anskaffelsen er knyttet til personer med orienteringsvansker, eller som av andre årsaker har behov for å bli lokalisert. Dette omfatter særlig to målgrupper; eldre personer med demens og kognitiv svikt som fortsatt liker å bevege seg ute alene, og personer med funksjonsnedsettelser, spesielt barn og unge.
Teknologien har vært testet ut i Oslos bydeler de siste 3, 5 årene gjennom et eget prosjekt med fokus på den første målgruppen. Erfaringene fra dette prosjektet er at teknologien åpner for et viktig samspill mellom pårørende, alarmsentralen og hjemmetjenestene. Teknologien fungerer slik at pårørende kan følge med på hvor bruker befinner seg og kontakte, evt. Oppsøke bruker ved behov. Alarmsentralene er «back-up» når pårørende ikke har anledning til å følge opp bruker. Alarmsentralene fungerer også som installatør og opplæringsansvarlig, og de er gitt ansvaret for teknisk oppfølging av enhetene og fungerer som systemansvarlig.
Anbud id:
497133
-
Sted:Oslo
-
Registrert:Torsdag 16. November 2017
Er du interessert i dette oppdraget?