Combined Shape Group 13 Combined Shape anbudstorget_logo Group 2 Group 6 Path 2 shutterstock_584449174 Shape

IT/Web og Support i Nordland

Formidlede anbud
  • 0
    Siste år
  • 0
    Siste 3 mnd
  • 0
    Aktive nå
Nordland
Avsluttet

Intensjonskunngjøring Sustainable Transport Solution

Samkjøring er et godt alternativ til at en person kjøre alene i en bil. Formålet med prosjektet er å få flere til å kjøre sammen og finne ut av hvilke insentiver som kan bidra til dette.
Men det er ikke alltid en fordel at noen samkjører. Dersom det finnes kollektive alternativer er det å foretrekke at de velger disse. Spørsmålet vi ønsker å få svar på i dette prosjektet er hvordan vi kan gi ulike insentiver ut i fra hvor du reiser fra og hvilke andre tilbud du har. For å få til det må vi ha kunnskap om lokasjonen til de reisende.
Prosjektet skal
1) Gi innsikt i mobilitets behov, adferd og adferdsendringer basert på ulike insentiver
2) Koble sammen kjøretøy, direkte og indirekte.
3) Gi ny innsikt i hvordan aktører kan benytte geofencing for å endre adferd
4) Vise hvordan samkjøring kan kobles til offentlig, kollektiv transport (og etter hvert Mobility as a Service)
5) Undersøke hvordan man kan gi økt verdi til innbyggerne basert på «god oppførsel».
6) Finne nye teknologiske løsninger som samtidig gir offentlig eierskap til data
7) invitere forsknings og utdanningsinstitusjoner til å ta i bruk åpne data for å vurdere
Det er flere ulike leverandører og aktører i prosjektet. Applied Autonomi står for prosjektledelse og baksystem, mens Kobla, Kinto, SammeVei etc levere kunderettet applikasjoner. Kongsberg, Buskerud, Bodø og Nfk deltar som testelokasjoner og fremtidig kunde.
Anskaffelsen er unntatt forskrift om offentlige anskaffelser med hjemmel i foa §2-5 (1) da formålet med anskaffelsen er innovasjon og utvikling.
Formålet er å utvikle ny kunnskap og nye løsninger.
Prosjektet skal undersøke på hvilken måte vi kan endre reisevaner, ved å bruke gps-data for å vekte belønning ut i fra alternative reisemuligheter.
Kontrakten omfatter utvikling av nye produkter og tjenester ved bruk av ny teknologi.
Resultatene av prosjektet skal offentliggjøres og fylkeskommunen samarbeider med både offentlige og private aktører i prosjektet.
løsningene vil tilfalle den leverandøren som utvikler den.
Nordland fylkeskommune vil få nyttig innsikt og ny kompetanse på transportfeltet.
All data som Nordland fylkeskommune deler inn i prosjektet (reisestatistikk) eies av Nordland fylkeskommune.
Dokumentasjon som utarbeides basert på samarbeidet vil vil bli benyttet av alle partene i samarbeidet etter avtalen (vedlagt)
Delresultater og kunnskap utviklet av prosjektet er planlagt og formelt forankret for en bred deling underveis. Konkrete resultater som vil deles er metode, system sammenhenger, grensesnitt mellom delsystemer og suksessfaktorer for å oppnå beste resultater. Leverandøren er medlem av its-Norge som er en medlemsorganisasjon med en stor bredde av virksomheter fra offentlige og private virksomheter i Norge. its-Norge vil som medlem og aktør i prosjektet fasilitere deling av resultater på tvers av sin organisasjon. i tillegg vil resultater bli publisert på #URL0# som er en nettside drevet av Testarena Kongsberg som også er en samarbeidspart i prosjektet. Leverandøren legger på denne måten til rette for deling av innsikt og samspill i en bredde av fagdisipliner.
Prosjektet vil også bli presentert på den globale its konferansen i Los Angeles og i Hamburg på den Nordiske paviljongen.
Leverandøren bidrar økonomisk sammen med oppdragsgiver i bygge kunnskap, dele på resultater og sikre bred norsk g nordisk innsikt.
Anbud id:
638511
  • Sted:
    Bodø, Narvik Bindal, Sømna, Brønnøy, Vega, Vevelstad, Herøy (Nordland), Alstahaug, Leirfjord, Vefsn, Grane, Hattfjelldal, Dønna, Nesna, Hemnes, Rana, Lurøy, Træna, Rødøy, Meløy, Gildeskål, Beiarn, Saltdal, Fauske, Sørfold, Steigen, Lødingen, Evenes, Røst, Værøy, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Bø, Øksnes, Sortland, Andøy, Moskenes, Hamarøy, Tjeldsund  Vis alle
  • Registrert:
    Mandag 20. April 2020